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The Fokker T.VIII is a
twin-engined torpedo bomber and aerial reconnaissance floatplane
designed and manufactured by the Dutch aviation company Fokker. It was
developed in the late 1930s as a successor to the Fokker T.IV. While the
Dutch Naval Aviation Service had originally intended to use it in home
waters and in the Dutch East Indies, the Second World War broke out as
production was beginning to meet these needs. The Royal Air Force and
the Luftwaffe operated small numbers of the type.
The Fokker T.VIII was a
twin-engined monoplane floatplane, featuring a three-part fuselage of
oval cross-section and a mid-wing configuration. The first fuselage
section consisted of a monocoque light alloy construction, while the
centre section was all-wood and had incorporated the wing as well; the
rear fuselage section was largely made of steel tubing and fabric. The
undercarriage consisted of a pair of floats composed of rust-proof
duralumin; internally, each float contained six waterproof compartments
along with an auxiliary fuel tank.
The aircraft's construction changed throughout its manufacture. While
the T.VIII W/G model featured a wing comprising a pair of cross-beams
with bakelite ribs and clad in plywood, as well as a steel-framed tail
covered by fabric; for the later-built T.VIII W/M variant, both the tail
and the wing were constructed from a lightweight alloy instead. |
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Die Fokker
T.VIII ist ein zweimotoriger Torpedo-bomber und ein Aufklärungsflugzeug, das
vom niederländischen Luftfahrtunternehmen Fokker entwickelt und hergestellt
wurde. Sie wurde in den späten 1930er Jahren als Nachfolgerin der Fokker
T.IV entwickelt. Ursprünglich wollte die nieder-ländische Marinefliegerei
das Flugzeug in den heimischen Gewässern und in Niederländisch-Ostindien
einsetzen, doch der Zweite Weltkrieg brach gerade aus, als die Produktion
für diesen Bedarf anlief. Die Royal Air Force und die Luftwaffe setzten den
Typ in geringer Zahl ein.
Die Fokker T.VIII war ein zweimotoriges einmotoriges Wasserflugzeug mit
einem dreiteiligen Rumpf mit ovalem Querschnitt und einem Mittelflügel. Der
erste Rumpfteil bestand aus einer einschaligen Leichtmetallkonstruktion,
während der mittlere Teil ganz aus Holz bestand und auch die Tragfläche
enthielt; der hintere Rumpfteil war größtenteils aus Stahlrohren und Stoff
gefertigt. Das Fahrwerk bestand aus zwei Schwimmern, die aus rostfreiem
Duraluminium gefertigt waren; jeder Schwimmer enthielt sechs wasserdichte
Kammern und einen Zusatztank.
Die Konstruktion des Flugzeugs änderte sich im Laufe seiner Herstellung.
Während das Modell T.VIII W/G eine Tragfläche aus zwei mit Sperrholz
verkleideten Querträgern mit Bakelitrippen sowie ein mit Stoff bespanntes
Leitwerk mit Stahlrahmen besaß, wurden bei der später gebauten Variante
T.VIII W/M sowohl das Leitwerk als auch die Tragfläche aus einer leichten
Legierung gefertigt. |
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T.VIII W/C |
Larger version with more
powerful engines. Five had been ordered by Finland, but were captured
and used by the Luftwaffe. |
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T.VIII W/C |
Grössere Version mit
stärkeren Motoren. Fünf Stück waren von Finnland bestellt worden, wurden
aber erbeutet und von der Luftwaffe eingesetzt.
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Specifications |
T.VIII W/G |
Wingspan |
Spannweite |
18.00 m |
Length |
Länge |
14,82 m |
Height |
Höhe |
5.00 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
52,10 m2 |
Engine |
Motor |
2 × Wright R-975-E3
Whirlwind 9-cyl. air-cooled radial piston engines, 451 hp each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
285 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
3100 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
5,000 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
5,83 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
6,800 m |
Range |
Reichweite |
2,750 km |
Armament |
Bewaffnung |
2 × 7.92 machine guns, 600
kg of bombs or torpedoes |
Capacity |
Zuladung |
Crew 3 |
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