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Beech CT-128 Expeditor

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Aircraft of the Royal Canadian Navy

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Development

 

Entwicklung

The Beechcraft Model 18 (or "Twin Beech", as it is also known) is a 6- to 11-seat, twin-engined, low-wing, tailwheel light aircraft manufactured by the Beech Aircraft Corporation of Wichita, Kansas. Continuously produced from 1937 to November 1969, over 9,000 were built, making it one of the world's most widely used light aircraft. It was also used as a military aircraft.

During and after World War II, over 4,500 Beech 18s saw military service—as light transport, light bomber (for China), aircrew trainer (for bombing, navigation and gunnery), photo-reconnaissance, and "mother ship" for target drones—including USAAF C-45 Expeditor, AT-7 Navigator, AT-11 Kansan; and U.S. Navy, SNB-1 Kansan, and others in World War II.

In the early postwar era, the Beech 18 was the pre-eminent "business aircraft" and "feeder airliner." Besides carrying passengers, its civilian uses have included aerial spraying, sterile insect release, fish seeding, dry-ice cloud seeding, aerial firefighting, air mail delivery, ambulance service, numerous movie productions, skydiving, freight, weapon- and drug-smuggling, engine testbed, skywriting, banner towing, and stunt aircraft.

Das Beechcraft Model 18 (oder "Twin Beech", wie es auch bekannt ist) ist ein zweimotoriges Tiefdecker leichtes Transportflugzeug mit 6 bis 11 Sitzen, das von der Beech Aircraft Corporation in Wichita, Kansas, hergestellt wird. Von 1937 bis November 1969 kontinuierlich produziert, wurden über 9.000 Stück gebaut und sind damit eines der meistgenutzten leichtes Transportflugzeuge der Welt. Es wurde auch als Militärflugzeug eingesetzt.
Während und nach dem Zweiten Weltkrieg, über 4.500 Beech 18 sah Militärdienst - alsleichtes Transportflugzeuge, leichte Bomber (für China), Flugbesatzungstrainer (für Bomber, Navigation und Schützen), Foto-Aufklärung und "Mutterschiff" für Ziel Drohnen - einschließlich USAAF C-45 Expeditor, AT-7 Navigator, AT-11 Kansan; und US Navy, SNB-1 Kansan und andere im Zweiten Weltkrieg.
In der frühen Nachkriegszeit war die Beech 18 das herausragende "Business-Flugzeug". Zu den zivilen Nutzungen gehören neben dem Transport von Passagieren auch Insektenbekämpfung, Fisch-aussaat, Trockeneiswolkenaussaat, Feuerbe-kämpfung, Luftpostzustellung, Rettungsdienst, zahlreiche Filmproduktionen, Fallschirmspringen, Fracht, Waffen- und Drogenschmuggel, Motor-Teststand, Skywriting, Banner-Schleppen und Stunt-Flugzeuge.

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Variants

Versionen

 

CT-128

1968 redesignation of existing RCAF aircraft upon unification of the Canadian Armed Forces

CT-128

1968 Umbenennung der bestehenden RCAF-Flugzeuge nach der Vereinigung der kanadischen Streitkräfte

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

 

 

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

VX-10

VC-920

VC-920

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Specifications C-45F

Wingspan

Spannweite

14.53 m

Length

Länge

10.41 m

Height

Höhe

2.95 m

Wing area

Flügelfläche

32.40 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-985-AN-1 "Wasp Junior" radial engines, 450 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

360 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,800 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,959 kg

Climb Rate

Steigrate

9.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,930 m

Range

Reichweite

1,900 km

Armament

Bewaffnung

none
Capacity Zuladung Crew 2, 6 Passengers
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Serials: Beech Expeditor
Type s/n RCN Serial Buzz Delivered Withsrawn
CT-128 ? 2312 2312 ? ?
CT-128 ? 2368 2368 ? ?
CT-128 ? 1510 1510 ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?
CT-128 ? ? ? ? ?

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last update 10. December 2023

written 1. November 2010

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