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Mitsubishi Ki-30

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Mitsubishi Ki-30 was a Japanese light bomber of World War II. It was a single-engine, mid-wing, cantilever monoplane with a fixed tailwheel undercarriage and a long transparent cockpit canopy. The type had significance in being the first Japanese aircraft to be powered by a modern two-row radial engine. The Ki-30 was developed in response to a May 1936 Imperial Japanese Army specification to replace the Kawasaki Ki-3 light bomber with a completely indigenously designed and built aircraft.

The first Mitsubishi prototype flew on 28. February 1937 powered by a Mitsubishi Ha-6 radial. Originally, designed with a retractable main landing gear, wind tunnel tests indicated that the gain in speed was minimal due to the landing gear's extra weight and complexity and a fixed arrangement with "spatted" main wheels was chosen instead.

Mitsubishi built 618 production machines through April 1940, and the 1st Army Air Arsenal built 68 more by the time production ceased in September 1941. Including prototypes, a total of 704 Ki-30s were built.

 

Die Mitsubishi Ki-30 war ein leichter japanischer Bomber des Zweiten Weltkriegs. Es war ein einmotoriges, freitragendes Mitteldecker-Mittel-decker mit festem Spornradfahrwerk und einem langen, durchsichtigen Cockpitdach. Der Typ hatte Bedeutung als erstes japanisches Flugzeug, das von einem modernen zweireihigen Sternmotor angetrieben wurde. Die Ki-30 wurde als Reaktion auf eine Spezifikation der kaiserlichen japanischen Armee vom Mai 1936 entwickelt, um den leichten Bomber Kawasaki Ki-3 durch ein vollständig einheimisch entworfenes und gebautes Flugzeug zu ersetzen.
Der erste Mitsubishi-Prototyp flog am 28. Februar 1937, angetrieben von einem Mitsubishi Ha-6 Sternmotor. Ursprünglich mit einem einziehbaren Hauptfahrwerk ausgelegt, zeigten Windkanaltests, dass der Geschwindigkeitsgewinn aufgrund des zusätzlichen Gewichts und der Komplexität des Fahrwerks minimal war und stattdessen eine feste Anordnung mit verkleideten Haupträdern gewählt wurde.
Mitsubishi baute bis April 1940 618 Produktionsmaschinen, und das 1st Army Air Arsenal baute 68 weitere, als die Produktion im September 1941 eingestellt wurde. Einschließlich Prototypen wurden insgesamt 704 Ki-30 gebaut.

                 

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Variants

Versionen

 

Ki-30

Army Type 97 Light bomber.

 

Ki-30

Armee Typ 97 leichter Bomber

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Armed Forces  
 

 

 

Japanese Army Air Force Japanese Army Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

   
Royal Thai Air Force    
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Specifications Ki-30

Wingspan

Spannweite

14.55 m

Length

Länge

10.35 m

Height

Höhe

3.65 m

Wing area Flügelfläche

30.58 m2

Engine

Motor

1 × Nakajima Ha5-Kai 14-cylinder air-cooled radial piston engine, 949 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

423 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,230 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,320 kg

Climb Rate

Steigrate

8.33 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,570 m

Range

Reichweite

1,700 km

Armament

Bewaffnung

2× 7.7 mm machine guns (on ein the rear cockpit), 400 kg of Bombs

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. August 2022

written 1. May 2013

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