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Mc Donnell Douglas DC-10

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Aircraft of the Royal Netherlands Air Force

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Development

Entwicklung

 

The McDonnell Douglas DC-10 is an American trijet wide-body aircraft manufactured by McDonnell Douglas. The DC-10 was intended to succeed the DC-8 for long-range flights. In 1966, American Airlines offered a specification to manufacturers for a widebody aircraft smaller than the Boeing 747 yet capable of flying similar long-range routes from airports with shorter runways; this specification would be highly influential in the design of what would become the DC-10. It would become McDonnell Douglas's first commercial airliner after the merger between McDonnell Aircraft Corporation and Douglas Aircraft Company in 1967.

The proposal was of a trijet single-deck wide-body airliner with a maximum seating capacity of 399 passengers, and similar in length to the DC-8 Super 60. The trijet has two turbofans on underwing pylons and a third one at the base of the vertical stabilizer.

It first flew on 29. August 1970 and was introduced by American Airlines on 5. August 1971.Production ended in 1989, with 386 delivered to airlines along with 60 KC-10 tankers. The DC-10 outsold the similar Lockheed L-1011 TriStar. It was succeeded by the lengthened, heavier McDonnell Douglas MD-11.

 

Die McDonnell Douglas DC-10 ist ein amerikanisches dreistrahliges Großraumflugzeug, das von McDonnell Douglas hergestellt wurde. Die DC-10 war als Nachfolgerin der DC-8 für Langstreckenflüge gedacht. Im Jahr 1966 bot American Airlines den Herstellern eine Spezifi-kation für ein Großraumflugzeug an, das kleiner als die Boeing 747 sein sollte, aber ähnliche Langstrecken von Flughäfen mit kürzeren Start- und Landebahnen fliegen konnte. Nach der Fusion zwischen der McDonnell Aircraft Corporation und der Douglas Aircraft Company im Jahr 1967 wurde sie das erste Verkehrsflugzeug von McDonnell Douglas.
Vorgeschlagen wurde ein dreistrahliges ein-stöckiges Großraumflugzeug mit einer maximalen Sitzplatzkapazität von 399 Passagieren und einer ähnlichen Länge wie die DC-8 Super 60. Der Dreistrahler hat zwei Turbofans an den Unterflügeln und ein drittes an der Basis des Seitenleitwerks.
Sie flog erstmals am 29. August 1970 und wurde am 5. August 1971 von American Airlines einge-führt. Die Produktion endete 1989 mit 386 an Flug-gesellschaften ausgelieferten Flugzeugen und 60 KC-10-Tankflugzeugen. Die DC-10 verkaufte sich besser als die ähnliche Lockheed L-1011 TriStar. Sie wurde von der verlängerten, schwereren McDonnell Douglas MD-11 abgelöst.

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Variants

Versionen

 

DC-10-30

Long-range model with General Electric CF6-50 turbofan engines

DC-10-30

Langstreckenmodell mit General Electric CF6-50 Turbofan-Triebwerken

 

KC-10A

Extender
Military version of the DC-10-30CF for aerial refueling. 60 were built

 

KC-10A

Extender
Militärische Version der DC-10-30CF zur Luftbetankung. 60 Exemplare wurden gebaut.

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334 Sqn    
 
Netherland Air Force - DC-10 Units
Squadron Base - - Remarks
334 Sqn Eindhoven 1995 today Transport
 
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Specifications

DC-10-30

Wingspan

Spannweite

50,39 m

Length

Länge

55,06 m

Height

Höhe

17,70 m
Wing area Flügelfläche 338,8 m²

Engine

Motor

3 General Electric CF6-50C2
mit je 226,8 kN

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

960 km/h

Empty weight

Leergewicht

122.960 kg

Loaded weight

Startgewicht

251.815 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

7.400 km

Armament

Bewaffnung

none
 
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last update 8. May 2024

written  8. December 2013

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