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Bell P-39 Airacobra

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Bell P-39 Airacobra was one of the principal American fighter aircraft in service when the United States entered World War II.
 

Designed by Bell Aircraft, it had an innovative layout, with the engine installed in the center fuselage, behind the pilot, and driving a tractor propeller with a long shaft. It was also the first fighter fitted with a tricycle undercarriage. Although its mid-engine placement was innovative, the P-39 design was handicapped by the absence of an efficient turbo-supercharger, preventing it from performing high-altitude work.

 

Die Bell P-39 Airacobra war eines der wichtigsten amerikanischen Kampfflugzeuge im Einsatz, als die Vereinigten Staaten in den Zweiten Weltkrieg eintraten.

Entworfen von Bell Aircraft, hatte es ein innovatives Layout, bei dem der Motor im mittleren Rumpf hinter dem Piloten installiert war und ein Zugpropeller mit einer langen Welle angetrieben wurde. Es war auch der erste Jäger, der mit einem Dreibeinfahrwerk ausgestattet war. Obwohl die Platzierung in der Mitte des Motors innovativ war, wurde das P-39-Design durch das Fehlen eines effizienten Turboladers behindert, der es daran hinderte, gute Leistungen in großer Höhe zu bringen.

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Variants

Versionen

 

XP-39

One prototype, first flown 6. April 1938. Powered by an Allison V-1710-17 (E2) engine

XP-39

Ein Prototyp, erstmals geflogen am 6. April 1938. Angetrieben von einem Allison V-1710-17 (E2) Motor

 

YP-39A

Service test version, Allison V-1710-37 engine.

 

YP-39A

Servicetestversion, Allison V-1710-37 Motor.

 

XP-39B

Streamlined XP-39

 

XP-39B

Optimierte XP-39

 

P-39C
Airacobra I

first production version with Allison V-1710-35 engine. The Aircraft lacked armor and self-sealing fuel tanks. 20 built

 

P-39C
Airacobra I

Erste Serienversion mit Allison V-1710-35 Motor. Dem Flugzeug fehlten Panzerungen und selbstdichtende Treibstofftanks. 20 gebaut

 

P-39D

production variant based on the P-39C with additional armor, self-sealing fuel tanks. 554 built

 

P-39D

Serienvariante basierend auf dem P-39C mit zusätzlicher Panzerung, selbstdichtende Kraftstofftanks. 554 gebaut

 

XP-39E

Three P-39Ds modified for ground and flight testing.

 

XP-39E

Drei P-39Ds, modifiziert für Boden- und Flugtests

 

P-39F

Production variant with three-bladed Aeroproducts constant speed propeller. 229 built.

 

P-39F

Serienvariante mit dreiflügeligem Aeroproducts Propeller mit konstanter Drehzahl. 229 gebaut.

 

TP-39F

One P-39F converted as a two-seat training version

 

TP-39F

Eine P-39F wurde als zweisitzige Trainingsversion umgebaut

 

P-39G

Production variant with three-bladed Aeroproducts constant speed propeller.

 

P-39G

Serienvariante mit dreiflügeligem Aeroproducts Propeller mit konstanter Drehzahl.

 

P-39J

P-39F with Allison V-1710-59 engine. 25 built.

 

P-39J

P-39F mit Allison V-1710-59 Motor. 25 gebaut

 

P-39K

P-39D with Aeroproducts propeller and Allison V-1710-63 engine. 210 built

 

P-39K

P-39D mit Propeller von Aeroproducts und Allison V-1710-63 Motor. 210 gebaut

 

P-39L

P-39K with Curtiss Electric propeller. 250 built

 

P-39L

P-39K mit Curtiss Electric Propeller. 250 gebaut

 

P-39M

Variant with Aeroproducts propeller, Allison V-1710-67 engine. 240 built.

 

P-39M

Variante mit Aeroproducts Propeller, Allison V-1710-67 Motor. 240 gebaut.

 

P-39N

P-39G with Aeroproducts propeller, Allison V-1710-85 engine. 2'195 built.

 

P-39N

P-39G mit Propeller von Aeroproducts, Allison V-1710-85 Motor. 2'195 gebaut.

 

P-39Q

Variant with wing-mounted 12.7 mm machine guns. 2'955 built.

 

P-39Q

Variante mit flügelmontierten 12,7 mm Maschinengewehren. 2'955 gebaut.

 

XTDL-1
F2L-1K.

USN designation for two P-39Q used as target drones. Later redesignated F2L-1K.

 

XTDL-1
F2L-1K.

USN-Bezeichnung für zwei P-39Q, die als Zieldrohnen verwendet werden. Später neu bezeichnete F2L-1K

 

TP-39Q

One conversion to a two-seat training variant with additional cockpit

 

TP-39Q

Ein Umbau in eine zweisitzige Trainingsvariante mit zusätzlichem Cockpit

 

RP-39Q

12 P-39Q-20s converted to two-seat trainers

 

RP-39Q

12 P-39Q-20 wurden zu zweisitzigen Trainern umgebaut

 

P-400
Airacobra Ia

Export model for the RAF of the P-39 with a 20 mm Hispano cannon. 675 built.

 

P-400
Airacobra Ia

Exportmodell für die RAF der P-39 mit einer 20 mm Hispano-Kanone. 675 gebaut.

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Armed Forces  
 

 

 

   

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Specifications P-39Q

Wingspan

Spannweite

10.36 m

Length

Länge

9.19 m

Height

Höhe

3.78 m

Wing area Flügelfläche

19.80 m2

Engine

Motor

1× Allison V-1710-85 V-12 liquid-cooled piston engine, 1,200 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

626 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,956 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,434 kg

Climb Rate

Steigrate

19.33 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,000 m

Range

Reichweite

845 km

Armament

Bewaffnung

1 × 37 mm M4 cannon, 4 × 12.7 mm machine guns
up to 230 kg) of bombs

Capacity

Zuladung

1 pilot

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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. October 2020

written 12. May 2019

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