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Aviation Traders ALT-98 Carvair

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Aviation Traders ATL-98 Carvair is a large transport aircraft powered by four radial engines. It was a Douglas DC-4-based air ferry conversion developed by Freddie Laker's Aviation Traders (Engineering) Limited (ATL), with a capacity generally of 22 passengers in a rear cabin, and five cars loaded in at the front. Freddie Laker's idea to convert surplus examples of the Douglas DC-4 and its military counterpart the C-54 Skymaster to carry cars was a relatively inexpensive solution to develop a successor to the rapidly aging and increasingly inadequate Bristol 170 Freighter, the car ferry airlines' mainstay since the late 1940s.

The conversion of the original aircraft entailed replacing the forward fuselage with one 8 2.64 m longer, with a raised flightdeck in a bulbous "hump" to allow a sideways hinged nose door. It also entailed more powerful wheel brakes and an enlarged tail. The prototype conversion first flew on 21 June 1961. 21 Carvairs were produced in the United Kingdom.

 

Die Aviation Traders ATL-98 Carvair ist ein grosses Transportflugzeug, das von vier Sternmotoren ange-trieben wird. Es handelte sich um eine Douglas DC-4-basierte, die von Freddie Lakers Aviation Traders (Engineering) Limited (ATL) als Luftfähre entwickelt wurde, mit einer Kapazität von 22 Passagieren in einer hinteren Kabine und fünf Autos, die vorne beladen wurden. Freddie Lakers Idee, überzählige Exemplare der Douglas DC-4 und ihres militärischen Gegenstücks der C-54 Skymaster für den Transport von Autos umzu-rüsten, war eine relativ kostengünstige Lösung, um einen Nachfolger des schnell alternden und zunehmend unzulänglichen Bristol 170 Freighter, der Autofähre der Fluggesellschaften, zu ent-wickeln. Standbein seit Ende der 1940er Jahre.
Der Umbau des ursprünglichen Flugzeugs erforderte den Austausch des vorderen Rumpfes durch einen um 2,64 m längeren, mit einem erhöhten Cockpit in einem bauchigen "Höcker", um eine seitlich aufklappbare B
ugtür zu ermöglichen. Dazu kamen stärkere Radbremsen und ein vergrössertes Heck. Der Prototyp flog erstmals am 21. Juni 1961. In Grossbritannien wurden 21 Carvairs hergestellt.

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Variants

Versionen

 

ATL-98

21 Airframes of the DC-4 where rebuilt as ATL-98.

 

ATL-98

21 Flugzeugzellen der DC-4 wurden als ATL-98 umgebaut.

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Airlines

 
 

 

 

 

 

Air Cambodge (1973)

 

 

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Specifications ATL-98

Wingspan

Spannweite

35.81 m

Length

Länge

31.27 m

Height

Höhe

9.09 m

Wing area Flügelfläche

135.80 m2

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-2000-7M2 Twin Wasp 14-cylinder radial engines, 1,450 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

400 km/h

Empty weight

Leergewicht

18,763 kg

Loaded weight

Startgewicht

33,475 kg

Climb Rate

Steigrate

5,700 m

Service ceiling

Gipfelhöhe

3.3 m/s

Range

Reichweite

3,700 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 3, 5 cars and 22 passengers or 85 passengers

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 22. July 2021

written 22. July 2021

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