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Aero L-39 Albatros

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Aero L-39 Albatros is a high-performance jet trainer developed in Czechoslovakia by Aero Vodochody. It was designed during the 1960s as a replacement for the Aero L-29 Delfín as a principal training aircraft. The type was exported to a wide range of countries as a military trainer.

 

The L-39 Albatros later served as the basis for the updated L-59 Super Albatros, as well as the L-139 (prototype L-39 with Garrett TFE731 engine). A further development of the design, designated as the L-159 ALCA, entered production in 1997.

On 4. November 1969, the L-39 (under the designation "Prototype X-02" conducted its maiden flight. Serial production of the initial model of the L-39, designated L-39C, commenced in 1971. In 1972, the L-39 Albatros was formally recognized by the majority of the countries comprising the Warsaw Pact as their preferred primary trainer, after which point, sizable orders from military customers throughout the bloc proceeded, many of which were from the Soviet Air Forces. In 1974, the first L-39 trainer entered service with the Czechoslovak Air Force.

 

Die Aero L-39 Albatros ist ein leistungsstarker Jet-Trainer, der in der Tschechoslowakei von Aero Vodochody entwickelt wurde. Es wurde in den 1960er Jahren als Ersatz für die Aero L-29 Delfín als Hauptschulflugzeug entwickelt. Der Typ wurde als Militärtrainer in eine Vielzahl von Ländern exportiert.

Die L-39 Albatros diente später als Basis für die verbesserte L-59 Super Albatros, sowie die L-139 (Prototyp L-39 mit Garrett TFE731 Motor). Eine Weiterentwicklung des als L-159 ALCA bezeichneten Designs ging 1997 in Produktion.

Am 4. November 1969 führte die L-39 (unter der Bezeichnung "Prototyp X-02" ihren Jungfernflug durch. Die Serienproduktion des ersten Modells der L-39 mit der Bezeichnung L-39C begann 1971. Im Jahr 1972 wurde die L-39 Albatros von der Mehrheit der Länder, die den Warschauer Pakt bildeten, als ihr bevorzugter Haupttrainer offiziell anerkannt In der Folge gingen erhebliche Bestellungen von Kunden im gesamten Block ein, von denen viele von der sowjetischen Luftwaffe stammten. 1974 wurde der erste L-39-Trainer bei der Tschechoslowakischen Luftwaffe eingesetzt.

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Variants

Versionen

 

L-39X

Five prototypes plus two static test airframes

L-39X

Fünf Prototypen plus zwei statische Testzellen

 

L-39C

Standard basic trainer for Soviet Union, Czechoslovakia and export.

 

L-39C

Standard-Basistrainer für die Sowjetunion, die Tschechoslowakei und den Export.

 

L-39CM

modernised training version

L-39CM

modernisierte Trainingsversion

 

L-39M1

Ukrainian upgraded C version with AI-25TLSh engines.

 

L-39M1

Ukrainische aktualisierte C-Version mit AI-25TLSh Triebwerken.

 

L-39V

Single-seat target tug version for Czechoslovakia. Equipped to tow KT-04 target

L-39V

Einsitzige Zielschlepperversion für die Tschechoslowakei. Ausgestattet zum Abschleppen des KT-04-Ziels

 

L-39ZO

Interim weapon trainer variant for export. Four pylons with total external load of 1,150 kg

 

L-39ZO

Interim Waffentrainer Variante für den Export. Vier Waffenstationen mit einer äusseren Gesamtlast von 1.150 kg

 

L-39ZA

Significantly upgraded L-39ZO for armed training and light attack, employing sturdier landing gear, a higher payload (total 1,290 kg)

 

L-39ZA

Deutlich verbesserte L-39ZO für bewaffnetes Training und leichte Angriffe mit stabilerem Fahrwerk und höherer Nutzlast (insgesamt 1.290 kg)

 

L-39ZAM

Slovak upgraded ZA version.

 

L-39ZAM

Slowakische aktualisierte ZA-Version.

 

L-39ZA/
ART

Thai version of L-39ZA with Israeli Elbit avionics.

 

L-39ZA/
ART

Thailändische Version von L-39ZA mit israelischer Elbit-Avionik.

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Armed Forces  
 

 

 

Estonian Air Force Russian Air Force Nationale Volks Armee (1984)
 

 

 

 
Nationale Volks Armee (1985) Nationale Volks Armee (1989)  
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Specifications L-39 Albatros

Wingspan

Spannweite

9.46 m

Length

Länge

12.13 m

Height

Höhe

4.77 m
Wing area Flügelfläche 18.80 m²

Engine

Motor

1× Ivchenko AI-25TL turbofan, 16.87 kN

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

750 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,455 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,700 kg

Climb Rate

Steigrate

13.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,000 m

Range

Reichweite

1,100 km

Armament

Bewaffnung

up to 1284 kg of bombes

Capacity

Zuladung Crew 2
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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