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Yakovlev Yak-38

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Yakovlev Yak-38 (NATO reporting name: "Forger") was the Soviet Naval Aviation's only operational VTOL strike fighter aircraft in addition to being its first operational carrier-based fixed-wing aircraft. It was developed specifically for, and served almost exclusively on, the Kiev-class heavy aviation cruiser.

Designed by the A.S. Yakovlev Design Bureau JSC, the first drawings showed a supersonic aircraft strongly resembling the Hawker P.1154 in study in the United Kingdom, but with two R27-300 engines. Supersonic performances would have implied many difficulties of development, and it was decided to initially develop a relatively simple aircraft limited to Mach 0.95.

The prototype VM-01 was finished on 14 April 1970. Though outwardly similar to the British Hawker Siddeley Harrier, it followed a completely different configuration. Together with a vectorable thrust engine in the rear used during flight, two smaller, and less powerful, engines were housed in the front portion of the fuselage and used purely for takeoff and landing.

 

Die Yakovlev Yak-38 (NATO-Codename: "Forger") war das einzige einsatzbereite VTOL-Kampfflugzeug  und das erste einsatzbereite Trägerflugzeug mit Starrflügelnder der sowjetischen Marinefliegerei. Es wurde speziell für die schweren Luftfahrtkreuzer der Kiewer Klasse entwickelt und diente fast ausschließlich diesen.
Entworfen von der A.S. Yakovlev Design Bureau JSC, die ersten Zeichnungen zeigten ein Überschallflugzeug, das der Hawker P.1154 in Studie in Großbritannien stark ähnelte, jedoch mit zwei R27-300-Triebwerken. Überschallleistungen hätten viele Entwicklungsschwierigkeiten mit sich gebracht, und es wurde beschlossen, zunächst ein relativ einfaches Flugzeug zu entwickeln, das auf Mach 0,95 begrenzt war.
Der Prototyp VM-01 wurde am 14. April 1970 fertig gestellt. Obwohl es äusserlich dem britischen Hawker Siddeley Harrier ähnelte, folgte es einer völlig anderen Konfiguration. Zusammen mit einem vektorisierbaren Schubmotor im Heck, der während des Fluges verwendet wurde, wurden zwei kleinere und weniger leistungsstarke Motoren im vorderen Teil des Rumpfes untergebracht und ausschließlich zum Starten und Landen verwendet.

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Variants

Versionen

 

Yak-38

The Yak-38 was the first production model, 143 Yak-38 built

Yak-38

Die Yak-38 war das erste Serienmodell, es wurden 143 Yak-38 gebaut

 

Yak-38M

Upgraded version of the Yak-38 with Tumansky R-28V-300 and Rybinsk RD-38 engines. 50 built

 

Yak-38M

Verbesserte Version des Yak-38 mit Tumansky R-28V-300- und Rybinsk RD-38-Motoren. 50 gebaut

 

Yak-38U

Two-seat training version. This version  having an enlarged fuselage to accommodate a two-seat cockpit. 38 built

 

Yak-38U

Zweisitzige Trainingsversion. Diese Version hat einen vergrößerten Rumpf, um ein zweisitziges Cockpit aufzunehmen. 38 gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

   

279 OKShAP

299 OKShAP 311 OKShAP (Minsk)
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Specifications Yak-38M

Wingspan

Spannweite

7.32 m

Length

Länge

16.37 m

Height

Höhe

4.25 m

Wing area Flügelfläche

18.5 m2

Engine

Motor

1 × Tumansky R-28 V-300 Vectored-thrust turbofan engine, 15,000 lbf thrust for lift and cruise thrust

2 × Rybinsk RD-38 turbojet engines, 7,200 lbf thrust each lift-jets in the fuselage behind the cockpit

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,280 km/

Empty weight

Leergewicht

7,385 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,300 kg

Climb Rate

Steigrate

75 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,000 m

Range

Reichweite

1,300 km

Armament

Bewaffnung

2,000 kg of Bombs

Capacity

Zuladung

Crew 1

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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update  2. July 2022

written 21. November 2019

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