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Sikorsky H-19 Chickasaw

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Aircraft of the South Vietnamese Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky H-19 Chickasaw (company model number S-55) was a multi-purpose helicopter used by the U.S. Army and USAF. It was also license-built by Westland Aircraft as the Westland Whirlwind in the United Kingdom.

Development of the H-19 was initiated privately by Sikorsky without government sponsorship. The helicopter was initially designed as a testbed for several novel design concepts intended to provide greater load-carrying ability in combination with easy maintenance.

The first customer was the USAF, which ordered five YH-19 aircraft for evaluation; the YH-19's first flight was on 10 November 1949. This was followed by delivery of the first YH-19 to the USAF on 16 April 1950 and delivery of the first HO4S-1 helicopter to the U.S. Navy on 31 August 1950.
  Die Sikorsky H-19 Chickasaw (Modellnummer S-55) war ein Mehrzweckhubschrauber, der von der US Army und der USAF verwendet wurde. Es wurde auch von Westland Aircraft als Westland Whirlwind in Großbritannien in Lizenz gefertigt.
Die Entwicklung der H-19 wurde von Sikorsky ohne staatliche Förderung privat initiiert. Der Helikopter wurde ursprünglich als Testmaschine für mehrere neuartige Konstruktionskonzepte entwickelt, die eine größere Tragfähigkeit in Verbindung mit einfacher Wartung ermöglichen sollten.
Der erste Kunde war die USAF, die fünf YH-19 Maschinen zu Testzwecken bestellte; Der erste Flug der YH-19 war am 10. November 1949. Es folgte die Auslieferung der ersten YH-19 an die USAF am 16. April 1950 und die Auslieferung des ersten HO4S-1-Hubschraubers an die U.S. Navy am 31. August 1950.
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Variants

Versionen

 

HRS-3

HRS-2 (U.S. Marine Corps version) with 700 hp R-1300-3 engine, became CH-19E in 1962, 105 built

 

HRS-3

HRS-2 (U.S. Marine Corps Version) mit 700 PS R-1300-3 Motor, wurde 1962 CH-19E, 105 gebaut

 

H-19A

USAF version of the YH-19 powered by a 600 hp R-1340-57 engine, 50 built.

H-19A

USAF-Version des YH-19 angetrieben von einem 600 PS R-1340-57 Motor, 50 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The 1st Helicopter Squadron of the Vietnamese Air Force was established at Tan Son Nhut in April of 1956. The squadron initially did not have any Helicopters. 10 HRS-3 were taken over by the French later four more were delivered.

These helicopters would be the main operational helicopters of the squadron in its very early years. The men of the 1st Helicopter Squadron were the pioneers for the later helicopter airmen and squadrons of the VNAF. In 1963, the squadron was redesignated the 211th Squadron, and would continue to serve the republic through 1975.
 

Die 1. Hubschrauber-Staffel der vietnamesischen Luftwaffe wurde im April 1956 in Tan Son Nhut gegründet. Das Geschwader hatte zunächst keine Hubschrauber. 10 HRS-3 wurden von den Franzosen übernommen später wurden noch vier weitere Maschinen geliefert.
Diese Hubschrauber wurden in den ersten Jahren die wichtigsten operativen Hubschrauber der Staffel. Die Männer der 1. Hubschrauber-Staffel waren die Pioniere für die späteren Hubschrauber-Flieger und -Staffeln der VNAF. Im Jahr 1963 wurde die Staffel der 211. Squadron umbenannt und diente der Republik bis 1975.

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1. Helicopter Squadron

1. Helicopter Squadron

1. Helicopter Squadron

 

 

 

   

1. Helicopter Squadron

   
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Specifications H-19A

Rotor diamete

Rotordurchmesser

16.16 m

Length

Länge

19.10 m

Height

Höhe

4.07 m

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1300-3 radial engine, 700 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

163 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,177 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,266 kg

Climb Rate

Steigrate

213 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,200 m

Range

Reichweite

652 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2, 10 Troops
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Sikorsky S.55 H-19A Chickasaw
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

HRS-1 / H-19A

127707 / 51-17662

1

55.

? ? Ex. French AF
HRS-1 / H-19A

127799 / 51-17663

3

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B

127789 / 51-17663

9

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 127790 / 51-17664 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 127797 / 51-17662 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 127818 / 51-17665 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 127832 / 51-17666 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 130232 / 52-10991 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 130259 / 52-10992 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 130261 / 52-10993 -

55.

? ? Ex. French AF
HRS-3 / H-19B 137837 / 52-10994 -

55.

? ? Ex. French AF
? ? 27901

55.

? ? Ex. USAF
HRS-3 ? 34463

55.

? ? -
HRS-3 ? 13967

55.

? ? -
H-19A ? 527588

55.

? ? -
H-19A ? 527594

55.

? ? -
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last update 1. January 2018

written 1. January 2018

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