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Douglas A-1 Skyraider

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Douglas A-1 Skyraider is an American single-seat attack aircraft that saw service between the late 1940s and early 1980s. The Skyraider had a remarkably long and successful career; it became a piston-powered, propeller-driven anachronism in the jet age.

The piston-engined Skyraider was designed during World War II to meet U.S. Navy requirements for a carrier-based, single-seat, long-range, high performance dive/torpedo bomber, to follow-on from earlier types such as the Curtiss SB2C- Helldiver and Grumman TBF- Avenger. Designed by Ed Heinemann of the Douglas Aircraft Company, prototypes were ordered on 6 July 1944 as the XBT2D-1. The XBT2D-1 made its first flight on 18 March 1945 and in April 1945, the USN began evaluation of the aircraft at the Naval Air Test Center (NATC).

In December 1946, after a designation change to AD-1, delivery of the first production aircraft to a fleet squadron was made to VA-19A. Used by the USN over Korea and Vietnam, the A-1 was a primary close air support aircraft for the USAF and VNAF during the Vietnam War. The A-1 was famous for being able to take hits and keep flying. There was added armor plating around the cockpit area for added pilot protection.

 

Die Douglas A-1 Skyraider ist ein amerikanisches Einsitzer-Kampfflugzeug, das zwischen Ende der 1940er und Anfang der 1980er Jahre in Dienst gestellt wurde. Die Skyraider hatte eine bemerkenswert lange und erfolgreiche Karriere; Sie wurde zu einem propellergetriebenen Anachronis-mus im Jet-Zeitalter.
Die mit Kolbenmotor betriebene Skyraider wurde während des Zweiten Weltkriegs entwickelt, um die Anforderungen der U.S. Navy für einen träger-gestützem Einsitzer- Langstrecken- Sturzkamf und Torpedobomber zu erfüllen, der die früheren Typen wie dem Curtiss SB2C- Helldiver folgte und Grumman TBF- Avenger ablösen sollte. Entworfen von Ed Heinemann von der Douglas Aircraft Company, wurden Prototypen am 6. Juli 1944 als XBT2D-1 bestellt. Die XBT2D-1 machte ihren ersten Flug am 18. März 1945 und im April 1945 begann die USN mit dem Testen der Flugzeuge im Naval Air Test Center (NATC).
Im Dezember 1946, nach einem Wechsel der Bezeichnung zu AD-1, wurde die Lieferung des ersten Serienflugzeugs an eine Staffel, der VA-19A vorgenommen. Die A-1, die von der USN über Korea und Vietnam eingesetzt wurde, war während des Vietnamkriegs ein Hauptflugzeug zur Unterstützung der Luftunterstützung für die USAF und VNAF. Die A-1 war berühmt dafür, Treffer zu bekommen und weiter fliegen zu können. Um den Cockpitbereich herum wurde eine Panzerung für zusätzlichen Pilotenschutz hinzugefügt.

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Variants

Versionen

  AD-1

The first production model, 242 built 

AD-1

Basisversion, 242 gebaut

AD-1Q

Two-seat electronic countermeasures version of the, 35 built.

AD-1Q

Zweisitzige Version zur elektronischen Kampfführung, 35 gebaut, 

AD-2

Improved model, powered by 2,700 hp Wright, 156 build

AD-2

Verbesserte Version mit R-3350-26W Motor mit 2.700 PS, 156 gebaut 

AD-2Q

Two-seat electronics countermeasures version, 21 built.

AD-2Q

Zweisitzige Version zur elektronischen Kampfführung, 21 gebaut

AD-2D

Designation for two remote-control aircraft.

AD-2D

Umbau von zwei AD-2 zu Drohnen-Lenkflugzeugen

AD-3

Stronger fuselage, improved landing gear, new canopy design, 125 built.

AD-3

Verstärkte Struktur, neue Kanzel, längeres Fahrwerk, 124 gebaut

AD-3N

Three-seat night attack version, 15 built.

AD-3N

 Nachtangriffsflugzeuge, 15 gebaut

AD-3E

Anti-submarine warfare model, only two prototypes were built

AD-3E

Umbau von zwei AD-3N zur U-Boot-Jagd

AD-3S

Modified for ASW with Aeroproducts propellor

AD-3S

Umbau von zwei AD-3N zur U-Boot-Suche

AD-3Q

Electronics countermeasures version, 23 built.

AD-3Q

ECM-Version, 23 gebaut,

AD-3W

Airborne early warning version, 31 built.

AD-3W

Frühwarn-Flugzeug mit APS-20 Radar unter dem Rumpf, 31 gebaut

AD-4

Strengthened landing gear, improved radar, four 20 mm cannon . 372 built.

AD-4

Verbesserte Version mit verstärktem Fahrwerk und 4 20 mm Kanonen,  372 gebaut

AD-4N

Three-seat night attack version. 307 built.

AD-4N

 Nachtangriffsflugzeuge, 307 gebaut

AD-4B

Specialized version designed to carry nuclear weapons, also armed with four 20 mm cannon. 165 built plus 28 conversions.

AD-4B

Vorrichtung zum Abwurf taktischer Atombomben, vier 20-mm-Kanonen, 165 gebaut und 28umgebaute Maschinen.

AD-4L

Equipped for winter operations in Korea, 63 conversions.

AD-4L

Umbau von 63 AD-4 mit spezieller Winter-Ausrüstung

AD-4Q

Two-seat electronic countermeasures version,  39 built.

AD-4Q

Zweisitzige Version zur elektronischen Kampfführung, 39 gebaut

AD-4NL

AD-4N Equipped for winter operations 36 conversions.

AD-4NL

AD-4N mit Winter-Ausrüstung, 36 umgebaut

AD-4W
AEW-1

 Three-seat airborne early warning version, 168 built.

AD-4W

Dreisitziges Frühwarn-Flugzeug, 168 gebaut, 

AD-4NA
A-1D

AD-4Ns without their night-attack equipment, but fitted with four 20 mm cannon, 100 build

AD-4NA
A-1D

AD-4N mit ausgebauter Nachtflug-Einrichtung, aber mit 4 20 mm Kanonen, 100 Umbauten

AD-5
A-1E 

Side by side seating for pilot and co-pilot, without dive brakes, 212 built.

AD-5
A-1E 

verbreiterte Version mit zwei Piloten nebeneinander, ohne Luftbremsen 212 gebaut

AD-5N
A-1G

Viersitziges Nachtangriffsflugzeuge mit Radar, 239 gebaut

AD-5N
A-1G

Four-seat night attack version, with radar countermeasures, 239 built.

UA-1E

Utility version of the AD-5

UA-1E

 Zieldarstellungsflugzeuge

AD-5Q
EA-1F 

Electronics countermeasures version, 54 conversions.

AD-5Q
EA-1F 

ECM-Version, 54 Umbauten aus AD-5N

AD-5W
EA-1E

Three-seat airborne early warning version, 218 build

AD-5W
EA-1E

Dreisitziges Frühwarn-Flugzeug, 218 gebaut 

AD-5S

One prototype to test  anti-submarine equipment.

AD-5S

Ein Umbau aus AD-5N als  U-Boot-Jäger

AD-6
A-1H

Single-seat attack aircraft, 713 built.

AD-6
A-1H

Einsitziges Kampfflugzeug, 713 gebaut

AD-7
A-1H

The final production model, powered by a R3350-26WB engine, with structural improvements, 72 built.

AD-7
A-1H

Strukturell verstärkte AD-6, R-3350-26W-Motor, 72 gebaut

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Douglas XBT2D-1  
 

 

 

XBT2D-1 Prototype

XBT2D-1P Prototype

XBT2D-1 Prototype

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Douglas AD-1  
 

 

 

     
     
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Douglas AD-3  
 

 

 

   
AD-3W Prototype    
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Douglas AD-5Q  
 

 

 

   
AD-5Q Prototype    
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  VA-196 (1956) VA-196 (1956) VA-196 (1958)
 

 

 

 

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  VAW-12 (1959) VAW-12 (1960) VAW-12 (1960)
 

 

 

 

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Royal Khmer Air Force

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South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

 

 

 

   
 

South Vietnamese Air Force

   
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Specifications

A-1H

Wingspan

Spannweite

15.25 m

Length

Länge

11.84 m

Height

Höhe

4.78 m

Wing area

Flügelfläche

37.19 m²

Engine

Motor

1× Wright R-3350-26WA radial engine, 2,700 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

518 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,429 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,340 kg

Climb Rate

Steigrate

14.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,685 m

Range

Reichweite

2,115 km

Armament

Bewaffnung

4 x 20 mm cannons
 3,600 kg of Bombes

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 28. July 2021

written 1. May 2013

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- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
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