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Fokker T-VIII

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Fokker T.VIII is a twin-engined torpedo bomber and aerial reconnaissance floatplane designed and manufactured by the Dutch aviation company Fokker. It was developed in the late 1930s as a successor to the Fokker T.IV. While the Dutch Naval Aviation Service had originally intended to use it in home waters and in the Dutch East Indies, the Second World War broke out as production was beginning to meet these needs. The Royal Air Force and the Luftwaffe operated small numbers of the type.

The Fokker T.VIII was a twin-engined monoplane floatplane, featuring a three-part fuselage of oval cross-section and a mid-wing configuration. The first fuselage section consisted of a monocoque light alloy construction, while the centre section was all-wood and had incorporated the wing as well; the rear fuselage section was largely made of steel tubing and fabric. The undercarriage consisted of a pair of floats composed of rust-proof duralumin; internally, each float contained six waterproof compartments along with an auxiliary fuel tank.

The aircraft's construction changed throughout its manufacture. While the T.VIII W/G model featured a wing comprising a pair of cross-beams with bakelite ribs and clad in plywood, as well as a steel-framed tail covered by fabric; for the later-built T.VIII W/M variant, both the tail and the wing were constructed from a lightweight alloy instead.

 

Die Fokker T.VIII ist ein zweimotoriger Torpedo-bomber und ein Aufklärungsflugzeug, das vom niederländischen Luftfahrtunternehmen Fokker entwickelt und hergestellt wurde. Sie wurde in den späten 1930er Jahren als Nachfolgerin der Fokker T.IV entwickelt. Ursprünglich wollte die nieder-ländische Marinefliegerei das Flugzeug in den heimischen Gewässern und in Niederländisch-Ostindien einsetzen, doch der Zweite Weltkrieg brach gerade aus, als die Produktion für diesen Bedarf anlief. Die Royal Air Force und die Luftwaffe setzten den Typ in geringer Zahl ein.
Die Fokker T.VIII war ein zweimotoriges einmotoriges Wasserflugzeug mit einem dreiteiligen Rumpf mit ovalem Querschnitt und einem Mittelflügel. Der erste Rumpfteil bestand aus einer einschaligen Leichtmetallkonstruktion, während der mittlere Teil ganz aus Holz bestand und auch die Tragfläche enthielt; der hintere Rumpfteil war größtenteils aus Stahlrohren und Stoff gefertigt. Das Fahrwerk bestand aus zwei Schwimmern, die aus rostfreiem Duraluminium gefertigt waren; jeder Schwimmer enthielt sechs wasserdichte Kammern und einen Zusatztank.
Die Konstruktion des Flugzeugs änderte sich im Laufe seiner Herstellung. Während das Modell T.VIII W/G eine Tragfläche aus zwei mit Sperrholz verkleideten Querträgern mit Bakelitrippen sowie ein mit Stoff bespanntes Leitwerk mit Stahlrahmen besaß, wurden bei der später gebauten Variante T.VIII W/M sowohl das Leitwerk als auch die Tragfläche aus einer leichten Legierung gefertigt.

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Variants

Versionen

 

T.VIII W/G

Mixed wood and metal construction. 19 built.

T.VIII W/G

Gemischte Holz- und Metallkon-struktion. 19 Stück gebaut
  T.VIII W/M

All-metal construction. 12 built.

  T.VIII W/M

Ganzmetallkonstruktion. 12 Stück gebaut.

 

T.VIII W/C

Larger version with more powerful engines. Five had been ordered by Finland, but were captured and used by the Luftwaffe.

 

T.VIII W/C

Grössere Version mit stärkeren Motoren. Fünf Stück waren von Finnland bestellt worden, wurden aber erbeutet und von der Luftwaffe eingesetzt.

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Armed Forces  
 

 

 

 

Dutch Navy

Dutch Navy

Dutch Navy

 

 

 

Dutch Navy

Royal Air Force Royal Air Force
 

 

 

German Luftwaffe German Luftwaffe German Luftwaffe
 

 

 

German Luftwaffe German Luftwaffe German Luftwaffe
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Specifications T.VIII W/G

Wingspan

Spannweite

18.00 m

Length

Länge

14,82 m

Height

Höhe

5.00 m

Wing area Flügelfläche

52,10 m2

Engine

Motor

2 × Wright R-975-E3 Whirlwind 9-cyl. air-cooled radial piston engines, 451 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

285 km/h

Empty weight

Leergewicht

3100 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,000 kg

Climb Rate

Steigrate

5,83 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,800 m

Range

Reichweite

2,750 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.92 machine guns, 600 kg of bombs or torpedoes

Capacity

Zuladung

Crew 3

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 10. May 2025

written 1. May 2025

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