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Arado Ar.196

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Arado Ar 196 is a shipboard reconnaissance low-wing monoplane aircraft designed and produced by the German aircraft manufacturer Arado. It was the standard observation floatplane of the Kriegsmarine (German Navy) throughout the Second World War.The Ar 196 was designed in response to the Kriegsmarine's requirement to replace the Heinkel He 60 biplane after the intended successor, the He 114, had proved to be unsatisfactory.

 

On 1 June 1937, the first prototype, Ar 196 V1, performed its maiden flight from the Plauer See. All of the prototypes were delivered by the end of summer 1937, V1 and V2 with twin floats as A models, and V3 and V4 on a single float as B models. By the end of production in August 1944, a total of 541 Ar 196s had been constructed.

 

Starting in November 1939, production switched to the heavier land-based A-2 model. Intended for the coastal patrol role, it added shackles for the carriage of two 50 kg bombs, two 20 mm MG FF cannon in the wings, and a 7.92 mm MG 17 machine gun in the cowling. The addition of various weapons was a result of operational experiences where the aircraft had encountered enemies and found the absence of such armaments to be less than satisfying.

 

During the war they served under Bordfliegergruppe (Ship Aviation Group) 196 and with seven SAGr (Seeaufklärungsgruppen/Naval Reconnaissance Groups), KG 100 and KG 200, and Küstenfliegergruppe 706, from operational bases in virtually every European, Mediterranean and Balkan theatre of operation. All capital ships of the Kriegsmarine were equipped with Ar 196s.

 

Die Arado Ar 196 ist ein Aufklärungs-Tiefdecker, der vom deutschen Flugzeughersteller Arado entwickelt und produziert wurde. Sie war während des Zweiten Weltkriegs das Standard-Beo-bachtungsflugzeug der Kriegsmarine. Die Ar 196 wurde als Antwort auf die Forderung der Kriegsmarine entwickelt, den Heinkel-Doppel-decker He 60 zu ersetzen, nachdem sich der vorgesehene Nachfolger, die He 114, als unbefriedigend erwiesen hatte.

Am 1. Juni 1937 absolvierte der erste Prototyp, Ar 196 V1, seinen Jungfernflug vom Plauer See aus. Alle Prototypen wurden bis Ende des Sommers 1937 ausgeliefert, V1 und V2 mit zwei Schwimmern als A-Modelle, V3 und V4 mit einem Schwimmer als B-Modelle.Bis zum Ende der Produktion im August 1944 waren insgesamt 541 Ar 196 gebaut worden.

Ab November 1939 wurde die Produktion auf das schwerere landgestützte Modell A-2 umgestellt. Es war für die Küstenpatrouille vorgesehen und verfügte über Halterungen für zwei 50-kg-Bomben, zwei 20-mm-MG-FF-Kanonen in den Tragflächen und ein 7,92-mm-MG-17-Maschinengewehr in der Motorhaube. Die Hinzufügung verschiedener Waffen war das Ergebnis von Einsatzerfahrungen, bei denen das Flugzeug auf Feinde gestoßen war und das Fehlen einer solchen Bewaffnung als unbefriedigend empfunden hatte.

Während des Krieges dienten sie unter der Bordfliegergruppe 196 und mit sieben SAGr (Seeaufklärungsgruppen), KG 100 und KG 200 sowie der Küstenfliegergruppe 706, von Einsatz-basen in praktisch allen europäischen, mediterranen und balkanischen Einsatzgebieten aus. Alle Großkampfschiffe der Kriegsmarine waren mit Ar 196 ausgerüstet.

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Variants

Versionen

 

Ar.196 V

V-1 to V-6 prototypes with one centre or two floats.

Ar.196 V

V-1 bis V-6 Prototypen mit einem Zentral, oder zwei Schwimmern.

  Ar.196 A-0

Three pre-production machines with armament and two floats

  Ar.196 A-0

Drei Vorserienmaschinen mit Bewaffnung und zwei Schwimmern

  Ar.196 B-0

Three pre-production machines with armament and a central float

  Ar.196 B-0

Drei Vorserienmaschinen mit Bewaffnung und einem Zentralschwimmer

 

Ar.196 A-1

First Shipborne variant, 20 built

 

Ar.196 A-1

Erste Bordgestützte Variante, 20 gebaut

 

Ar.196 A-2

Reconnaissance version for coastal patrols in the Baltic and North Sea with minor aerodynamic improvements, 85 built

 

Ar.196 A-2

Aufklärerversion zur Küstenpatrouille an Ost- und Nordsee mit geringen aerodynamischen Verbesserungen, 85 gebaut

 

Ar.196 A-3

Further development of the A-2 as a reconnaissance aircraft with reinforced fuselage and wings. 103 built

 

Ar.196 A-3

Weiterentwicklung der A-2 als Aufklärer mit Verstärkung von Rumpf und Tragfläche. 103 gebaut

 

Ar.196 A-4

Further development of the A-1 as a more robust on-board aircraft. 15 built

 

Ar.196 A-4

Weiterentwicklung der A-1 als Bordflugzeug die robuster gefertigt war. 15 gebaut

 

Ar.196 A-5

Version with 7.92 mm twin MG, 297 built

 

Ar.196 A-5

Version mit 7,92-mm-Zwillings-MG, 297 gebaut

 

Ar.196 C
Ar.196 V-6

Improved version with larger floats and heavier armament.

 

Ar.196 C
Ar.196 V-6

Verrbesserte Version mit grösseren Schwimmern und schwerer Bewaffnung.

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Armed Forces  
 

 

 

German Luftwaffe (1937)

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1938)

 

 

 

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1939)

 

 

 

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1939)

 

 

 

German Luftwaffe

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1939)

 

 

 

German Luftwaffe

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe

 

 

 

German Luftwaffe (1939)

German Luftwaffe (1940)

German Luftwaffe (1943)

 

 

 

German Luftwaffe (1944)

German Luftwaffe (1941)

German Luftwaffe (1944)

 

 

 

German Luftwaffe (1944)

German Luftwaffe (1940)

German Luftwaffe

 

 

 

German Luftwaffe (1943)

German Luftwaffe (1940)

German Luftwaffe (1940)

 

 

 

Finnish Air Force (1942)

Royal Air Force (1945)

Kontonenagentur AB (1943)

 

 

 

Ahrenbergsflyg AB (1949)

Royal Norwegian Air Force (1940)

Royal Norwegian Air Force (1946)

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Specifications Ar.196 A-5

Wingspan

Spannweite

12.40 m

Length

Länge

11.05 m

Height

Höhe

4.45 m

Wing area Flügelfläche

28.40 m2

Engine

Motor

1 × BMW 132W nine-cylinder air-cooled radial piston engine, 782 1,050 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

332 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,990 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,720 kg

Climb Rate

Steigrate

6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,010 m

Range

Reichweite

1,080 km

Armament

Bewaffnung

 1 × 7.92 mm machine gun flexible rear firing
1 × 7.92 mm MG 17 machine gun and
2 × 20 mm cannon fixed forward firing
Up to 100 Kg of bombs

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 5. May 2025

written 21. April 2025

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