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Bristol Freighter & Superfreighter

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Bristol Type 170 Freighter was a twin-engine aircraft designed and built by the Bristol Aeroplane Company as both a freighter and airliner. Its best known use was as an air ferry to carry cars and their passengers over relatively short distances. A passenger-only version was also produced, known as the Wayfarer.

The Freighter was developed during the Second World War, having attracted official attention from the British Air Ministry, which sought the development of a rugged vehicle capable of carrying various cargoes, including a 3-ton truck. Various changes to the design were made to accommodate their requirements, but being completed too late to participate in the conflict, the majority of sales of the Freighter were to commercial operators. In response to customer demand, an enlarged version to maximise vehicle-carrying capacity, known as the Bristol Superfreighter, was developed.

On 2. December 1945, the first prototype, registered G-AGPV, was first flown at Filton by Cyril Uwins. 214 Freighter were built the last was delivered in 1958

 

Der Bristol Type 170 Freighter war ein  zweimotoriges Flugzeug, das von der Bristol Airplane Company sowohl als Frachter als auch als Verkehrsflugzeug entworfen und gebaut wurde. Am bekanntesten war die Verwendung als Luftfähre, um Autos und ihre Passagiere über relativ kurze Strecken zu befördern. Es wurde auch eine Nur-Passagier-Version produziert, die als Wayfarer bekannt ist.

Der Frachter wurde während des Zweiten Weltkriegs entwickelt, das britische Luftfahrt-ministerium verlangte, das die Entwicklung eines robusten Fahrzeugs, das verschiedene Ladungen transportieren konnte, darunter einen 3-Tonnen-LKW. Verschiedene Änderungen am Design wurden vorgenommen, um den Anforderungen gerecht zu werden. Da sie jedoch zu spät abgeschlossen wurden, um an dem Konflikt teilzunehmen, gingen die meisten Verkäufe des Frachters an kommerzielle Betreiber. Als Reaktion auf die Kundennachfrage wurde eine verlängerte Version zur Maximierung der Fahrzeugtragfähigkeit entwickelt, die als Bristol Superfreighter bekannt ist.
Der Erstflug des Prototyps G-AGPV fand am 2. Dezember 1945 durch Cyril Uwins in Fliton statt.

214 Freighter wurden gebaut, der letzte wurde 1958 ausgeliefert.
 

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Variants

Versionen

 

Freighter
Mk I

Utility transport Series I or Freighter with a strengthened floor and hydraulically-operated nose doors.

Freighter
Mk I

Mehrzweck Transporter Serie I oder Frachter mit verstärktem Boden und hydraulisch betätigten Bugtüren.

 

Freighter
Mk IA

Mixed-traffic variant with 16-passenger seats

 

Freighter
Mk IA

Variante mit gemischter Nutzung mit 16 Passagiersitzen

 

Wayfarer
Mk II

Airliner (passenger variant) Series II or Wayfarer. The Nose doors were omitted and additional windows were added.

 

Wayfarer
Mk II

Verkehrsflugzeug (Passagiervariante) Serie II oder Wayfarer. Die Bugtüren wurden weggelassen und zusätzliche Fenster hinzugefügt.

 

Wayfarer
Mk IIA

Variant of Mk II with 32 seats

 

Wayfarer
Mk IIA

Variante des Mk II mit 32 Sitzen

 

Wayfarer
Mk IIC

Variant of Mk II with 20 seats and baggage hold

 

Wayfarer
Mk IIC

Variante des Mk II mit 20 Sitzplätzen und Gepäckraum

 

Freighter
Mk XI

Variant of Mk I with 32.92 m wing and extra tankage

 

Freighter
Mk XI

Variante von Mk I mit 32,92 m Flügel und zusätzlichem Tank.

 

Freighter
Mk XIA

Mixed-traffic version of Mk IX

 

Freighter
Mk XIA

Variante der Mk IX mit gemischter Nutzung

 

Freighter
Mk 21

More powerful-engined version.

 

Freighter
Mk 21

Version mit stärkeren Motoren.

 

Freighter
Mk 21E

Convertible version of Mk 21 with 32 removable seats

 

Freighter
Mk 21E

Combi-Version de1 Mk 21 mit 32 abnehmbaren Sitzen Frachter

 

Freighter
Mk 31

Variant of Mk 21 with larger tailfin.

 

Freighter
Mk 31

Variante von Mk 21 mit größerer Heckflosse

 

Freighter
Mk 31E

Convertible version of Mk 31

 

Freighter
Mk 31E

Combi-Version von Mk 31

 

Freighter
Mk 31M

Military version of Mk 31 with provision for supply dropping

 

Freighter
Mk 31M

Militärische Version von Mk 31 mit Vorkehrungen für Frachtabwurf

 

Freighter
Mk 32

Higher-capacity version with fuselage lengthened by 1.52 m

 

Freighter
Mk 32

Version mit höherer Kapazität und um 1,52 m verlängertem Rumpf.

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Airlines

 
 

 

 

 

 

Prototype    

Armed Forces  
 

 

 

 

 

Burma Air Force  

 

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Specifications Freighter Mk.31

Wingspan

Spannweite

32.92 m

Length

Länge

20.83 m

Height

Höhe

6.60 m

Wing area Flügelfläche

138.10 m2

Engine

Motor

2 × Bristol Hercules 734 14-cylinder air-cooled radial piston engines, 2,000 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

362 km/h

Empty weight

Leergewicht

12,206 kg

Loaded weight

Startgewicht

19,958 kg

Climb Rate

Steigrate

1.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,000 m

Range

Reichweite

1,320 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew: 3, 7,341 kg

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 20. January 2021

written 1. January 2021

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