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Watanabe E9W "Slim"

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Aircraft of the Imperial Japanese Navy Air Service

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Development

Entwicklung

The Watanabe E9W- was a Japanese submarine-borne reconnaissance seaplane, the first aircraft designed by Watanabe Ironworks.

In January 1934, the Imperial Japanese Navy had a requirement for a two-seat reconnaissance seaplane to be operated from its J-3 type submarines, and placed an order with Watanabe for design and development of an aircraft to meet this requirement, the first of three prototypes flying in February 1935.

The E9W1 was a two-seat single-engine twin-float unequal-span seaplane designed to be easily dismantled for hangar stowage on a submarine, capable of being reassembled in two minutes 30 seconds and disassembled in one minute 30 seconds. It was armed with a 7.7 mm machine gun operated by the observer. Following successful testing of one of the prototypes on the submarine I-5, an order for a production batch of 32 aircraft, designated E9W1, was placed.
 

Die Watanabe E9W- war ein japanisches Auf-klärungs-Wasserflugzeug für U-Boote, das erste von den Watanabe Stahlwerken entworfenes Flugzeug. Im Januar 1934 hatte die kaiserliche japanische Marine die Anforderung, für ein zweisitziges Auf-klärungs-Wasserflugzeug das von ihren J-3 U-Booten aus betrieben werden sollte, und beauftragte Watanabe mit der Konstruktion und Entwicklung eines Flugzeugs, um diese Anforderung zu erfüllen. Drei Prototypen flogen im Februar 1935.
Das E9W1 war ein zweisitziges einmotoriges Wasserflugzeug mit ungleicher Spannweite, das leicht demontiert werden konnte, um auf einem U-Boot Platz zu finden. Es konnte innerhalb von zwei Minuten 30 Sekunden wieder zusammengebaut und in einer Minute 30 Sekunden demontiert werden. Es war mit einem 7,7 mm Maschinen-gewehr bewaffnet, das vom Beobachter bedient wurde. Nach den erfolgreichen Tests eines Prototypen auf dem U-Bootes I-5 wurde ein Auftrag für 32 Flugzeuge mit der Bezeichnung E9W1 erteilt.

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Variants

Versionen

 

E9W1

Small Reconnaissance Seaplane, 32 build

E9W1

Kleines Seeaufklärungsflugzeug, 32 gebaut
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The aircraft entered service in 1938 with the Imperial Japanese Navy Air Service as the Navy Type 96 Small Reconnaissance Seaplane with the last being delivered in 1940. Although it was in the process of being replaced by the Yokosuka E14Y monoplane, it was still in front line service at the time of the Japanese attack on Pearl Harbor, remaining in service until July 1942, being used to direct their parent submarines onto Chinese ships attempting to pass the Japanese blockade of the South China Sea.

Das Flugzeug wurde 1938 beim Imperial Japanese Navy Air Service als kleines Aufklärungs-Wasserflugzeug vom Typ 96 in Dienst gestellt. Wobei das letzte Flugzeug 1940 ausgeliefert wurde. Obwohl es gerade durch das Eindecker Yokosuka E14Y ersetzt wurde, befand es sich zum Zeitpunkt des japanischen Angriffs auf Pearl Harbor im Dienst. Bis Juli 1942 war es im Einsatz um seine Träger-U-Boote auf chinesische Schiffe zu lenken, die die japanische Blockade des Südchinesischen Meeres zu überwinden wollten.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

   
 

IJN I-6 (1940)

   
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Specifications

Technische Daten

Specifications

E9W1

Wingspan

Spannweite

9.91 m

Length

Länge

8.00 m

Height

Höhe

3.71 m

Wing area

Flügelfläche

23.51 m2

Engine

Motor

1 × Hitachi Tempu II radial engine, 300 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

232 km/h

Empty weight

Leergewicht

882 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,253 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,740 m

Range

Reichweite

731 km

Armament

Bewaffnung

1 x 7.7mm machine gun

Capacity Zuladung

Crew 2


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last update 21. June 2019

written 21. June 2019

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