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Handley Page HP.137 Jetstream

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Development

Entwicklung

 

The Handley Page HP.137 Jetstream is a small twin-turboprop airliner, with a pressurised fuselage. The aircraft was designed to meet the requirements of the United States commuter and regional airline market. The design was later improved and built by British Aerospace as the BAe Jetstream 31 and BAe Jetstream 32, featuring different turboprop engines. Compared to its three closest rivals, the Beechcraft King Air, Aero Commander Turbo Commander and Swearingen Merlin it offered more capacity, better range-payload, higher speed and greater comfort.

The original design dates from 1965 as a 12-seat aircraft. The aircraft was a low-wing, high-tail monoplane of conventional layout. Considerable attention was paid to streamlining in order to improve performance, which led to one of the design's more distinctive features, a long nose profile. The fuselage had a circular cross-section to minimize the structural weight required for the pressurisation. The original design used Turbomeca Astazou XIV engines and flew on 18 August 1967 for the first time.

 

Die Handley Page HP.137 Jetstream ist ein kleines Zweimotorihes Turboprop-Verkehrsflugzeug mit einem unter Druckkabine. Das Flugzeug wurde entwickelt, um die Anforderungen des US-amerikanischen Pendler- und Regionalflug-verkehrsmarktes zu erfüllen. Das Design wurde später verbessert und von British Aerospace als BAe Jetstream 31 und BAe Jetstream 32 mit verschiedenen Turboprop-Triebwerken gebaut. Im Vergleich zu seinen drei engsten Konkurrenten, der Beechcraft King Air, der Aero Commander Turbo Commander und der Swearingen Merlin, bot er mehr Kapazität, bessere Reichweiten-Nutzlast, höhere Geschwindigkeit und mehr Komfort.
Die ursprüngliche Konstruktion stammt aus dem Jahr 1965 als 12-sitziges Flugzeug. Das Flugzeug war ein Tiefdecker mit hohem Heck und konven-tionellem Layout. Grosses Augenmerk wurde auf die Stromlinienform gelegt, um die Leistung zu ver-bessern, was zu einem der markanteren Merkmale des Designs führte, einem langen Nasenprofil. Der Rumpf hatte einen kreisförmigen Querschnitt, um das für die Druckbeaufschlagung erforderliche strukturelle Gewicht zu minimieren. Die ursprüng-liche Konstruktion verwendete Turbomeca Astazou XIV-Motoren und flog am 18. August 1967 zum ersten Mal.

 

Scottish Aviation had taken over production of the original Jetstream design from Handley Page, and when it was nationalised along with other British companies into British Aerospace (later BAE Systems) in 1978, BAe decided the design was worth further development, and started work on a "Mark 3" Jetstream. As with the earlier 3M version for the USAF, the new version was re-engined with newer Garrett turboprops which offered more power and longer overhaul intervals over the original Turbomeca Astazou engines.

 

Scottish Aviation hatte die Produktion der ursprünglichen Jetstream-Designs von Handley Page übernommen, und als es 1978 zusammen mit anderen britischen Unternehmen zu British Aerospace (später BAE Systems) verstaatlicht wurde, entschied BAe, dass es sich lohnt, das Design weiterzuentwickeln, und begann mit der Arbeit an einer "Mark 3" Jetstream. Wie bei der früheren 3M-Version für die USAF wurde die neue Version mit neueren Garrett-Turboprops überar-beitet, die mehr Leistung und längere Überholungs-intervalle gegenüber den ursprünglichen Turbomeca -Astazou-Motoren boten.

 

The British Aerospace Jetstream 41 is a turboprop-powered feederliner and regional airliner, designed by British Aerospace as a "stretched" version of the popular Jetstream 31. Intended to compete directly with 30-seat aircraft like the Embraer Brasilia, Dornier 328 and Saab 340, the new design eventually accommodated 29 passengers in a two-by-one arrangement like the Jetstream 31.

The Jetstream 41's stretch added 4.88 m to the fuselage, consisting of an 2.51 m plug forward of the wing and a 2.36 m plug to the rear; the fuselage design was all new and did not contain any parts of the old fuselage. The new design demanded a wing with increased span, which also included reworked ailerons and flaps. The wing is also mounted below the fuselage, so that it did not carry through the cabin aisle, also allowing increased baggage capacity in the larger wing root fairings

 

Der British Aerospace Jetstream 41 ist ein von Turboprop-Motoren angetriebenes Zubringer und Regionalflugzeug, entworfen von British Aerospace als "gestreckte" Version des beliebten Jetstream 31. Er sollte direkt mit 30-sitzigen Flugzeugen wie der Embraer Brasilia, Dornier 328 und Saab 340 konkurrieren , das neue Design brachte schließlich 29 Passagiere in einer Zwei-zu-eins-Anordnung wie der Jetstream 31 unter.
Die Streckung des Jetstream 41 umfasste 4,88 m, bestehend aus einem 2,51 m Teil vor dem Flügel und einem 2,36-m Teil nach hinten; Das Rumpfdesign war komplett neu und enthielt keine Teile des alten Rumpfes. Das neue Design verlangte nach einem Flügel mit erhöhter Spannweite, der auch überarbeitete Querruder und Klappen umfasste. Der Flügel ist auch unterhalb des Rumpfes angebracht, so dass er nicht durch den Kabinengang geführt wird, was auch eine größere Gepäckkapazität in den größeren Flügelwurzelverkleidungen ermöglicht

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Variants

Versionen

 

Mk 1

Jetstream: Prototype

Mk 1

Jetstream: Prototyp

 

200

Jetstream: First production Variant

 

200

Jetstream: Erste Serienvariante

 

3M
C-10A

Jetstream: Improved variant with TPE331 engines for the United States Air Force.none delivered.

 

3M
C-10A

Jetstream: Verbesserte Variante mit TPE331-Triebwerken für die United States Air Force. Keine ausgeliefert

 

Riley

Jetstream: A few early Jetstream 1 aircraft were converted by Riley Aircraft The aircraft were fitted with two PT6A turboprop engines

 

Riley

Jetstream: Einige frühe Jetstream 1-Flugzeuge wurden von Riley Aircraft umgebaut Die Flugzeuge waren mit zwei PT6A-Turboprop-Triebwerken ausgestattet

 

T.1

Jetstream: Military designation of Mk 1s for the Royal Air Force

 

T.1

Jetstream: Militärische Bezeichnung der Mk 1s für die Royal Air Force

 

T.2

Jetstream: Conversion of T1s for the Royal Navy

 

T.2

Jetstream: Umbau von T1s für die Royal Navy

 

Century III

Conversions with TPE331 engines

 

Century III

Umbauten mit TPE331-Motoren

 

BAe 31

Jetstream: Version for 18/19 passenger as commuter airliner.

 

BAe 31

Jetstream: Version für 18/19 Passagiere als Pendlerflugzeug.

 

BAe 31
Corporate

Jetstream: 12-passenger executive transport aircraft.

 

BAe 31
Corporate

Jetstream: Executive Transportflugzeug für 12 Passagieren.

 

BAe 31EP

BAe 31 Jetstream with  enhanced performance.

 

BAe 31EP

BAe 31 Jetstream mit verbesserter Leistung.

 

BAe 31EZ

Jetstream: Maritime patrol version.

 

BAe 31EZ

Jetstream: Maritime Patrouillenversion.

 

Executive Shuttle

Jetstream: 12-seat executive transport aircraft.

 

Executive Shuttle

Jetstream: Executive Transportflugzeug mit 12 Sitzen.

 

BAe 31 Special

Jetstream: Utility transport aircraft.

 

BAe 31 Special

Jetstream: Mehrzweck-Transportflugzeug.

 

BAe 32EP

Jetstream : Enhanced performance, 19-passenger.

 

BAe 32EP

Jetstream: Verbesserte Leistung, 19 Passagiere.

 

BAe 41

"stretched" version of the Jetstream 31, 100 built

BAe 41

Verlängerte Version der Jetstream 31, 100 gebaut

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Airlines

 
 

 

 

 

Air Andaman Air Andaman

 

Armed Forces  
 

 

 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm Fleet Air Arm
 

 

 

 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm  
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Specifications T.2

Wingspan

Spannweite

15.85 m

Length

Länge

14.37 m

Height

Höhe

5.32 m
Wing area Flügelfläche 25.08 m2

Engine

Motor

2 × Turbomeca Astazou XVI C2 turboprop

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

454 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,485 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,700 kg

Climb Rate

Steigrate

13 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,620 m

Range

Reichweite

2,221 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2, 16 passengers
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 24. July 2021

written 1. May 2013

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