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Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein P-16

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The FFA P-16 was a Swiss prototype ground attack jet fighter designed and produced by aircraft manufacturer Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein (FFA). It was Switzerland's second attempt to develop a domestically designed and manufactured jet fighter, following the EFW N-20.

Work on what would become the P-16 commenced during the late 1940s. From the onset, the company intended for the indigenously developed fighter to replace several piston-engined aircraft that were then in service with the Swiss Air Force. During 1952, a pair of prototypes were ordered from FFA. On 25. April 1955, the first prototype performed its maiden flight. On 15. August 1956, the second prototype exceeded the sound barrier for the first time. The flight test programme demonstrated the P-16 to be capable of achieving favourable performance; accordingly, a production contract for 100 aircraft was issued by the Swiss Government.

The first prototype was subsequently destroyed in a crash on 31 August 1955. Another accident occurred when the first pre-production plane was destroyed in a crash on 25. March 1958 after 102 flights. The second crash was a major blow to the project; it has been claimed that the Swiss Government decided to cancel the entire order due to the accidents involved.

 

Die FFA P-16 war ein Schweizer Prototyp eines Bodenkampfjets, der vom Flugzeughersteller Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein (FFA) entwickelt und hergestellt wurde. Es war nach der EFW N-20 der zweite Versuch der Schweiz, einen im Inland konstruierten und hergestellten Düsenjäger zu ent-wickeln.
Die Arbeiten an der späteren P-16 begannen Ende der 1940er Jahre. Von Anfang an beabsichtigte das Unternehmen, mit dem indigenen Jagdflugzeug mehrere kolbenmotor Flugzeuge zu ersetzen, die damals bei der Schweizer Luftwaffe im Einsatz waren. Im Jahr 1952 wurden zwei Prototypen bei FFA bestellt. Am 25. April 1955 absolvierte der erste Prototyp seinen Erstflug. Am 15. August 1956 durchbrach der zweite Prototyp erstmals die Schallmauer. Das Flugtestprogramm zeigte, dass die P-16 in der Lage ist, eine günstige Leistung zu erzielen; dementsprechend wurde von der Schwei-zer Regierung ein Vertrag über 100 Flugzeuge ausgestellt.
Der erste Prototyp wurde anschließend bei einem Absturz am 31. August 1955 zerstört. Ein weiterer Unfall ereignete sich, als das erste Vorserien-flugzeug am 25. März 1958 nach 102 Flügen bei einem Absturz zerstört wurde. Der zweite Absturz war ein schwerer Schlag für das Projekt; Es wurde behauptet, dass die Schweizer Regierung be-schlossen habe, die gesamte Bestellung aufgrund der beteiligten Unfälle zu stornieren.

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Variants

Versionen

 

Mk I

Two prototypes powered with an Armstrong Siddeley Sapphire ASSa 6 engine.

Mk I

Zwei Prototypen mit einem Armstrong Siddeley Sapphire ASSa 6 Triebwerk

 

Mk II

Pre-production machine with a Sapphire ASSa 7 engine, 3 built

 

Mk II

Vorserienmaschine mit einem Sapphire ASSa 7 Triebwerk, 3 gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

Prototype

Prototype

Prototype

 

 

 

 

Prototype

Prototype

 

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FFA P-16 (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

FFA P-16 (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

FFA P-16 (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

FFA P-16 (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

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FFA P16 Mk.3 #J-3005 (Photo courtesy Michael E. Fader) FFA P16 Mk.3 #J-3005 (Photo courtesy Michael E. Fader) FAA P-16 Prototype (Photo courtesy Michael E. Fader) .
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Specifications P-16 Mk. II

Wingspan

Spannweite

11.15 m

Length

Länge

14.33 m

Height

Höhe

4.27 m

Wing area Flügelfläche

30 m2

Engine

Motor

1 × Armstrong Siddeley ASSa.7 Sapphire turbojet engine, 11,000 lbf thrust

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,118 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,037 kg

Loaded weight

Startgewicht

11.720 kg

Climb Rate

Steigrate

65 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,000 m

Range

Reichweite

1,447 km

Armament

Bewaffnung

2 × 30 mm cannon
up to 5,700 lb of external stores

Capacity

Zuladung

Crew 1

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FFA P-16
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
P16 Mk. 1 J-3001 01 ... 28. 4.1955 Crashed 31.8.1955
P16 Mk. 2 J-3002 02 ... 16. 6.1956 ...
P16 Mk. 2 J-3003 03 ... 15. 4.1957 Crashed 25. 3.1958
P16 Mk. 3 J-3004 --> X-HB-VAC 04 ... 8. 7.1959 ...
P16 Mk. 3 J-3005 --> X-HB-VAD 05 ... 24. 3.1960 Museum Dübendorf
 
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 23. Oktober 2021

written 20. August 2005

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