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Aircaft in Detail

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Short 330 / 360 Sherpa

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Development

Entwicklung

 

The Short 330 is a small turboprop transport aircraft produced by Short Brothers. It seats up to 30 passegers and was relatively inexpensive and had low maintenance costs at the time of its introduction in 1976. The 330 was based on the SC.7 Skyvan. The first prototype of the 330 flew on 22 August 1974.

The Short 360 is a commuter aircraft and a larger Version of the Short 330. The Short 360 seats up to 39 passengers and was introduced into service in November 1982.

  Die Short 330 ist ein kleines Turboprop-Transportflugzeug von Short Brothers. Es bietet Platz für bis zu 30 Passanten, war relativ günstig und hatte zum Zeitpunkt seiner Einführung im Jahr 1976 niedrige Wartungskosten. Der 330 basierte auf dem SC.7 Skyvan. Der erste Prototyp der 330 flog am 22. August 1974.

Die Short 360 ist ein Pendlerflugzeug und eine größere Version der Short 330. Die Short 360 bietet Platz für bis zu 39 Passagiere und wurde im November 1982 in Dienst gestellt.

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Variants

Versionen

  330-100 Was the original production model with Pratt & Whitney Canada PT6A-45A and -45B turboprop engines. 330-100 War das ursprüngliche Serienmodell mit den Turboprop-Motoren PT6A-45A und -45B von Pratt & Whitney Canada.
  330-200 Variant included minor improvements and more powerful PT6A-45R engine   330-200 Zu dieser Variante gehörten kleinere Verbesserungen und ein leistungsstärkeres PT6A-45R-Triebwerk
  330-UTT Was the Utility Tactical Transport version of the 330-200, with a strengthened cabin floor and inward-opening paratroop doors.   330-UTT War die Utility Tactical Transport-Version des 330-200 mit einem verstärkten Kabinenboden und nach innen öffnenden Fallschirmjägertüren
  C-23A & B Sherpa was a freighter version of the 330-200 with a full width rear cargo ramp.   C-23A & B Sherpa war eine Frachterversion des 330-200 mit einer hinteren Laderampe in voller Breite
  360-100 First production model with Pratt & Whitney Canada PT6A-65R turboprop engines.   360-100 Erstes Serienmodell mit Turboprop-Motoren PT6A-65R von Pratt & Whitney Canada
  360-100 Version with PT6A-65AR engines rated at 1,424 shp each.   360-100 Version mit PT6A-65AR-Motoren mit jeweils 1.424 PS
  360-300 With more powerful PT6A-67R engines with six-blade propellers. Higher cruise speed and improved performance   360-300 Mit stärkeren PT6A-67R-Motoren mit Sechsblattpropellern. Höhere Reisegeschwindigkeit und verbesserte Leistung
  360-300F Freighter version of the -300, with capacity for five LD3 cargo containers.   360-300F Frachterversion des -300 mit einer Kapazität für fünf LD3-Frachtcontainer.
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Airlines  
 

 

 

Thai Airways Thai International Airways

Thai International Airways

 

 

 

   
Bangkok Airways    

Armed Forces  
 

 

 

Royal Thai Army Royal Thai Army Royal Thai Police
 

 

 

 
Royal Thai Police

Royal Thai Police

 
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Specifications SD-330

Wingspan

Spannweite

22.76 m

Length

Länge

17.69 m

Height

Höhe

4.95 m
Wing area Flügelfläche 42.1 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney Canada PT6A-45-R turboprop, 1,198 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

241 mph

Empty weight

Leergewicht

6,680 kg

Loaded weight

Startgewicht

10,387 kg

Climb Rate

Steigrate

60 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,400 m

Range

Reichweite

1,695 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 30 passengers
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last update 24. March 2020

written 1. May 2013

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