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Continental Air Services, Inc,
better known as CASI,
was a subsidiary airline of Continental Air-lines set
up to provide operations and airlift support in Southeast
Asia during
the Vietnam
War.
CASI was formed as the South-East Asia Division of Continental in April 1965
with operations starting in September 1965 using approximately 22, mainly STOL,
aircraft. Contintental paid $4.5 million for Bird
and Sons
and its 350 employees and 22 aircraft. CASI aircraft in Laos were
regis-tered as Air Continental. The objective was to provide a "less visible" air transport
alternative to the CIA-associated Air America for the growing Laotian support.
Aircraft were interchanged
between the fleets of Air America and CASI, perhaps without any change of
ownership, thus adding a further complication to the compiling of fleet
lists. Many aircraft owned by Bird & Sons were registered in Laos (on the
XW- register) and some of the survivors were later transferred to the US
register under CASI ownership many years after the take-over. With the fall
of Laos, Vietnam and Cambodia, operations were terminated and the surviving
aircraft were sold. |
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Continental Air Services, Inc.,
besser bekannt als CASI, war eine Tochtergesellschaft von Continental
Airlines, die während des Vietnamkriegs gegründet wurde, um Operationen und
Luftunterstützung in Südostasien bereitzustellen. CASI wurde im April 1965
als Südostasien-Division von Continental gegründet und begann im September
1965 mit etwa 22 Flugzeugen, hauptsächlich STOL. Contintental zahlte
4,5 Millionen $ für Bird and Sons, seine 350 Mitarbeiter und 22 Flugzeuge.
CASI-Flugzeuge in Laos wurden als Air Continental registriert. Ziel war es,
für die wachsende laotische Unterstützung eine "weniger sichtbare"
Flugalter-native zur CIA-verbundenen Air America zu bieten.
Flugzeuge wurden zwischen den Flotten von Air America und CASI ausgetauscht,
möglicherweise ohne Besitzerwechsel, was die Erstellung von Flottenlisten
zusätzlich erschwerte. Viele Flug-zeuge von Bird & Sons wurden in Laos
registriert (im XW-Register) und einige der Überlebenden wurden später viele
Jahre nach der Übernahme in das US-Register unter CASI-Eigentum überführt.
Mit dem Fall von Laos, Vietnam und Kambodscha wurde der Betrieb eingestellt
und die übrig-gebliebenen Flugzeuge verkauft. |