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Grumman F8F- Bearcat

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Aircraft of the South Vietnamese Air Force

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Development

Entwicklung

 

Designed for the interceptor fighter role, the design team's aim was to create the smallest, lightest fighter that could fit around the Pratt & Whitney R-2800 engine. In comparison with the Vought F4U Corsair, the initial Bearcat (F8F-1) was marginally slower but was more maneuverable and climbed more quickly. Its huge Aero Products four-bladed propeller required a long landing gear. An additional benefit of the inward retracting units was a wide track, which helped counter propeller torque on takeoff and gave the F8F good ground and carrier deck handling. For the first time in a production Navy fighter, a bubble canopy offered 360° visibility.

Für die Abfangjäger Rolle entworfen, hatte das Design-Team das Ziel, die kleinste, leichteste Maschine, die rund um den Pratt & Whitney R-2800-Motor passt zu entwerfen. Im Vergleich zur Vought F4U Corsair, war die erste Bearcat (F8F-1) nur geringfügig langsamer, aber manövrierbarer und stieg schneller. Der grosse Aero Products Vierblattpropeller erforderte ein langes Fahrwerk. Ein weiterer Vorteil des nach innen einziehenden Fahrwerks war die breite Spur, welche den grossen Drehmoment Propeller beim Start gut ausglich und der F8F eine guten Boden- und Träger-Deck Handhabung gaben. Zum ersten Mal in einem Navy Jagdflugzeug, wurde eine Vollglashaube die 360° Sicht bietet eingebaut.

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Variants

Versionen

 

F8F-1

Standard version, armed with four 12.7 mm machine guns, powered by a Pratt & Whitney R-2800-34W radial piston engine.

F8F-1

Standard Version. bewaffnet mit vier 12.7 mm Maschinengewehren, angetrieben von einem Pratt & Whitney R-2800-34W Motor.

 

F8F-1B

Fighter version, armed with four 20 mm cannons

 

F8F-1B

Jägerversion, bewaffnet mit vier 20 mm Kanonen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In June 1956, the French Armée de l'air  transferred about 70 surviving F8F Bearcats (in various damage conditions) to the then new VNAF, From these, 28 operational planes were fielded as the VNAF’s 1st Fighter Squadron.

Despite the fighter designation, the squadron was almost completely dedicated to ground attack missions, just as the departed French had used the F8F-. The unit was headquartered at Tan Sun Nhut AB but deployed Bearcats all over South Vietnam.

By the end of the 1950s, the F8Fs were worn-out and their career in South Vietnam was not long. In 1960, South Vietnam began phasing out the Bearcat. The 1st Fighter Squadron re-equipped with A-1 Skyraiders in 1961, which would be a much more useful type against the Viet Cong.

The last South Vietnamese Bearcat left service in 1964. The type was a good first fighter for the South Vietnamese but did not really play a big part in the war.

 

Im Juni 1956 übertrug die französische Armée de l'Air etwa 70 verblieben F8F-Bearcats (in verschiedenen Schadennszuständen) an die damals neue VNAF. Von diesen wurden 28 Einsatzflugzeuge als 1. Jagdstaffel der VNAF in Dienst genommen.
Trotz der Bezeichnung der Jäger war die Staffel fast ausschliesslich für Bodenangriffe bestimmt, so wie die abziehenden Franzosen die F8F- eingesetzt hatten. Der Hauptsitz der Staffel befand sich in Tan Sun Nhut AB, aber Bearcats wurden in ganz Südvietnam eingesetzt.
Gegen Ende der 1950er Jahre waren die F8Fs veraltet und ihre Karriere in Südvietnam war nicht lang. Im Jahr 1960 begann Südvietnam, die Bearcat aus dem Dienst zu nehmen. Die 1. Jagdstaffel wurde 1961 wieder mit A-1 Skyraiders ausgerüstet, was ein viel nützlicherer Typ gegen den Vietcong war.
Die letzte südvietnamesische Bearcat verliess den Dienst 1964. Der Typ war ein guter Jäger für die Südvietnamesen, spielte aber im Krieg keine grosse Rolle.

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CTC

CTC

1st Fighter Squadron

 

 

 

1st Fighter Squadron

1st Fighter Squadron

1st Fighter Squadron

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Specifications F8F-1B

Wingspan

Spannweite

10.92 m

Length

Länge

8.61 m

Height

Höhe

4.21 m
Wing area Flügelfläche 22,67 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-2800-34W "Double Wasp"  2,100 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

678 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,207 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,873 kg

Climb Rate

Steigrate

23.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,796 m

Range

Reichweite

1,778 km

Armament

Bewaffnung

4 × 12.7 mm machine guns 

454 kg of bombs

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Grumman F8F- Bearcat

On 10. March 1956 there are 70 Bearcats left in Vietnam (19 having been delivered to the Royal Thai Air Force). 2 will be striken off charge, so by order of USA, 68 aircraft were to be given to the VNAF.

1st batch, 24 aircraft,delivered 7. May 1956, - 2nd batch, 18 aircraft, delivered 14. May 1956 - 3rd batch, 5 aircraft, delivered 7 June 1956 - 4th batch, 21 aircraft (ex CTC) delivered 3 Jul. 1956.

Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

F8F-1 094836 B (XV-FFB) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 094837

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094781 D (XV-FFD) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 094803 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094882

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094889

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094899 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094920

?

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7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094922 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094939

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094956

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094975 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094983

?

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7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094993

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 094998 P (XV-FFP) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 094999

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095003 R (XV-FFR) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095015

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095022

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095033

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095035 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095039 J (XV-FFJ) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 095062 H (XV-FFH) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 095068

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095092 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095100 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095113 S (XV-FFS) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095114

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095128 O (XV-FFO) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095129 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095138

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095143 N (XV-FFN) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095146

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095190

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095224 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095229 W (XV-FFW) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095238

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095244

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1

095255

95255 I

?

14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095262 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095295 X (XV-FFX) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095303 ? ? 7 Jun. 1956 ? Ex France
F8F-1B 095305 C (XV-FFC) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095308 ? ? 7 Jun. 1956 ? Ex France
F8F-1 095322 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1

095338

5338 E

?

14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095349 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095352 ? ? 7 Jun. 1956 ? Ex France
F8F-1 095379 Q (XV-FFQ) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095381 ? ? 7 Jun. 1956 ? Ex France
F8F-1 095433 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095445

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1 095453 G (XV-FFG) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1 095484 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 095492

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 121482

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B

121484

1484 D

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 121489 I (XV-FFI) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 121490 Y (XV-FF) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 121491 T (XV-FFT) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 121503 ? ? 14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 121509 L (XV-FFL) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B

121510

1510 G

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14. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 122094

?

?

7. May 1956 ? Ex France
F8F-1B 122128 ? ? 7 Jun. 1956 ? Ex France
F8F-1B 122133 F (XV-FFF) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 122139 A (XV-FFA) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
F8F-1B 122145 V (XV-FFV) ? 3 Jul. 1956 ? Ex France (CTC)
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last update 1. January 2018

written 1. January 2018

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