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Douglas DC-3 (C-47 Skytrain, Dakota)

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-3 is a propeller-driven airliner with tailwheel-type landing gear. The DC-3 developed as a larger, improved 14-bed sleeper version of the Douglas DC-2. It had many exceptional qualities compared to previous aircraft. It was fast, had a good range and could operate from short runways. It was reliable and easy to maintain and carried passengers in greater comfort. Before the war it pioneered many air travel routes. It was able to cross the continental United States, making transcontinental flights and worldwide flights possible, and is considered the first airliner that could make money by carrying passengers alone.
 


The Douglas C-47 Skytrain or Dakota is a military transport aircraft developed from the civilian Douglas DC-3 airliner. It was used extensively by the Allies during World War II and remains in front line service with various military operators. The C-47 differed from the civilian DC-3 in numerous modifications, including being fitted with a cargo door, hoist attachment, and strengthened floor, along with a shortened tail cone for glider-towing shackles, and an astrodome in the cabin roof.

 

Die Douglas DC-3 ist ein Propellerflugzeug mit Heckfahrwerk. Die DC-3 wurde als grössere, verbesserte Version der 4-Bett-Schlafversion der Douglas DC-2 entwickelt. Sie hatte viele aussergewöhnliche Eigenschaften im Vergleich zu früheren Flugzeugen. Sie war schnell, hatte eine gute Reichweite und konnte von kurzen Start- und Landebahnen aus operieren. Sie war zuverlässig und einfach zu warten und beförderte Passagiere in mehr Komfort. Vor dem Krieg war sie der Pionier vieler Flugstrecken. Sie war in der Lage, die kontinentalen Strecken der USA zu durchqueren, transkontinentale Flüge und weltweite Flüge zu ermöglichen, und es gilt als das erste Verkehrsflugzeug, das allein mit Passagieren Geld verdienen konnte.
Der Douglas C-47 Skytrain oder Dakota ist ein militärisches Transportflugzeug, das aus dem zivilen Flugzeug Douglas DC-3 entwickelt wurde. Es wurde während des Zweiten Weltkriegs von den Alliierten ausgiebig genutzt und steht weiterhin in vorderster Reihe mit verschiedenen militärischen Betreibern. Die C-47 unterschied sich von der zivilen DC-3 in zahlreichen Modifikationen, darunter mit einer Frachttür, Hebezeugbefestigung und verstärktem Boden, einem verkürzten Heckkonus für Segelschlepper und einem Astrodom im Kabinendach.

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Variants

Versionen

         
           
           
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Airlines  
 

 

 

Swissair (1939) Swissair (1944) Swissair (1953)
 

 

 

Swissair (1962) Swissair (1964)

Balair (1967)

 

 

 

Balair (1972) Classic Air (1988)

Classic Air (1992)

 

 

 

 SLS (1966) CASI (1988)

Xieng Khouang Air Transport (1970)

 

 

 

Ju Air (2005)

Air Cambodge (1973)

Royal Thai Police

 

 

 

   

Royal Thai Police

   
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Armed Forces  
 

 

 

Royal Khmer Air Force

Royal Khmer Air Force

Royal Khmer Air Force

 

 

 

Royal Thai Army Royal Thai Army

Royal Thai Air Force

 

 

 

Royal Thai Navy Royal Thai Navy

Royal Thai Navy

 

 

 

Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

 

 

 

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

 
Specifications Douglas C-47A

Wingspan

Spannweite

29.41 m

Length

Länge

19.43 m

Height

Höhe

5.18 m
Wing area Flügelfläche 91.70 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-1830-90C Twin Wasp radial engines, 1,200 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

360 km/h

Empty weight

Leergewicht

8,226 kg

Loaded weight

Startgewicht

14,061 kg

Climb Rate

Steigrate

5.73 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,045 m

Range

Reichweite

2,575 km

Armament

Bewaffnung

Misc.

Capacity

Zuladung 2 Pilots, 21–32 Passengers
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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