.

Pilatus PC-6 Turbo Porter

.

Aircaft in Detail

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Pilatus PC-6 Porter is a single-engined STOL utility aircraft designed by Pilatus Aircraft of Switzerland. First flown in 1959, the PC-6 continues in production at Pilatus Flugzeugwerke in Stans, Switzerland. It has been built in both piston engine- and turboprop-powered versions and was produced under licence for a time by Fairchild Hiller in the United States.

The airframe is of a rugged and low-maintenance construction; featuring high levels of accessibility, interchangeability, and favourable manning levels. The wings, fuselage, and empennage are manufactured using conventional semi-monocoque construction techniques, the primary structure being composed of aluminium; the central structure retains critical strength despite the cutout areas for the sliding doors of the main cabin. Corrosion resistance is achieved via a combination of plating and a polyurethane-based enamel paint. The simple nature of the structure allows for ease of repair in the field. Features such as low-pressure tyres, twin-clipper disc brakes, and a highly energy-absorbent undercarriage enable the aircraft to be capable of operating from rough or otherwise challenging terrain.
 
  Die Pilatus PC-6 Porter ist ein einmotoriges STOL-Nutzflugzeug von Pilatus Aircraft aus der Schweiz. Der 1959 erstmals geflogene PC-6 wird bei den Pilatus Flugzeugwerken in Stans, Schweiz, weiter produziert. Es wurde sowohl in Kolbenmotor- als auch in Turboprop-Versionen gebaut und wurde von Fairchild Hiller in den USA eine Zeitlang in Lizenz hergestellt.
Die Flugzeugzelle ist von einer robusten und wartungsarmen Konstruktion; Sie zeichnen sich durch hohe Zugänglichkeit, Austauschbarkeit und günstige Wartung aus. Die Flügel, der Rumpf und das Leitwerk werden unter Verwendung herkömmlicher Halbschalen-Konstruktion hergestellt, wobei die Primärstruktur aus Aluminium besteht; Trotz der Aussparungen für die Schiebetüren der Hauptkabine behält die zentrale Struktur ihre kritische Stärke. Die Korrosionsbeständigkeit wird durch eine Kombination von Plattierung und einer Lackfarbe auf Polyurethanbasis erreicht. Die einfache Art der Struktur ermöglicht eine einfache Reparatur im Feld. Eigenschaften wie Niederdruckreifen, Scheibenbremsen und ein stark energieabsorbierendes Fahrgestell ermöglichen es dem Flugzeug, in rauem oder anderweitig anspruchsvollem Gelände zu arbeiten.
                  .

Variants

Versionen

 

PC-6/340

Porter: Initial production version, powered by a 340-hp Lycoming GSO-480-B1A6 flat-six piston engine.

PC-6/340

Porter: Erste Serienversion, angetrieben von einem 340 PS starken Lycoming GSO-480-B1A6 Sechszylinder-Boxermotor.

 

PC-6/340H1

Porter: PC-6/340, but with modified landing gear and increased weight 2,016 kg.

 

PC-6/340-H1

Porter: PC-6/340, jedoch mit geändertem Fahrwerk und erhöhtem Gewicht 2.016 kg.

 

PC-6/340H2

Porter: As for H-2, but with maximum takeoff weight increased to 2,200 kg
 

 

PC-6/340H2

Porter: Wie H-2, jedoch mit maximalem Abfluggewicht auf 2.200 kg erhöht

 

PC-6/350

Porter: As PC-6/340, but powered by a 350 hp Lycoming IGO-540-A1A piston engine.
 

 

PC-6/350

Porter: Wie PC-6/340, aber angetrieben von einem 350 PS Lycoming IGO-540-A1A Kolbenmotor.

 

PC-6/350H1

Porter: As for PC-6/340H1 but with O-540 engine.

 

PC-6/350H1

Porter: Wie PC-6/340H1, jedoch mit O-540-Motor.

 

PC-6/A

Turbo-Porter: Initial turboprop powered version, fitted with a 523 shp Turbomeca Astazou IIE or IIG turboprop engine.

 

PC-6/A

Turbo-Porter: Erste Turboprop-Version, ausgestattet mit einem 523 PS starken Turbomeca Astazou IIE- oder IIG-Turboprop-Triebwerk.

 

PC-6/A1

Turbo-Porter: This version was powered by a 573-shp Turbomeca Astazou XII turboprop engine

 

PC-6/A1

Turbo-Porter: Diese Version wurde von einem 573 PS starken Turbomeca Astazou XII

 

PC-6/A2

Turbo-Porter: This version was powered by a 573-shp Turbomeca Astazou XIVE turboprop engine.

 

PC-6/A2

Turboprop-Motor angetrieben Turbo-Porter: Diese Version wurde von einem 573 PS starken Turbomeca Astazou XIVE Turboprop-Triebwerk angetrieben.

 

PC-6/B

Turbo-Porter: This version was powered by a 550-shp Pratt & Whitney Canada PT6A-6A turboprop engine.

 

PC-6/B

Turbo-Porter: Diese Version wurde von einem 550 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A-6A Turboprop-Triebwerk angetrieben

 

PC-6/B1

Turbo-Porter: Similar to the PC-6/B, but fitted with a 550-shp Pratt & Whitney Canada PT6A-20 turboprop engine.

 

PC-6/B1

Turbo-Porter: Ähnlich dem PC-6/B, aber mit einem 550 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A-20 Turboprop-Triebwerk ausgestattet.

 

PC-6/B2-H2

Turbo-Porter: Fitted with a 680-shp Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop engine.

 

PC-6/B2-H2

Turbo-Porter: Ausgestattet mit einem 680 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A-27 Turboprop-Triebwerk.

 

PC-6/B2-H4

Turbo-Porter: The B2-H4 has improved airframe structuring and extended, upturned wingtips.

 

PC-6/B2-H4

Turbo-Porter: Der B2-H4 hat eine verbesserte Struktur der Flugzeugzelle und verlängerte, nach oben gerichtete Flügelspitzen.

 

PC-6/C

Turbo-Porter: One prototype built by Fairchild Industries in the United States, powered by a 575-shp Garrett TPE331-25D turboprop engine

 

PC-6/C

Turbo-Porter: Ein von Fairchild Industries in den USA gebauter Prototyp, der von einem 575 PS starken Garrett TPE331-25D Turboprop-Triebwerk angetrieben wird

 

PC-6/C1

Turbo-Porter: Similar to the PC-6/C, but fitted with a 575-shp Garrett TPE 331-1-100 turboprop engine.

 

PC-6/C1

Turbo-Porter: Ähnlich dem PC-6/C, aber mit einem 575 PS starken Garrett TPE 331-1-100 Turboprop-Triebwerk ausgestattet

 

PC-6/C2-H2

Turbo-Porter: Developed by Fairchild Industries in the USA. It was powered by a 650-shp Garrett TPE 331-101F turboprop engine.

 

PC-6/C2-H2

Turbo-Porter: Entwickelt von Fairchild Industries in den USA. Es wurde von einem 650 PS starken Garrett TPE 331-101F Turboprop-Motor angetrieben.

 

PC-6/D-H3

Porter: One prototype, fitted with a 500-hp avco Lycoming turbocharged piston engine

 

PC-6/D-H3

Porter: Ein Prototyp, ausgestattet mit einem 500 PS starken Avco Lycoming Turbo-Kolbenmotor

 

AU-23A

Peacemaker: Armed gunship, counter-insurgency, utility transport version.

 

AU-23A

Peacemaker:Bewaffnete Version zur Aufstandsbekämpfung und Mehrzweck-Transport-Version

 

UV-20A

Chiricahua: STOL utility transport version for the U.S. Army.

 

UV-20A

Chiricahua: STOL-Mahrzweck-Transport-Version für die US-Armee.

..

Airlines  
 

 

 

Air America Air America Air America
 

 

 

Air America

Air America Continental Air Service Inc.
 

 

 

Continental Air Service Inc. Continental Air Service Inc. Continental Air Service Inc.
 

 

 

Continental Air Service Inc. Kaset Kaset
 

 

 

Kaset Kaset Royal Thai Police
 

 

 

Royal Thai Police Royal Thai Police Royal Thai Police
 

 

 

Royal Thai Police Sahakol Air Thai Sky Adventure
 

 

 

   

Omani Police

   

Armed Forces  
 

 

 

Austrian Air Army Austrian Air Army

Austrian Air Army

 

 

 

Armèe de Terre (France) Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

Swiss Air Force

Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

   

Royal Thai Army

   
.
 
Specifications PC-6

Wingspan

Spannweite

15.9 m

Length

Länge

11.0 m

Height

Höhe

3.20 m
Wing area Flügelfläche 28.8 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop, 550 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

244 km/h

Empty weight

Leergewicht

1'270 kg

Loaded weight

Startgewicht

2'770 kg

Climb Rate

Steigrate

331 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,197 m

Range

Reichweite

1,612 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 10 passengers
.

-

last update 24. July 2021

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -