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BAC One-Eleven

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The BAC One-Eleven was an early jet airliner produced by the British Aircraft Corporation (BAC). Originally conceived by Hunting Aircraft as a 30-seat jet, before its merger into BAC in 1960. The short haul, narrowbody aircraft was powered by aft-mounted Rolls-Royce Spey low-bypass turbofans.

The prototype rolled out of Hurn assembly hall on 28 July 1963, at which point BAC had received orders for the type from a number of operators. On 20 August 1963, the prototype conducted its first flight. In 1967 a larger 119-seat version was introduced as the One-Eleven 500.

 

Having faced competition from US aircraft by 1966, by 1970 the One-Eleven also faced competition from newer, smaller aircraft such as the Fokker F28 Fellowship. The F28 was lighter, less complex, and cheaper. The One-Eleven 475 of 1970 was launched to compete with the F28. It combined the 400 fuselage with the higher power and larger wing of the 500 and was intended for hot and high operations, however only 10 One-Eleven Mk 475 were sold.

A total of 244 planes of all variants were built.

 

Die BAC One-Eleven war ein frühes Düsenflugzeug der British Aircraft Corporation (BAC). Ursprünglich von Hunting Aircraft als 30-Sitzer-Jet konzipiert, bevor er 1960 mit BAC fusioniert wurde. Das Kurzstrecken-Flugzeug wurde von hinten montierten Rolls-Royce Spey-Turbobans mit niedrigem Bypass angetrieben.
Der Prototyp rollte am 28. Juli 1963 aus der Montagehalle in Hurn, zu diesem Zeitpunkt hatte BAC von mehreren Betreibern Aufträge für den Typ erhalten. Am 20. August 1963 führte der Prototyp seinen Erstflug durch. 1967 wurde eine grössere Version mit 119 Sitzplätzen als One-Eleven 500 eingeführt.
Nachdem sie 1966 der Konkurrenz durch US-Flugzeuge ausgesetzt war, sah sich die One-Eleven 1970 auch der Konkurrenz durch neuere, kleinere Flugzeuge wie die Fokker F28 Fellowship gegenüber. Der F28 war leichter, weniger komplex und billiger. Der One-Eleven 475 von 1970 wurde auf den Markt gebracht, um mit dem F28 zu konkurrieren. Es kombinierte den 400er Rumpf mit der höheren Leistung und dem größeren Flügel des 500 und war für heiße und hohe Einsätze gedacht, jedoch wurden nur 10 One-Eleven Mk 475 verkauft.
Insgesamt wurden 244 Maschinen aller Varianten gebaut.

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Variants

Versionen

 

1-11 200

Initial production version, 10,410 lbf Spey Mk 506 engines. 56 built.

 

1-11 200

Erste Serienversion, 10.410 lbf Spey Mk 506 Motoren. 56 gebaut.

 

1-11 217

Version for the RAAF using a 200 series fuselage with RR Spey Mk511-14 engines, Two built.

1-11 217

Version für die RAAF mit einem 200er Rumpf mit RR Spey Mk511-14 Motoren, zwei gebaut.

 

1-11 300

Uprated engines with11,400 lbf Spey Mk 511s and  longer range. 9 built.

 

1-11 300

Verbesserte Motoren mit 11.400 lbf Spey Mk 511s und größerer Reichweite. 9 gebaut.

 

1-11 400

Series 300 with American instrumentation and equipment, 69 built.

 

1-11 400

Serie 300 mit amerikanischer Instrumentierung und Ausrüstung, 69 gebaut.

 

1-11 475

Series 400 body with Series 500 wing and powerplant plus rough-airfield landing gear and body protection. 6 built.

 

1-11 475

Version mit Serie 400 Rumpf und Flügel und Triebwerk der Serie 500 sowie Fahrwerk und Rumfschutz für unbefestigte Pisten. 6 gebaut.

 

1-11 485GD

Similar to 475, 3 built for Oman

 

1-11 485GD

Ähnlich wie 475, 3 gebaut für Oman

 

1-11 500

Extended body version with up to 119 seats and longer span wings. Fitted with more powerful engines 12,550 lbf Spey 512s, 86 built.

 

1-11 500

Version mit verlängerter Rumpf mit bis zu 119 Sitzplätzen und länger Flügelspannweite. Ausgestattet mit stärkeren Motoren 12.550 lbf Spey 512s, 86 gebaut.

 

1-11 510ED

Variant of the 500 series built for BEA/British Airways. Size and engines same as other 500s, cockpit modified to provide more commonality with HS.121 Trident

 

1-11 510ED

Variante der 500er Serie gebaut für BEA/British Airways. Grösse und Motoren wie bei anderen 500, Cockpit modifiziert, um mehr Gemeinsamkeit mit HS.121 Trident zu bieten 

 

Rombac
1-11-560

Romanian-built version of the Series 500. 9 built

 

Rombac
1-11-560

In Rumänien gebauteVersion der Serie 500. 9 gebaut

 

1-11 670

Series 475 with improved aerodynamics and reduced noise; one converted from Series 475.

 

1-11 670

Serie 475 mit verbesserter Aerodynamik und reduziertem Lärm; eine von der Serie 475 umgebaut.

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Airlines  
 

 

 

Braniff International Braniff International Braniff International
 

 

 

Braniff International Braniff International Braniff International
 

 

 

Braniff International Braniff International

Swissair

 

 

 

Swissair Swissair Phoenix
 

 

 

 
Phoenix Air Siam (1972)  

Armed Forces  
 

 

 

Omani Air Force Omani Air Force

Omani Air Force

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Specifications One-Eleven 300/400

Wingspan

Spannweite

26.97 m

Length

Länge

28.50 m

Height

Höhe

91.00 m2

Wing area Flügelfläche

7.47 m

Engine

Motor

2x Rolls-Royce Spey Mk 511 11,400 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

882 km/h

Empty weight

Leergewicht

22,100 kg

Loaded weight

Startgewicht

39,000 kg

Climb Rate

Steigrate

12.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,000 m

Range

Reichweite

2,040 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2, 89 passenger

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last update 24 July 2021

written 1. May 2013

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