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Macchi MB-326H

Aircraft of the Royal Australian Navy

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Development

Entwicklung

The Aermacchi or Macchi MB-326 is a light military jet trainer designed in Italy. Originally conceived as a two-seat trainer, there have also been single and two-seat light attack versions produced. During the 1950s, a number of countries began to operate compact jet-powered trainer aircraft that possessed similar performance to frontline operational aircraft, often having been produced as two-seat adaptions of these aircraft.

What would become the MB-326 had its origins in a private venture project by Macchi; it was developed by a team headed by Italian aeronautical engineer Ermanno Bazzocchi, the company's technical director and chief engineer.The design was also to be powered by the British Armstrong Siddeley Viper turbojet engine, an efficient powerplant for the time. During 1954, initial representations by Bazzochi were made to the Italian Air Ministry. During 1953, the designed airframe and engine combination led to Macchi formally launching the MB-326 programme.

On 10. December 1957, the first prototype performed its maiden flight, flown by Macchi's chief test pilot Guido Carestiato. On 15 December 1958, having been suitably impressed, the Italian government placed an order for a batch of 15 pre-series examples on behalf of the AMI. Shortly thereafter, the AMI issued its first order for the MB-326 for an initial group of 50 production standard aircraft. During 1960, a larger follow-on order for 100 aircraft was received by Macchi.

Die Aermacchi oder Macchi MB-326 ist ein leichter militärischer Jet-Trainer, der in Italien entwickelt wurde. Ursprünglich als zweisitziger Trainer konzipiert, wurden auch ein- und zweisitziges leichtes Kampfflugzeug hergestellt. In den 1950er Jahren begannen eine Reihe von Ländern mit dem Betrieb kompakter düsengetriebener Schulflug-zeuge, die eine ähnliche Leistung wie Front-einsatzflugzeuge aufwiesen und häufig als zwei-sitzige Anpassungen dieser Flugzeuge hergestellt wurden.
Was der MB-326 werden sollte, hatte seinen Ursprung in einem privaten Projekt von Macchi; Es wurde von einem Team unter der Leitung des italienischen Luftfahrtingenieurs Ermanno Baz-zocchi, dem technischen Direktor und Chef-ingenieur des Unternehmens, entwickelt. Die Maschine sollte vom britischen Armstrong Siddeley Viper-Turbostrahltriebwerk angetrieben werden, einem für die damalige Zeit effizienten Triebwerk. Im Jahr 1954 wurde das Proijekt von Bazzochi beim italienischen Luftfahrtministerium voestellt. Im Jahr 1953 führte die entworfene Kombination aus Flugzeugzelle und Motor dazu, dass Macchi das MB-326-Programm offiziell startete.
Am 10. Dezember 1957 war der Jungfernflug des ersten Prototyps, geflogen von Macchis Cheftest-pilot Guido Carestiato. Am 15. Dezember 1958 erteilte die italienische Regierung, nachdem sie entsprechend beeindruckt war, im Namen der AMI einen Auftrag über eine Charge von 15 Vorserien-exemplaren. Kurz darauf erteilte die AMI ihre erste Bestellung für die MB-326 für eine erste Gruppe von 50 Serienflugzeugen. Im Jahr 1960 erhielt Macchi einen größeren Folgeauftrag über 100 Flugzeuge.

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Variants

Versionen

 

MB-326H

Two-seat jet trainers built for the Royal Australian Air Force, and 10 for the Royal Australian Navy. 87 built

MB-326H

Zweisitzige Jet-Trainer, die für die Royal Australian Air Force und 10 für die Royal Australian Navy gebaut wurden. 87 gebaut

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Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

1947

1947

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

724 NAS (1970) 724 NAS (1972) 724 NAS (1974)
 

 

 

 

 

724 NAS (1979) 724 NAS (1981)  
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Specifications MB-326H

Wingspan

Spannweite

10.56 m

Length

Länge

10.65m

Height

Höhe

3.72 m

Wing area

Flügelfläche

19.00 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Siddeley Viper Mk.11 turbojet, 2,500 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

806 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,237 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,765 kg

Climb Rate

Steigrate

22.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,500 m

Range

Reichweite

1,665 km

Armament

Bewaffnung

Up to 900 kg of weapons
Capacity Zuladung Crew 2
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Serial Aermacchi MB-326
Typ RAN Serial Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
MB-326H N14-084 860 N14-084 8. Jul. 1971 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-085 861 N14-085 31. Aug. 1971 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-086 862 N14-086 31. Aug. 1971 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-087 863 N14-087 21. Sep. 1971 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-073 864 N14-073 3. Jul. 1970 7. Dec. 1972 Crash at NAS Norwa
MB-326H N14-074 865 N14-074 25. Jul. 1970 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-075 866 N14-075 10. Sep. 1970 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-076 867 N14-076 14.  Oct. 1970 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-077 868 N14-077 27. Oct. 1970 30. Jun. 1983 to RAAF
MB-326H N14-078 869 N14-078 20. Nov. 1970 28. Apr. 1971 Crash near Sussex Inlet

Last update 8. December 2021

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last update 12. March 2022

written 1. November 2010

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