.

Alenia G.222 "Spartan"

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Aeritalia G.222 (formerly Fiat Aviazione, later Alenia Aeronautica) is a medium-sized STOL military transport aircraft. It was developed to meet a NATO specification, but Italy was initially the only NATO member to adopt the type. The United States purchased a small number of G.222s, designating them the C-27A Spartan.

On 18 July 1970, the first prototype performed the aircraft's maiden flight with test pilot Vittorio Sanseverino at the controls. In December 1975, the first production aircraft entered service with the Italian Air Force

The G.222 is a twin turboprop-engine tactical military transport aircraft, and is designed to be capable of transporting equipment or troops in combat zones and operating with minimal ground support. Early production aircraft were exclusively fitted with the General Electric T64-GE-P4D turboprop engine, the licence-built Rolls-Royce Tyne was made available as an alternative powerplant for the type from 1980 onwards, while the Allison T56 was another proposed powerplant for the type. Due to features such as double-slotted flaps, stacked brakes, and reversible propellers, the G.222 has excellent short landing capabilities and is able to land in as little as 550 meter.

  Die Aeritalia G.222 (ehemals Fiat Aviazione, später Alenia Aeronautica) ist ein mittelgrosses STOL-Militärtransportflugzeug. Es wurde entwickelt, um eine NATO-Spezifikation zu erfüllen, aber Italien war ursprünglich das einzige NATO-Mitglied, das diesen Typ übernahm. Die Vereinigten Staaten kauften eine kleine Anzahl von G.222 und bezeichneten sie als C-27A Spartan.
Am 18. Juli 1970 machte der erste Prototyp den Jungfernflug des Flugzeugs mit Testpilot Vittorio Sanseverino am Steuer durch. Im Dezember 1975 wurde das erste Serienflugzeug bei der Italienische Luftwaffe in Dienst gestellt.
Die G.222 ist ein taktisches Militär-transportflugzeug mit zwei Turboprop-Triebwerken und wurde entwickelt, um Ausrüstung oder Truppen in Kampfzonen zu transportieren und mit minimaler Bodenunterstützung zu operieren. Frühe Serien-flugzeuge wurden ausschliesslich mit dem Turboprop-Triebwerk T64-GE-P4D von General Electric ausgestattet. Der lizenzierte Rolls-Royce Tyne wurde ab 1980 als alternatives Triebwerk für diesen Typ angeboten, während das Allison T56 ein weiteres vorgeschlagenes Triebwerk für das Modell war. Aufgrund von Merkmalen wie doppelt geschlitzten Klappen, gestapelten Bremsen und reversiblen Propellern verfügt der G.222 über hervorragende Kurzlandefähigkeiten und kann in nur 550 Meter landen.
                  .

Variants

Versionen

  G.222TCM Initial designation, two prototypes for the Italian Air Force G.222TCM Erstbezeichnung, zwei Prototypen für die italienische Luftwaffe
  G.222A Standard transport version for the Italian Air Force   G.222A Standardtransportversion für die italienische Luftwaffe
  G.222RM Radio/radar calibration aircraft   G.222RM Funk- / Radarkalibrierungsflugzeuge
  G.222SAA Fire-fighter equipped for dumping water or fire retardant chemicals. Four built for Italian Air Force.   G.222SAA Feuerlöschversion zum Ablassen von Wasser oder feuerhemmenden Chemikalien. Vier für die italienische Luftwaffe gebaut
  G.222T Version powered by the Rolls-Royce Tyne   G.222T Version mit dem Rolls-Royce Tyne
  G.222VS ECM version - two built for Italian Air Force.   G.222VS ECM-Version - zwei für die italienische Luftwaffe gebaut
  C-27A
Spartan
Ten G.222s purchased for the United States Air Force.   C-27A
Spartan
Zehn G.222 für die United States Air Force gekauft.
  C-27J
Spartan
Advanced derivative of Alenia Aeronautica G.222   C-27J
Spartan
Fortgeschrittenes Version der Alenia Aeronautica G.222
..

Armed Forces  

 

 

 

Argentinian Army

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force
 

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force
 

 

 

   

Royal Thai Air Force

   
.
 
Specifications  Alenia G-222

Wingspan

Spannweite

28.70 m

Length

Länge

22.70 m

Height

Höhe

9.80 m
Wing area Flügelfläche 82.00 m²

Engine

Motor

2 × General Electric T64-GE-P4D turboprop,3,400 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

540 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,590 kg

Loaded weight

Startgewicht

28,000 kg

Climb Rate

Steigrate

8.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,620 m

Range

Reichweite

1,371 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 4
up to 9,000 kg of cargo,
.

Text:

-

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 1. May 2013

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -