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Antonov An-2 Annushka

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Antonov An-2 is a Soviet mass-produced single-engine biplane utility/agricultural aircraft designed and manufactured by the Antonov Design Bureau beginning in 1946. Its remarkable durability, high lifting power, and ability to take off and land from poor runways have given it a long service life. The An-2 was produced up to 2001 and remains in service with military and civilian operators around the world.

The first prototype, designated SKh-1 and powered by a Shvetsov ASh-21 radial engine, flew on 31 August 1947. The second prototype was fitted with a more powerful Shvetsov ASh-62 engine, which allowed the aircraft's payload to be significantly increased from 1,300 to 2,140 kg, and in this form it was ordered into production.

 

Die Antonov An-2 ist ein sowjetisches in Massen-produktion hergestelltes einmotoriges Doppel-decker-Nutz-/Landwirtschaftsflugzeug, das ab 1946 vom Antonov Design Bureau entwickelt und hergestellt wurde. Seine bemerkenswerte Halt-barkeit, hohe Tragkraft und die Fähigkeit, auf schlechten Start- und Landebahnen zu starten und zu landen, ihm eine lange Lebensdauer gegeben. Die An-2 wurde bis 2001 produziert und ist weltweit bei militärischen und zivilen Betreibern im Einsatz.
Der erste Prototyp mit der Bezeichnung SKh-1 und angetrieben von einem Shvetsov-ASh-21-Sternmotor flog am 31. August 1947. Der zweite Prototyp war mit einem stärkeren Shvetsov-ASh-62-Triebwerk ausgestattet, wodurch die Nutzlast des Flugzeugs von 1.300 bis 2.140 kg und wurde in dieser Form in die Produktion geordert. 

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Variants

Versionen

 

SKh-1

The original designation of the An-2 used during the design phase of the project before the OKB had been named after Antonov.

 

SKh-1

Die ursprüngliche Bezeichnung der An-2, die während der Entwurfsphase des Projekts vor dem OKB verwendet wurde, war nach Antonov benannt worden.

 

An-2P

Multi-purpose variant for up to twelve passengers, eight to ten skydivers or 1,500 kg of cargo. In the medic version, she can carry six stretchers and two medics.

 

An-2P

Mehrzweckvariante für bis zu zwölf Passagiere, acht bis zehn Fallschirm-springer oder 1'500 kg Fracht. In der Sanitätsversion kann sie sechs Tragen und zwei Sanitäter befördern.

 

An-2W
An-4

Float version from 1949. The propeller could generate negative thrust to shorten the stopping distance after the splashdown

 

An-2W
An-4

Schwimmerversion von 1949. Die Luftschraube konnte negativen Schub erzeugen, um den Bremsweg nach der Wasserung zu verkürzen

 

An-2PP

Fire-fighting version of the An-2W with tanks for 1240 liters of water.

 

An-2PP

Feuerlöschversion der An-2W mit Tanks für 1240 Liter Wasser.
 

An-2Sa
An-6

High-altitude version for meteorolo-gical research with an additional observers cockpit in front of the tail unit for observing ice formation.

 

An-2Sa
An-6

Höhenversion für meteorologische Forschungen mit zusätzlicher Kanzel vor dem Leitwerk zur Beobachtung von Eisbildung.
 

An-2M

Agricultural crop-sprayer/duster  

An-2M

Agrarflugzeug
 

An-2F
(An-2K-NAK, An-2NRK)

Artillery observation and aerial photography aircraft with a glazed center fuselage, armament with 1-2 23 mm guns and twin tails.  

An-2F
(An-2K-NAK, An-2NRK)

Artilleriebeobachtungs- und Luftbildflugzeug mit verglastem Rumpfmittelteil, Waffenstand mit 1–2 23-mm-Kanonen und Doppelleitwerk.
 

An-2L

Version for chemical firefighting with glass containers under the fuselage and wings.  

An-2L

Ausführung zur chemischen Feuerbekämpfung mit Glasbehältern unter Rumpf und Tragflächen.
 

An-2T

Polish version of the multi-purpose variant. Better soundproofing and a better propeller than An-2P.  

An-2T

Polnische Ausführung der Mehrzweckvariante. Bessere Schalldämpfung und ein besserer Propeller als bei An-2P.
 

An-2TP

A convertible passenger/cargo version, with tip-up seats for ten  

An-2TP

Flugzeug zur Personen- und Fracht-beförderung mit zehn Klappsitzen.
 

An-2TD

Cargo and parachute drop aircraft for up to twelve jumpers.  

An-2TD

Fracht- und Fallschirmabsetzflugzeug für bis zu zwölf Springer.
 

An-2S
An-2D6
An-2PLux

VIP-model with four upholstered seats and table.  

An-2S
An-2D6
An-2PLux

Salonmodell mit vier Polstersitzen und Tisch.
 

An-2M

Polish counterpart to the An-2W.  

An-2M

Polnisches Pendant zur An-2W.
 

An-2R

Special agricultural version with hermetically sealed cockpit and 1960 liter fertilizer tank.  

An-2R

Spezielle Landwirtschaftsausführung mit hermetisch verschlossenem Cockpit und 1960-Liter-Düngemittelbehälter.
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Airlines

 
 

 

 

   

 

   

 

Armed Forces  
 

 

 

 

Royal Cambodian Air Force

DDR  
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Specifications AN-2

Wingspan

Spannweite

18.2 m

Length

Länge

12.4 m

Height

Höhe

4.1 m

Wing area Flügelfläche

71.52 m²

Engine

Motor

1× Shvetsov ASh-62IR 9-cylinder supercharged radial engine, 1,000 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

258 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,300 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,500 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,500 m

Range

Reichweite

845 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2, 12 passengers
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 24. June 2021

written 1. May 2013

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