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Fokker F-27 Friedship

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Aircraft of the Royal Netherlands Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Fokker F27 Friendship is a turboprop airliner developed and manufactured by the Dutch aircraft manufacturer Fokker. The F27 was developed during the early 1950s with the intent of producing a capable successor to the earlier piston engine-powered airliners that had become commonplace on the market. A key innovation of the F27 was the adoption of the Rolls-Royce Dart turboprop engine, which produced substantially less vibration and noise which provided improved conditions for passengers; another major comfort feature was cabin pressurisation.

On 24 November 1955, the F27 made its maiden flight; on 19 November 1958, the type was introduced to service. Throughout the F27's production life, Fokker proceeded to adapt the design for various purposes and roles. Via modifications such as the adoption of improved engines, rearranged loading doors, elongated fuselages, and other changes, several different models of the F27 were developed and made available for commercial operators. Several military transport models were also produced. Fokker also chose to design a dedicated model of the F27 for conducting maritime reconnaissance missions.

  Die Fokker F27 Friendship ist ein Turboprop-Flugzeug, das vom niederländischen Flugzeug-hersteller Fokker entwickelt und hergestellt wird. Die F27 wurde in den frühen 1950er Jahren mit der Absicht entwickelt, einen  Nachfolger für die früheren auf dem Markt üblichen Kolbenmotor-Flugzeuge zu produzieren. Eine wichtige Neuerung des F27 war die Einführung des Rolls-Royce Dart-Turboprop-Motors, der wesentlich weniger Vibrationen und Geräusche erzeugte und den Fahrgästen verbesserte Bedingungen bot. Ein weiteres wichtiges Komfortmerkmal war die Druckbeaufschlagung der Kabine.
Am 24. November 1955 machte die F27 ihren Jungfernflug; am 19. November 1958 wurde der Typ in den Dienst genommen. Während des gesamten Produktionszeit der F27 passte Fokker das Design für verschiedene Zwecke und Rollen an. Durch Modifikationen wie die Einführung verbesserter Motoren, neu angeordneter Ladetüren, längerer Rümpfe und anderer Änderungen wurden verschiedene Modelle der F27 entwickelt und kommerziellen Betreibern zur Verfügung gestellt. Es wurden auch mehrere militärische Transportmodelle hergestellt. Fokker entschied sich auch für ein spezielles Modell der F27 für die Durchführung von Aufklärungsmissionen auf See.
                 

Variants

Versionen

 

F27-100

The first production model; 44 passengers

F27-100

Das erste Serienmodell; 44 Passagiere
 

F27
200-MAR

Unarmed maritime reconnaissance version  

F27
200-MAR

Unbewaffnete Version der See- Aufklärung
 

F27-300M

Troopship

 Military transport version for Royal Netherlands Air Force  

F27-300M

Troopship

Militärtransportversion für die Royal Netherlands Air Force
                 
 

 

 

334 Sqn 334 Sqn 334 Sqn
 

 

 

334 Sqn 334 Sqn 334 Sqn
 

 

 

334 Sqn 334 Sqn 334 Sqn
 

 

 

334 Sqn 334 Sqn 334 Sqn
 

 

 

 
336 Sqn 336 Sqn  
 
Netherland Air Force - Fokker F-27 Units
Squadron Base - - Remarks
334 Sqn Soesterberg --> Eindhoven 1960 1996 Transport
336 Sqn Hato 1981 2000 ASW / SAR
 
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Netherland Air Force - Fokker F-27 Planes
Type s/n Buzz in Service wfu Remarks
F27-100 10152 C-1

23. 8.1960

14. 9.1996

To Civil
F27-100 10149 C-2 7. 7.1960

16. 9.1996

stored at Woensdrecht AB
F27-100 10150 C-3 6. 8.1960 15. 5.1996 Eindhoven AB
F27-300M 10154 C-4 6.10.1960 4. 9.1996 stored at Woensdrecht AB
F27-300M 10155 C-5 30. 6.1960 31. 7.1996 To Civil
F27-300M 10156 C-6 7.12.1960 28. 3.1996 To Civil
F27-300M 10157 C-7 29.12.1960 13. 6.1996 -
F27-300M 10158 C-8 28.12.1960 1. 8.1996 -
F27-300M 10159 C-9 4. 1.1961 27.10.1995 De Kooij AB
F27-300M 10160 C-10 7. 1.1961 15.10.1993 To Civil
F27-300M 10161 C-11 10. 2.1961 4. 6.1996 -
F27-300M 10162 C-12 28. 4.1961 18. 8.1994 Eindhoven AB
F27-200MAR 10612 M-1 30. 9.1981 7. 7.2000 To Civil
F27-200MAR 10622 M-2 25. 2.1982 11. 4.2000 To Civil
 
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Specifications

F-27

Wingspan

Spannweite

29.00 m

Length

Länge

25.06 m

Height

Höhe

8.72 m

Wing area Flügelfläche

70.00 m2

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Dart Mk.532-7 turboprop, 2,250 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

460 km/h

Empty weight

Leergewicht

11,204 kg

Loaded weight

Startgewicht

19,773 kg

Climb Rate

Steigrate

7.37 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,540 m

Range

Reichweite

2,600 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

48-56 passengers

 
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last update 8. May 2024

written  8. December 2013

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