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Fokker B.I & B.III

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Fokker B.I was a reconnaissance flying boat built in the Netherlands in 1922. The B.I was followed by an improved version, the B.III in 1926. It was a conventional biplane flying boat design, with staggered wings braced by struts arranged as a Warren truss. The engine was mounted pusher-wise on the top wing. The duralumin hull featured three open cockpits - one at the nose for a gunner, one in front of the lower wing for the pilot and engineer and one behind the wings for another gunner. The B.I was amphibious, equipped with main undercarriage that folded back along the hull. The B.I was flown in the Dutch East Indies by the Naval Air Service for a number of years, and although it gave good service, no further examples were ordered from Fokker.

When the aircraft failed to sell to the Dutch Navy Fokker had a passenger cabin installed in the hope of attracting commercial customers. This was not to be, however, and the renamed B.IIIC remained unsold. It was eventually sent to Fokker's US subsidiary where the hull design was to serve as the basis for the Fokker F.11's hull.

 

Die Fokker B.I war ein 1922 in den Niederlanden gebautes Aufklärungsflugboot. Auf die B.I folgte 1926 eine verbesserte Version, die B.III. Es handelte sich um eine konventionellen Doppel-decker-Flugbootkonstruktion mit versetzten Flügeln, die durch als Warren Fachwerk. Der Motor war am oberen Flügel montiert. Der Duraluminium-rumpf verfügte über drei offene Cockpits - eines im Bug für einen Schützen, eines vor dem unteren Flügel für den Piloten und den Ingenieur und eines hinter den Flügeln für einen weiteren Schützen. Die B.I. war amphibisch und mit einem Hauptfahrwerk ausgestattet, das sich entlang des Rumpfes zurückklappte. Die B.I. wurde einige Jahre lang vom Naval Air Service in Niederländisch-Ostindien geflogen, und obwohl sie guten Dienst leistete, wurden bei Fokker keine weiteren Exemplare bestellt.
Als das Flugzeug nicht an die niederländische Marine verkauft werden konnte, ließ Fokker eine Passagierkabine installieren, um gewerbliche Kunden anzulocken. Dies sollte jedoch nicht sein, und das umbenannte B.IIIC blieb unverkauft. Es wurde schließlich an die US-Tochter von Fokker geschickt, wo das Rumpfdesign als Grundlage für den Rumpf des Fokker F.11 dienen sollte.

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Variants

Versionen

 

B.I

Only one Prototype

B.I

Nur ein Prototyp

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Armed Forces  
 

 

 

 

Prototype B-I

Prototype B-III

 
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Specifications B.1

Wingspan

Spannweite

18.00 m

Length

Länge

11.85 m

Height

Höhe

3.95 m

Wing area Flügelfläche

59.00 m2

Engine

Motor

1 × Napier Lion piston engine , 336 kW (450 hp)

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

180 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,870 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,070 kg

Climb Rate

Steigrate

3.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,700 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 × machine gun on flexible mount

Capacity

Zuladung

Crew 4

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Text:

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Drawings:

Paul Imhof

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last update 9. May 2021

written 9. May 2021

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