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Dassault Mercure

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Dassault Mercure is a twin-engined narrow-body jet-powered airliner developed and manufactured by French aircraft firm Dassault Aviation. According to Dassault, it was the first large-scale European cooperative civil aeronautics programme.

During 1967, the Mercure was proposed as a French competitor to the American Boeing 737. It was Dassault's first venture into the commercial jet airliner market, the company having traditionally built fighters and executive jets. On 28. May 1971, the prototype conducted its maiden flight. On 30. January 1972, Air Inter placed an order for ten Mercures .One of the prototypes was eventually refurbished and purchased by Air Inter to add it to its fleet.

Attempts were made to market the type in the US, including partnerships with American manufacturers Douglas, Lockheed and General Dynamics, with the vision of producing it in the United States. However, the Mercure had very little success on the market, which has been attributed to several factors, including a lack of range in comparison to rival aircraft. As a consequence, there were only 12 aircraft constructed, all of which were built between 1971 and 1975. The Mercure performed its final flight in 1995.

 

Die Dassault Mercure ist ein zweimotoriges Schmalrumpfflugzeug mit Strahlantrieb, das vom französischen Flugzeughersteller Dassault Aviation entwickelt und hergestellt wurde. Laut Dassault handelte es sich um das erste gross angelegte europäische kooperative zivile Luftfahrtprogramm.
Im Jahr 1967 wurde die Mercure als französischer Konkurrent der amerikanischen Boeing 737 vorge-schlagen. Es war Dassaults erster Vorstoss in den Markt für Verkehrsflugzeuge, da das Unternehmen traditionell Kampf- und Geschäftsflugzeuge gebaut hatte. Am 28. Mai 1971 absolvierte der Prototyp seinen Erstflug. Am 30. Januar 1972 bestellte Air Inter zehn Mercure. Einer der Prototypen wurde schliesslich renoviert und von Air Inter gekauft, um ihn in ihre Flotte aufzunehmen.
Es wurden Versuche unternommen, den Typ in den USA zu vermarkten, einschliesslich Partner-schaften mit den amerikanischen Herstellern Douglas, Lockheed und General Dynamics, mit der Vision, es in den Vereinigten Staaten zu produzieren. Der Erfolg des Mercure auf dem Markt war jedoch sehr gering, was auf mehrere Faktoren zurückzuführen ist, unter anderem auf die mangelnde Reichweite im Vergleich zu Konkur-renzflugzeugen. Infolgedessen wurden nur 12 Flugzeuge gebaut, die alle zwischen 1971 und 1975 gebaut wurden. Die Mercure absolvierte ihren letzten Flug im Jahr 1995.

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Variants

Versionen

 

Mercure 100

Only version with 162 seats (economy only), 10 planes and two prototypes.

 

Mercure 100

Einzige Version mit 162 Sitzplätzen (nur Economy), 10 Maschinen und zwei Prototypen.

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Airlines

 
 

 

 

Avions Marcel Dassault (1971) Avions Marcel Dassault (1973) Air Inter (1974)
 

 

 

Air Inter (1976) Air Inter (1977) Air Inter (1978)
 

 

 

Air Inter (1979) Air Inter (1987) Air Inter (1988)
 

 

 

 
Air Inter (1991) Air Inter (1992)  
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Dassault Mercure F-WTTC Le Bourget 1971 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure F-WTMD Le Bourget 1973 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Falcon 10, 20 and 30 together with the Mercure, La Ferte-Alais 1973 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure F-BTMD, La Ferte Alais 1985 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

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Dassault Mercure  F-BTTA, Basel-Mulhouse 1987 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure  F-BTTA, Basel-Mulhouse 1989 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure  F-BTTB, Basel-Mulhouse 1988 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure  F-BTTB, Basel-Mulhouse 1991 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

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Dassault Mercure F-BTTD, Las Palmas 1978 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure  F-BTTE, Basel-Mulhouse 1989 (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dassault Mercure  F-BTTF, Basel-Mulhouse 1984 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure  F-BTTH, Basel-Mulhouse 1988 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

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Specifications Mercure 100

Wingspan

Spannweite

30.55 m

Length

Länge

34.84 m

Height

Höhe

11.36 m

Wing area Flügelfläche

116.00 m2

Engine

Motor

2 × Pratt & Whitney JT8D-15 turbofan engines, 15,500 lbf thrust each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

926 km/h

Empty weight

Leergewicht

31,800 kg

Loaded weight

Startgewicht

56,500 kg

Climb Rate

Steigrate

17 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,000 m

Range

Reichweite

2,084 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 3, 162 passengers

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Dassault Mercure  F-BTTI, Basel-Mulhouse 1992 (Picture courtesy Guido Bühlmann)

Dassault Mercure  F-BTTJ, Basel-Mulhouse 1989 (Picture courtesy Guido Bühlmann)
 
 
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Operator

Betreiber

Air Inter 11 Aircraft 1973 - 1995  
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Producionlist

Produktionsliste

                 

Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

Pictures:

Guido Bühlmann

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last update 9. August 2023

written 1. August 2023

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