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Morane Saulnier MS.500 Criquet

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Aircraft of the South Vietnamese Air Force

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Development

Entwicklung

 

From April 1942, the French company Morane-Saulnier made the first Fi 156. Immediately after the liberation of France in 1944, the production of Fi 156 at the Morane-Saulnier factory was continued at the request of the Armée de l'Air and designated MS 500 for the batch of aircraft produced with the remaining stock of Argus air-cooled inverted V8 engines. Further modifications and use of different engines (inline and radial) are known under different type numbers. The use of the aircraft in Indochina highlighted the weakness of the wood in the construction of the airframe; it was then decided to build the wings of metal. Among the modifications, the defensive weapon aiming through the back window was dropped, although some aircraft were modified in the field to take a MAC 34T machine gun firing through one of the side windows. Some 141 aircraft were built before the end of World War II, and a total of 925 aircraft were built before the end of the production of all types of Criquet by Morane-Saulnier in 1965.   Ab April 1942 fertigte die französische Firma Morane-Saulnier die ersten Fi 156. Nach der Befreiung wurde die Produktion für die Armée de l’air weitergeführt. Das Flugzeug wurde nach Kriegsende mit kleinen Änderungen (z. B. größere Räder, Metallpropeller) zunächst in der Originalvariante als MS 500 gebaut, bis die vorhandenen Argus-Motoren aufgebraucht waren, danach mit weiteren Änderungen (z. B. nach oben zur Tragfläche hin öffnender Tür, außerhalb der Tragflächen laufende Benzinleitungen) als MS 502 „Criquet“ („Grille“) mit Salmson-9ab-240-PS-Sternmotor und als MS 505 mit Jacobs-R755-305-PS-Sternmotor. Es wurden 141 Exemplare für das Deutsche Reich gefertigt und 925 Exemplare für die Armée de l’air. Die Flugzeuge wurden noch im 1954 endenden Krieg um Französisch-Indochina eingesetzt. Im dortigen feuchten Klima zeigten sich allerdings Schwächen der Holzbauweise. Die Tragflächen wurden im Laufe der Produktion der MS 500 sowie für die folgenden Modelle auf Metallbauweise umgestellt. 1965 wurde die Produktion eingestellt.
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Variants

Versionen

 

MS-500

Liaison version. French produced with 240 hp French built Argus engine MS-500 Verbindungsversion Französisch produziert mit 240 PS Französisch gebauten Argus-Motor,
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The VNAF received from the Armée de l'air some MS.500 Criquet. The exact number can no longer be determined. In the sources we have spoken only of a dozens. The 1st and 2nd GAO (Groupe Artillery Observation) in Nah Trang were equipped with the MS.500. The planes were also used to train the pilots.

 

Die VNAF erhielt von der Armée de l’air einige MS.500 Criquet. Die genaue Anzahl läst sich nicht mehr eruieren. In den Quellen wir nur von einigen duzend gesprochen. Die 1. und 2. GAO (Groupe Artillery Observation) in Nah Trang waren mit der MS.500 ausgerüstet. Die Maschinen wurde auch zum Training der Piloten eingesetzt.

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Sqn.

1. GAO 1. Observation Sqn.

2. GAO 2. Observation Sqn.

 

 

 

     

Air Training Center

   
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Specifications MS-500

Wingspan

Spannweite

14.30 m

Length

Länge

9.90 m

Height

Höhe

3.10 m

Wing area Flügelfläche

26.00 m²

Engine

Motor

1 × Argus As 10 air-cooled inverted V8 engine, 240 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

175 km/h

Empty weight

Leergewicht

860 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,260 kg

Climb Rate

Steigrate

4.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,600 m

Range

Reichweite

380 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

1 pilot, 1 passenger

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last update 1. January 2018

written 1. January 2018

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