.

Beech B.18 Expeditor

.

Aircraft of the South Vietnamese Air Force

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Beechcraft Model 18 (or "Twin Beech", as it is also known) is a 6- to 11-seat, twin-engined, low-wing, tailwheel light aircraft manufactured by the Beech Aircraft Corporation of Wichita, Kansas. Continuously produced from 1937 to November 1969, over 9,000 were built, making it one of the world's most widely used light aircraft. It was also used as a military aircraft.

During and after World War II, over 4,500 Beech 18s saw military service—as light transport, light bomber (for China), aircrew trainer (for bombing, navigation and gunnery), photo-reconnaissance, and "mother ship" for target drones—including USAAF C-45 Expeditor, AT-7 Navigator, AT-11 Kansan; and U.S. Navy, SNB-1 Kansan, and others in World War II.

In the early postwar era, the Beech 18 was the pre-eminent "business aircraft" and "feeder airliner." Besides carrying passengers, its civilian uses have included aerial spraying, sterile insect release, fish seeding, dry-ice cloud seeding, aerial firefighting, air mail delivery, ambulance service, numerous movie productions, skydiving, freight, weapon- and drug-smuggling, engine testbed, skywriting, banner towing, and stunt aircraft.

 

Das Beechcraft Model 18 (oder "Twin Beech", wie es auch bekannt ist) ist ein zweimotoriges Tiefdecker leichtes Transportflugzeug mit 6 bis 11 Sitzen, das von der Beech Aircraft Corporation in Wichita, Kansas, hergestellt wird. Von 1937 bis November 1969 kontinuierlich produziert, wurden über 9.000 Stück gebaut und sind damit eines der meistgenutzten leichtes Transportflugzeuge der Welt. Es wurde auch als Militärflugzeug eingesetzt.
Während und nach dem Zweiten Weltkrieg, über 4.500 Beech 18 sah Militärdienst - alsleichtes Transportflugzeuge, leichte Bomber (für China), Flugbesatzungstrainer (für Bomber, Navigation und Schützen), Foto-Aufklärung und "Mutterschiff" für Ziel Drohnen - einschließlich USAAF C-45 Expeditor, AT-7 Navigator, AT-11 Kansan; und US Navy, SNB-1 Kansan und andere im Zweiten Weltkrieg.
In der frühen Nachkriegszeit war die Beech 18 das herausragende "Business-Flugzeug". Zu den zivilen Nutzungen gehören neben dem Transport von Passagieren auch Insektenbekämpfung, Fisch-aussaat, Trockeneiswolkenaussaat, Feuerbe-kämpfung, Luftpostzustellung, Rettungsdienst, zahlreiche Filmproduktionen, Fallschirmspringen, Fracht, Waffen- und Drogenschmuggel, Motor-Teststand, Skywriting, Banner-Schleppen und Stunt-Flugzeuge.

                  .

Variants

Versionen

  ?   ?  
..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
.
 

 

 

 
 

1st Liaison Squadron

312 Special Mission Squadron

 
.
 
Specifications C-45F

Wingspan

Spannweite

14.53 m

Length

Länge

10.41 m

Height

Höhe

2.95 m
Wing area Flügelfläche 32.4 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-985-AN-1 "Wasp Junior" radial engines, 450 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

360 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,800 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,959 kg

Climb Rate

Steigrate

9.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,930 m

Range

Reichweite

1,900 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 2 Pilots, 6 Passengers
.
 
Beech B.18 Expeditor
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

B.18S

?

N34588

?

? ? -
.

-

last update 1. January 2018

written 1. January 2018

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -