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Airspeed AS-10 Oxford

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Airspeed AS.10 Oxford was a twin-engine monoplane aircraft developed and manufactured by Airspeed. The Oxford was developed by Airspeed during the 1930s in response to a requirement for a capable trainer aircraft by the Royal Air Force.  Its basic design is derived from the company's earlier AS.6 Envoy, a commercial passenger aircraft. Performing its maiden flight on 19 June 1937, it was quickly put into production as part of a rapid expansion of the RAF in anticipation of a large-scale conflict.

The Oxford was a low-wing twin-engine cantilever monoplane, featuring a semi-monocoque constructed fuselage, a conventional landing gear configuration and a wooden tail unit. It was capable of reproducing the flight characteristics of many contemporary front-line aircraft then in military service.

By the end of production, a total of 8,751 Oxfords had been completed.

 

Die Airspeed AS.10 Oxford war ein zweimotoriges Eindeckerflugzeug, das von Airspeed entwickelt und hergestellt wurde. Die Oxford wurde in den 1930er Jahren von Airspeed als Reaktion auf die Forderung der Royal Air Force nach einem leistungsfähigen Schulflugzeug entwickelt. Das grundlegendes Design ist von dem früheren AS.6 Envoy des Unternehmens abgeleitet, einem kommerziellen Passagierflugzeug. Mit seinem Erstflug am 19. Juni 1937 wurde es im Zuge einer raschen Expansion der RAF in Erwartung eines gross angelegten Konflikts schnell in Produktion genommen.
Die Oxford war ein zweimotoriger freitragender Tiefdecker mit einem halbschalenförmigen Rumpf, einer konventionellen Fahrwerkskonfiguration und einem hölzernen Leitwerk. Es war in der Lage, die Flugeigenschaften vieler zeitgenössischer Front-linienflugzeuge zu reprodu
zieren, die damals im Militärdienst waren.
Bis zum Produktionsende waren insgesamt 8.751 Oxfords fertiggestellt.

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Variants

Versionen

 

Oxford I
AS.10

The first Version with a turret.

 

Oxford I
AS.10

Die erste Version mit einem Geschützturm.

 

Oxford II
AS.10

The second version, it didn't have a turret but had dual controls.

Oxford II
AS.10

Die zweite Version hatte keinen Turm, aber eine Doppelsteuerung.

 

Oxford III
AS.10

Powered by two Cheetah XV engines with 425 hp, used for navigation and radio training.

 

Oxford III
AS.10

Angetrieben von zwei Cheetah XV-Motoren mit 425 PS, die für Navigations- und Funktraining verwendet werden.

 

Oxford IV
AS.10

Flying test-bed for de Havilland Gipsy Queen IV engines

 

Oxford IV
AS.10

Fliegender Prüfstand für de Havilland Gipsy Queen IV-Motor

 

T.II

Oxford: Conversion of Mk I., 9 built

 

T.II

Oxford: Umbau von Mk I. , 9 gebaut

 

AS.40

Oxford: Civil conversion for radio research, two built.

 

AS.40

Oxford: Ziviler Umbau für Radioforschung, zwei gebaut.

 

AS.41

Oxford: Used by Miles Aircraft as a flying test-bed for Alvis Leonides engine, one conversion.

 

AS.41

Oxford: Wird von Miles Aircraft als fliegender Prüfstand für Alvis Leonides-Motoren verwendet, ein Umbau.

 

AS.42

Oxford for New Zealand.

 

AS.42

Oxford für Neuseeland.

 

AS.43

Oxford: Survey variant of the AS.42

 

AS.43

Oxford: Vermessungsvariante des AS.42

 

Oxford V
AS.46

The final variant, with Pratt & Whitney R-985 radial engines with 450 hp

 

Oxford V
AS.46

Die letzte Variante, mit Pratt & Whitney R-985 Sternmotoren mit 450 PS

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Airlines

 
 

 

 

   

 

   

 

Armed Forces  
 

 

 

Belgian Air Force Belgian Air Force

Ceylon Air Force

 

 

 

Egypt Air Force Royal Netherland Navy

Royal Netherland Navy

 

 

 

Royal Navy

Royal Navy

Royal Navy
 

 

 

 

Royal Navy

Royal Navy  
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Specifications Oxford I

Wingspan

Spannweite

16.26 m

Length

Länge

10.52 m

Height

Höhe

3.38 m

Wing area Flügelfläche

32.30 m2

Engine

Motor

2 × Armstrong Siddeley Cheetah X radial engines, 350 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

309 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,414 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,402 kg

Climb Rate

Steigrate

6.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,180 m

Range

Reichweite

880 km

Armament

Bewaffnung

1x 7.7 mm machine gun in dorsal turret

Capacity

Zuladung

Crew 3

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader


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last update 27. July 2021

written 1. May 2013

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