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Vultee Vengeance

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Vultee Vengeance was an American dive bomber of World War II, built by Vultee Aircraft.The Vengeance was not used operationally by the U.S., but was operated as a front-line aircraft by the Royal Air Force, the Royal Australian Air Force, and the Indian Air Force in Southeast Asia and the Southwest Pacific.
 

In 1940, Vultee Aircraft started the design of a single engined dive-bomber, the Vultee Model 72 to meet the requirements of the French Armée de l'Air. France placed an order for 300 V-72s, with deliveries intended to start in October 1940. The fall of France in June 1940 stopped these plans, but at the same time the British Purchasing Commission, impressed by the performance of the German Junkers Ju 87, was shopping for a dive bomber for the Royal Air Force placed an order for 200 V-72s on 3 July 1940, with orders for a further 100 being placed in December 1940.

 

Die Vultee Vengeance war ein amerikanischer Sturzkampfflugzeug des Zweiten Weltkriegs, der von Vultee Aircraft gebaut wurde. Die Vengeance wurde von den USA nicht operativ eingesetzt, sondern von der Royal Air Force, der Royal Australian Air Force und der Indischen Luftwaffe in Südostasien und im Südwestpazifik als Frontflugzeug verwendet.

1940 begann Vultee Aircraft mit dem Entwurf eines einmotorigen Sturzkampfflugzeug, des Vultee Model 72, um die Anforderungen des französischen Armée de l'Air zu erfüllen. Frankreich bestellte 300 V-72, deren Auslieferung im Oktober 1940 beginnen sollte. Der Fall Frankreichs im Juni 1940 stoppte diese Pläne, aber gleichzeitig beeindruckte die britische Einkaufskommission die Leistung des deutschen Junkers Ju 87 , kaufte den Sturzkampfflugzeug  für die Royal Air Force und bestellte am 3. Juli 1940 200 V-72. Weitere 100 wurden im Dezember 1940 bestellt.

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Variants

Versionen

 

XA-31A

Prototype Vengeance accepted by USAAF in June 1942.

 

XA-31A

Prototyp Vengeance, der im Juni 1942 von der USAAF akzeptiert wurde.

 

 I

Vultee V-72 license built by Northrop and ordered directly for Britain, powered by 1,600 hp R-2600-A5B engine. 200 built.

 I

Von Northrop in Lizenz gebaute und direkt für Großbritannien bestellte Vultee V-72, angetrieben von einem 1.600 PS starken R-2600-A5B-Motor. 200 gebaut.

 

IA
A-31A

Northrop built aircraft purchased under Lend-Lease, powered by 1,600 hp R-2600-19 engine, otherwise similar to Vengeance I. 200 built.

 

IA
A-31A

Northrop gebaute Flugzeuge, die unter Lend-Lease gekauft wurden und von einem 1.600 PS starken R-2600-19-Motor angetrieben wurden, ansonsten ähnlich wie Vengeance I. 200 gebaut.
 

II

Vultee built aircraft directly purchased by Britain. Small differences from Vengeance I. 501 built

 

II

Vultee gebaute Flugzeuge, die direkt von Großbritannien gekauft wurden. Kleine Unterschiede zu Vengeance I. 501 gebaut
 

III
A-31A

Vultee built Lend-Lease aircraft. Similar to IA. 200 built.

 

III
A-31A

Vultee gebaute Lend-Lease-Flugzeuge. Ähnlich wie IA. 200 gebaut.
 

XA-31B

XA-31A modified as testbed for 3,000 hp Pratt & Whitney XR-4360-1 Wasp Major.

 

XA-31B

XA-31A modifiziert als Prüfstand für 3.000 PS Pratt & Whitney XR-4360-1 Wasp Major.

 

XA-31C

Vengeance III modified as testbed for 2,200 hp Wright R-3350-18 Duplex Cyclone engine.

 

XA-31C

Modifizierte Vengeance III als Prüfstand für 2.200 PS starken Wright R-3350-18 Duplex Cyclone-Motor.

 

YA-31C

Vengeance IIIs modified as testbeds for R-3350-17 engines. Five built.

 

YA-31C

Vengeance IIIs modifiziert als Prüfstand für R-3350-17-Motoren. Fünf gebaut

 

A-35A

Redesigned version for USAAF and Lend-Lease. Powered by 1,700 hp R-2600-13 or -8 engine. 99 built

 

A-35A

Überarbeitete Version für USAAF und Lend-Lease. Angetrieben von 1.700 PS R-2600-13 oder -8 Motor. 99 gebaut

 

IV
A-35B

Modified aircraft with six 12.7 mm machine guns and additional bomb racks. Supplied under Lend-Lease to RAF (458) and RAAF (121). 831 aircraft built

 

IV
A-35B

Modifiziertes Flugzeug mit sechs 12,7 mm Maschinengewehren und zusätzlichen Bombenständern. Lieferung im Rahmen von Lend-Lease an RAF (458) und RAAF (121). 831 Flugzeuge gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

   

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Specifications Vengeance I

Wingspan

Spannweite

14.63 m

Length

Länge

12.12 m

Height

Höhe

4.67 m

Wing area Flügelfläche

30.80 m2

Engine

Motor

1 × Wright R-2600-A5B-5 Twin Cyclone 14 cylinder radial air-cooled engine, 1,600 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

443 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,411 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,486 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,860 m

Range

Reichweite

2,253 km

Armament

Bewaffnung

4 × fixed forward-firing 7.6 mm machine guns
2 × flexible mount 7.6 mm machine guns
up to 500 Kg of Bombs

Capacity

Zuladung 2 (pilot, navigator/gunner)
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 10. September 2020

written 12. May 2019

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