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Aviatic C.I

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Aviatik C.I was an observation aircraft which came into service during World War I in April 1915. It was a development of the Aviatik B.I and B.II models, being one of first aircraft of the new German C class of armed biplanes. In the C.I the observer sat in front of the pilot, with a machine-gun clipped on a sliding mounting fitted on a rail at either side of the cockpit. It gave the crew the means to attack enemy aircraft. The positions of the pilot and observer were reversed in last series of 50, ordered in 1917 solely for trainer purpose.

There was only one aircraft built of refined C.Ia version in May 1916, with armament still in a forward cab, serving as a prototype for C.III. Later models of the plane included the Aviatik C.II and the C.III, which had more powerful engines. The C.III was produced in large numbers.

548 Aviatik C.I were built in total: 402 by Aviatik (including 51 trainers and 1 C.Ia) and 146 by Hannover.

 

Die Aviatik C.I war ein Beobachtungsflugzeug, das während des Ersten Weltkriegs im April 1915 in Dienst gestellt wurde. Es war eine Weiter-entwicklung der Modelle Aviatik B.I und B.II und eines der ersten Flugzeuge der neuen deutschen C-Klasse bewaffneter Doppeldecker. Im C.I sass der Beobachter vor dem Piloten, mit einem Maschinengewehr, das an einer verschiebbaren Halterung befestigt, die an einer Schiene zu beiden Seiten des Cockpits angebracht war. Es gab der Besatzung die Möglichkeit, feindliche Flugzeuge anzugreifen. Die Positionen des Piloten und des Beobachters wurden in der letzten Serie von 50 vertauscht, die 1917 ausschliesslich für Trainerzwecke bestellt wurde.
Im Mai 1916 wurde nur ein Flugzeug in der ver-feinerten C.Ia-Version gebaut, dessen Bewaffnung sich noch in einer vorderen Kabine befand und als Prototyp für C.III diente. Spätere Modelle des Flugzeugs waren die Aviatik C.II und die C.III, die stärkere Motoren hatten. Der C.III wurde in grossen Stückzahlen hergestellt.
Insgesamt wurden 548 Aviatik C.I gebaut: 402 von Aviatik (darunter 51 Trainer und 1 C.Ia) und 146 von Hannover.

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Variants

Versionen

 

C.I

Primary model

 

C.I

Primäres Modell

 

C.I(Han)

Primary model licence-built by Hannover, initially designated Hannover C.I

 

C.I(Han)

Von Hannover in Lizenz gebautes Primärmuster, zunächst als Hannover C.I bezeichnet.

 

C.I trainer

Last series of 50 plus a prototype manufactured in 1917, with a machine gun in rear cab.

 

C.I trainer

Letzte Serie von 50 plus ein Prototyp, hergestellt 1917, mit einem Maschinengewehr in der hinteren Kabine.

 

C.Ia

Prototype for C.III

 

C.Ia

Prototyp für C.III

 

C.II

This model was powered by a 200 hp Benz Bz.IV engine.

 

C.II

Dieses Modell wurde von einem 200 PS Benz Bz.IV Motor angetrieben.

 

C.III

The C.III was a 1916 refinement which was operated until 1917.

C.III

Die C.III war eine Verfeinerte Variante von 1916, die bis 1917 betrieben wurde.

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Armed Forces  
 

 

 

   
Swiss Air Force    
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Specifications Aviatic C-1

Wingspan

Spannweite

14.00 m

Length

Länge

8.00 m

Height

Höhe

2.35 m
Wing area Flügelfläche 28.60 m2

Engine

Motor

1 × Mercedes D.III 6-cylinder water-cooled in-line piston engine, 160 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

125 Km/h

Empty weight

Leergewicht

810 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1'130 Kg

Climb Rate

Steigrate

2.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4'000 m

Range

Reichweite

350 Km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 15. December 2022

written 15. December 2022

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