.

Bell P-63 Kingcobra

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Bell P-63 Kingcobra is an American fighter aircraft that was developed by Bell Aircraft during World War II. Based on the preceding Bell P-39 Airacobra, the P-63's design incorporated suggestions from P-39 pilots and was superior to its predecessor in virtually all respects. The P-63 was not accepted for combat use by the USAAF.

Although the P-39E proved disappointing, the USAAF was nevertheless interested in an even larger aircraft based on the same basic layout. The USAAF placed an order on 27. June 1941 for two prototypes of an enlarged version powered by the same V-1710-47. The new design was given the designation XP-63. A third prototype was also ordered, using the Packard V-1650, the U.S.-built version of the Rolls-Royce Merlin engine.

Deliveries of production P-63As began in October 1943. The USAAF concluded the Kingcobra was inferior to the Mustang, and declined to order larger quantities. Therefore, the Kingcobra was ordered into production to be delivered under Lend-Lease.

 

Die Bell P-63 Kingcobra ist ein amerikanisches Kampfflugzeug, das während des Zweiten Weltkriegs von Bell Aircraft entwickelt wurde. Basierend auf dem Vorgänger Bell P-39 Airacobra griff das Design der P-63 Anregungen von P-39-Piloten auf und war ihrem Vorgänger in praktisch allen Belangen überlegen. Die P-63 wurde von der USAAF nicht für den Kampfeinsatz akzeptiert.
Obwohl sich die P-39E als enttäuschend herausstellte, war die USAAF dennoch an einem noch grösseren Flugzeug mit der gleichen Grund-ausstattung interessiert. Die USAAF bestellte am 27. Juni 1941 zwei Prototypen einer vergrösserten Version mit der gleic
hen V-1710-47. Das neue Design erhielt die Bezeichnung XP-63. Ein dritter Prototyp wurde ebenfalls bestellt, der den Packard V-1650 verwendete, die in den USA gebaute Version des Rolls-Royce Merlin-Motors.
Die Auslieferung der P-63As begann im Oktober 1943. Die USAAF kam zu dem Schluss, dass die Kingcobra der Mustang unterlegen war und lehnte es ab, grössere Mengen zu bestellen. Daher wurde die Kingcobra zur Auslieferung im Rahmen von Lend-Lease in Produktion genommen.

                  .

Variants

Versionen

 

XP-63

Two Prototypes (company designation was Model 24

XP-63

Zwei Prototypen (Firmenbezeichnung war Model 24

 

XP-63A

Testbed for the proposed Rolls-Royce Merlin-powered P-63B.

 

XP-63A

Testmaschine für die vorgeschlagenen Rolls-Royce Merlin-betriebenen P-63B.

 

P-63A

The production model Bell Model 33, 1.725 built

 

P-63A

Das Serienmodell Bell Model 33, 1.725 gebaut

 

P-63B

Proposed Rolls-Royce Merlin-powered Version

 

P-63B

Vorgeschlagene Rolls-Royce Merlin-betriebene Version

 

P-63C

Second production series powered by the uprated Allison V-1710-117 engine with 1,800 hp, 1,227 built

 

P-63C

Zweite Produktionsserie, angetrieben vom leistungsgesteigerten Allison V-1710-117-Motor mit 1.800 PS, 1.227 gebaut

 

P-63D

One aircraft powered by an Allison V-1710-109 1,425 hp engine. 25 cm increased wingspan increase and, most noticeably, a rearward-sliding bubble canopy.

 

P-63D

Ein Flugzeug, das von einem Allison V-1710-109 1.425 PS-Motor angetrieben wurde. 25 cm vergrößerte Flügelspannweite und vor allem ein nach hinten öffnende Tropfenhaube.

 

P-63E

Similar to the P-63D with the exception of a ventral fin extension.

 

P-63E

Ähnlich wie beim P-63D mit Ausnahme einer Bauchflossenverlängerung.

 

P-63F

Bell Model 43 variant featured an enlarged vertical tail and Allison V-1710-135 engine;  two built.

 

P-63F

Die Variante Bell Model 43 verfügte über ein vergrössertes Seitenleitwerk und einen Allison V-1710-135-Motor; zwei gebaut.

 

RP-63A
QF-63A

Target or target tug aircraft, 100 modified from P-63A

 

RP-63A
QF-63A

Ziel- oder Zielschlepper, 100 modifiziert aus P-63A

 

RP-63C
QF-63C

Target or target tug aircraft, 200 modified from P-63C

 

RP-63C
QF-63C

Ziel- oder Zielschlepper, 200 modifiziert aus P-63C

 

RP-63G
QF-63G

Target aircraft, 32 built

 

RP-63G
QF-63G

Zielflugzeug, 32 gebaut

 

L-39

Two P-63Cs modified for flight testing of low-speed and stall characteristics of high-speed wing designs.

 

L-39

Zwei modifizierte P-63Cs für Flugtests von Niedriggeschwindigkeits- und Strömungsabriss-Eigenschaften von Hochgeschwindigkeits-Flügelkonstruktionen.

 

L-39-2

Prototype with swept wings and four-bladed prop.

 

L-39-2

Prototyp mit gepfeilten Flügeln und vierblättrigem Propeller.

..

Armed Forces  
 

 

 

   

-

   
.
 
Specifications P-63C

Wingspan

Spannweite

11.68 m

Length

Länge

9.96 m

Height

Höhe

3.84 m

Wing area Flügelfläche

23.00 m2

Engine

Motor

1 × Allison V-1710-117 V-12 liquid-cooled piston engine, 1,800 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

660 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,084 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,992 kg

Climb Rate

Steigrate

13 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,000 m

Range

Reichweite

720 km

Armament

Bewaffnung

1 × 37 mm cannon, 4 × 12.7 mm machine guns,
up to 680 kg of bombs

Capacity

Zuladung

1 pilot

.

Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 24. June 2021

written 12. May 2019

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -