|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Airspeed AS-10
Oxford |
. |
|
Aircaft in Detail |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The Airspeed AS.10 Oxford
was a twin-engine monoplane aircraft developed and manufactured by
Airspeed. The Oxford was developed by Airspeed during the 1930s in
response to a requirement for a capable trainer aircraft by the Royal
Air Force. Its basic design is derived from the company's earlier
AS.6 Envoy, a commercial passenger aircraft. Performing its maiden
flight on 19 June 1937, it was quickly put into production as part of a
rapid expansion of the RAF in anticipation of a large-scale conflict.
The Oxford was a low-wing twin-engine cantilever monoplane, featuring a
semi-monocoque constructed fuselage, a conventional landing gear
configuration and a wooden tail unit. It was capable of reproducing the
flight characteristics of many contemporary front-line aircraft then in
military service.
By the end of production, a total of 8,751 Oxfords had been completed. |
|
Die Airspeed AS.10 Oxford war
ein zweimotoriges Eindeckerflugzeug, das von Airspeed entwickelt und
hergestellt wurde. Die Oxford wurde in den 1930er Jahren von Airspeed als
Reaktion auf die Forderung der Royal Air Force nach einem leistungsfähigen
Schulflugzeug entwickelt. Das grundlegendes Design ist von dem früheren AS.6
Envoy des Unternehmens abgeleitet, einem kommerziellen Passagierflugzeug.
Mit seinem Erstflug am 19. Juni 1937 wurde es im Zuge einer raschen
Expansion der RAF in
Erwartung eines gross angelegten Konflikts schnell in Produktion genommen.
Die Oxford war ein zweimotoriger freitragender Tiefdecker mit einem
halbschalenförmigen Rumpf, einer konventionellen Fahrwerkskonfiguration und
einem hölzernen Leitwerk. Es war in der Lage, die Flugeigenschaften vieler
zeitgenössischer Front-linienflugzeuge zu reproduzieren,
die damals im Militärdienst waren.
Bis zum Produktionsende waren insgesamt 8.751 Oxfords fertiggestellt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Variants |
|
Versionen |
|
Oxford I
AS.10 |
The first Version with a
turret. |
|
Oxford I
AS.10 |
Die erste Version mit einem
Geschützturm. |
|
Oxford II
AS.10 |
The second version, it
didn't have a turret but had dual controls. |
|
Oxford II
AS.10 |
Die zweite Version hatte keinen
Turm, aber eine Doppelsteuerung. |
|
Oxford III
AS.10 |
Powered by two Cheetah XV
engines with 425 hp, used for navigation and radio training. |
|
Oxford III
AS.10 |
Angetrieben von zwei Cheetah
XV-Motoren mit 425 PS, die für Navigations- und Funktraining verwendet
werden. |
|
Oxford IV
AS.10 |
Flying test-bed for de
Havilland Gipsy Queen IV engines |
|
Oxford IV
AS.10 |
Fliegender Prüfstand für de
Havilland Gipsy Queen IV-Motor |
|
T.II |
Oxford: Conversion of Mk I.,
9 built |
|
T.II |
Oxford: Umbau von Mk I. , 9
gebaut |
|
AS.40 |
Oxford: Civil conversion for
radio research, two built. |
|
AS.40 |
Oxford: Ziviler Umbau für
Radioforschung, zwei gebaut. |
|
AS.41 |
Oxford: Used by Miles
Aircraft as a flying test-bed for Alvis Leonides engine, one conversion. |
|
AS.41 |
Oxford: Wird von Miles Aircraft
als fliegender Prüfstand für Alvis Leonides-Motoren verwendet, ein Umbau. |
|
AS.42 |
Oxford for New Zealand. |
|
AS.42 |
Oxford für Neuseeland. |
|
AS.43 |
Oxford: Survey variant of
the AS.42 |
|
AS.43 |
Oxford: Vermessungsvariante des
AS.42 |
|
Oxford V
AS.46 |
The final variant, with
Pratt & Whitney R-985 radial engines with 450 hp |
|
Oxford V
AS.46 |
Die letzte Variante, mit Pratt &
Whitney R-985 Sternmotoren mit 450 PS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.. |
|
Airlines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Armed Forces |
|
|
|
 |
 |
 |
|
Belgian Air Force |
Belgian Air Force |
Ceylon Air Force |
|
 |
 |
 |
|
Egypt Air Force |
Royal Netherland
Navy |
Royal Netherland Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
|
|
Royal Navy |
Royal Navy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Specifications |
Oxford I |
Wingspan |
Spannweite |
16.26 m |
Length |
Länge |
10.52 m |
Height |
Höhe |
3.38 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
32.30 m2 |
Engine |
Motor |
2 × Armstrong Siddeley
Cheetah X radial engines, 350 hp each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
309 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2,414 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
3,402 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
6.8 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
7,180 m |
Range |
Reichweite |
880 km |
Armament |
Bewaffnung |
1x 7.7 mm machine gun in
dorsal turret |
Capacity |
Zuladung |
Crew 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Text: |
- |
Drawings: |
Michael E. Fader |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |