.

Englich Electric Lightning

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The English Electric Lightning is a supersonic fighter aircraft of the Cold War era. It was designed, developed, and manufactured by English Electric, which was subsequently absorbed by the newly formed British Aircraft Corporation. It was then marketed as the BAC Lightning. The Lightning was the only all-British Mach 2 fighter aircraft. Although it was the RAF's primary interceptor for more than two decades it was never required to attack another aircraft.

The Lightning is powered by two Rolls-Royce Avon turbojet engines in a unique staggered stacked installation in the fuselage. The Lightning was developed to intercept increasingly capable bomber aircraft (Tupolev Tu-16, Tupolev Tu-22, Tupolev Tu-95), and thus has exceptional rate of climb, ceiling, and speed; pilots have described flying it as "being saddled to a skyrocket". This performance made the Lightning a "fuel-critical" aircraft, meaning that its missions are dictated to a high degree by its limited range. Later developments provided greater range and speed along with aerial reconnaissance and ground-attack capability.

 

Die English Electric Lightning ist ein Überschalljagdflugzeug der Kalten Kriegsära. Es wurde von English Electric entworfen, entwickelt und hergestellt, das anschließend von der neu gegründeten British Aircraft Corporation aufgenommen wurde. Es wurde dann als BAC Lightning vermarktet. Die Lightning war der einzige britische Mach 2-Kampfflugzeug. Obwohl es der wichtigste Abfangjäger der RAF in mehr als zwei Jahrzehnten war, war es niemals erforderlich, ein anderes Flugzeug anzugreifen.
Die Lightning wird von zwei Rolls-Royce Avon-Turbojet-Motoren in einer einzigartigen gestaffelten gestapelten Anlage im Rumpf angetrieben. Die Lightning wurde entwickelt, um zunehmend fähige Bomberflugzeuge abzufangen (Tupolev Tu-16, Tupolev Tu-22, Tupolev Tu-95) und hat somit eine außergewöhnliche Steiggeschwindigkeit und Geschwindigkeit; Piloten haben beschrieben, es als "zu einem Raketen" gesattelt zu fliegen. Diese Leistung machte die Lightning zu einem "kraftstoffkritischen" Flugzeug, was bedeutete, dass seine Missionen in hohem Maße durch seine begrenzte Reichweite diktiert werden. Spätere Entwicklungen stellten eine größere Reichweite und Geschwindigkeit zusammen mit Luftaufklärung und Bodenangriff Fähigkeit.

                  .

Variants

Versionen

 

F.1

Development batch aircraft, single-seat fighters, Nose-mounted twin 30 mm ADEN cannon, 19 built

F.1

Serienmaschinen, Einsitziger Jäger, zwei 30 mm ADEN Kanonen in der Flugzeugnase, 19 Maschinen
 

F.1A

Single-seat fighter, with Avon 210R engines, an inflight refuelling probe, 28 built.

 

F.1A

Einsitziger Jäger, mit Avon 210R Triebwerken, Luftbetankungssonde, 28 Maschinen.

 

F.2

Single-seat fighter, improved variant of the F.1), 44 built

F.2

Einsitziger Jäger,  verbesserte Variante der F.1), 44 Maschinen

 

F.2

Single-seat fighter, with Avon 211R engines, retained ADEN cannon ,31 converted from F.2

 

F.2

Einsitziger Jäger,  mit Avon 211R Triebwerken, und beibehalten der ADEN Kanonen, 31 umgebaute F.2

 

F.3

Single-seat fighter with upgraded AI-23B radar, Avon 301R engines, Red Top missiles, and deletion of ADEN cannon. 70 built

F.3

Einsitziger Jäger mit modernisiertem AI-23B Radar, Avon 301R Triebwerken, Red Top Raketen und entfernung der ADEN Kanonen. 70 Maschinen

 

F.3A

Single-seat fighter with extended range of 800 miles due to large ventral tank and new cambered wings.16 built

 

F.3A

Einsitziger Jäger mit erweiterten Reichweite von 800 Meilen mit großen ventralen Tank und neue gewölbtem Flügel.16 Maschien

 

T.4

Two-seat side-by-side training version, based on the F.1A; two prototypes and 20 production built

 

T.4

Zweisitzige Trainingsversion (Side-by-Side), basierend auf der F.1A; Zwei Prototypen und 20 Serienmaschinen

 

T.5

Two-seat side-by-side training version, based on the F.3; 22 built.

 

T.5

Zweisitzige Trainingsversion (Side-by-Side), basierend auf dem F.3; 22 Maschinen

 

F.6

Single-seat fighter, improved longer-range variant, Red Top missiles.39 built, nine converted from F.3 and 15 from F.3A.

 

F.6

Einsitziger Jäger, verbesserte Langstrecken-Variante, Red Top Raketen.39 Maschinen, neun umbaut aus F.3 und 15 aus F.3A.

 

F.52

Slightly modified F.2 for export to Saudi Arabia

 

F.52

Leicht modifizierte F.2 für den Export nach Saudi-Arabien

 

F.53

Export version of the F.6 for the Kuwaiti Air Force, and Royal Saudi Arabian Air Force

 

F.53

Exportversion der F.6 für die Kuwaitische Luftwaffe und die Royal Saudi Arabian Air Force

 

T.54

T.4 two-seat trainers supplied to Saudi Arabia

 

T.54

Zweisitzige T.4-Trainer nach Saudi-Arabien geliefert

 

T.55

export version of the T.5  for the Kuwaiti Air Force, and Royal Saudi Arabian Air Force

 

T.55

Exportversion des T.5 für die Kuwaitische Luftwaffe und die Royal Saudi Arabian Air Force

..

Prototypes  
 

 

 

Prototype-1958-02.png (60955 Byte)  
 

P.1B Prototype (1958)

Royal Air Force  

English Electra F.1A Lightning  
 

 

 

Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

5-Sqn-1974-01.png (67785 Byte) 5-Sqn-1976-01.png (71305 Byte) 56-Sqn-1961-01.png (68835 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

x56-Sqn-1962-01.png (71294 Byte) 56-Sqn-1963-02.png (70537 Byte) 56-Sqn-1963-01.png (75405 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

56-Sqn-1963-02.png (75189 Byte)    
Royal Air Force    

English Electra F.2A Lightning  
 

 

 

   
Royal Air Force    

English Electra F.3 Lightning  
 

 

 

5-Sqn-1978-01.png (70095 Byte) 23-Sqn-1965-01.png (65482 Byte) 23-Sqn-1966-01.png (70198 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

23-Sqn-1967-01.png (66580 Byte) 23-Sqn-1968-01.png (68008 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

56-Sqn-1965-01.png (72050 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

56-Sqn-1965-02.png (71092 Byte) x56-Sqn-1966-01.png (70668 Byte) x56-Sqn-1970-01.png (68142 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

x56-Sqn-1974-01.png (71844 Byte)    
Royal Air Force    

English Electra T.4 Lightning  
 

 

 

Prototype-1958-01.png (73178 Byte) 56-Sqn-1964-01.png (74725 Byte)
English Electra Royal Air Force Royal Air Force

English Electra T.5 Lightning  
 

 

 

5-Sqn-1973-02.png (68938 Byte) 23-Sqn-1967-02.png (67116 Byte) 23-Sqn-1974-01.png (66949 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

x29-Sqn-1968-01.png (71062 Byte) 29-Sqn-1970-01.png (69119 Byte) 29-Sqn-1972-01.png (68237 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

x56-Sqn-1971-01.png (72058 Byte) ETPS-1981-01.png (66636 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force

English Electra F.6 Lightning  
 

 

 

5-Sqn-1967-01.png (68372 Byte) 5-Sqn-1969-01.png (73511 Byte) 5-Sqn-1970-01.png (74709 Byte)

Royal Air Force

Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

5-Sqn-1972-01.png (73683 Byte) 5-Sqn-1973-01.png (68888 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

23-Sqn-1968-02.png (74174 Byte) 23-Sqn-1970-01.png (73597 Byte) 23-Sqn-1972-01.png (68603 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

56-Sqn-1976-01.png (73535 Byte) 56-Sqn-1976-02.png (72669 Byte) 56-Sqn-1976-03.png (77149 Byte)
Royal Air Force Royal Air Force Royal Air Force

English Electra F.53 Lightning  
 

 

 

 
Kuwait Air Force Kuwait Air Force  

English Electra T.55 Lightning  
 

 

 

   
Kuwait Air Force    
  .
 
Specifications F.6

Wingspan

Spannweite

10.60 m

Length

Länge

16.80 m

Height

Höhe

5.97 m

Wing area Flügelfläche

44.08 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Avon 301R afterburning turbojets 16,000 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,100 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,092 kg

Loaded weight

Startgewicht

20,752 kg

Climb Rate

Steigrate

100 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

16,000 m

Range

Reichweite

1,370 km

Armament

Bewaffnung

 2× 30 mm cannon
 2 Firestreak or 2×  Red Top missiles

.

Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 17. March 2024

written 12. May 2019

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -