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De Havilland Canada DHC-3 Otter

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Aircraft of the Royal Khmer Air Force

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Development

Entwicklung

 

The de Havilland Canada DHC-3 Otter is a single-engined, high-wing, propeller-driven, short take-off and landing (STOL) aircraft developed by de Havilland Canada. It was conceived to be capable of performing the same roles as the earlier and highly successful Beaver, including as a bush plane, but is overall a larger aircraft. Seating in the main cabin expanded from six to 10 or 11. Power was supplied by a 600 hp Pratt & Whitney R-1340 geared radial.

Like the Beaver, the Otter can be fitted with skis or floats. The Otter served as the basis for the very successful Twin Otter, which features two wing-mounted Pratt & Whitney Canada PT6 turboprops. A total of 466 Otters were manufactured.

 

Die de Havilland Canada DHC-3 Otter ist ein von de Havilland Canada entwickeltes einmotoriges, Propeller-getriebenes Kurzstart- und Landeflugzeug (STOL). Es wurde so konzipiert, dass es die gleichen Aufgaben wie die frühere und sehr erfolgreiche Beaver erfüllen kann, auch als Buschflugzeug, aber insgesamt ist es ein grösseres Flugzeug. Die Sitzplätze in der Hauptkabine wurden von sechs auf 10 oder 11 erweitert. Der Antrieb wurde von einem 600 PS starken Pratt & Whitney R-1340 mit Sternmotor erreicht.
Wie der Beaver kann der Otter mit Skiern oder Schwimmern ausgestattet werden. Der Otter diente als Basis für die sehr erfolgreichen Twin Otter, der über zwei PT6-Turboprops von Pratt & Whitney Canada verfügt. Insgesamt wurden 466 Otter hergestellt.

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Variants

Versionen

 

YU-1A

Test and evaluation aircraft for the U.S. Army.

 

YU-1A

Test- und Evaluierungsflugzeuge für die US-Armee.

 

U-1A

STOL utility transport aircraft for the US Army.

 

U-1A

STOL-Mehrzwecktransportflugzeug für die US-Armee.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Twenty U-1A were delivered under MAP between July 1971 and September 1972, all having pre-viously served with the U.S. Army. The first, 55-2978, was a YU-1A, with the others all being U-1A. At least five were destroyed in a Khmer Rouge raid on Pochentong during 21. March 1972.

 

Zwischen Juli 1971 und September 1972 wurden 20 U-1A unter MAP-Programm ausgeliefert, die alle zuvor bei der US-Armee gedient hatten. Die erste, 55-2978, war eine YU-1A, die anderen waren alle U-1A. Mindestens fünf wurden bei einem Angriff der Roten Khmer auf Pochentong am 21. März 1972 zerstört.

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Royal Cambodian Air Force

   
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Specifications U-1A

Wingspan

Spannweite

17.68 m

Length

Länge

12.75 m

Height

Höhe

3.84 m
Wing area Flügelfläche 34.84 m2

Engine

Motor

Pratt & Whitney R-1340-AN-3, 600 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

246 Km/h

Empty weight

Leergewicht

2'010 Kg

Loaded weight

Startgewicht

3'629 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5'500 m

Range

Reichweite

1'408 Km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2 10 passenger
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De Havilland Canada DHC-3 Otter
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

YU-1A 55-2978 O-52978 51 Sep. 1971 15 Mar. 1972 w/o
U-1A 55-3244 O-53244 82 Sep. 1971 Apr. 1975 -
U-1A 55-3245 O-53245 83 ca. 1972 ? -
U-1A 55-3253 O-53253 93 ca. 1972 ? -
U-1A 55-3277 0-53277 124 Aug. 1971 21. Mar. 1972 w/o 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 55-3279 0-53279 127 Sep. 1971 8 Jan- 1972 w/o
U-1A 55-3295 0-53295 149 Jul. 1971 ? 1972 damaged during the 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 55-3299 0-53299 154 30. Jun. 1971 ? 1972 damaged during the 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 55-3300 0-53300 156 Sep.1971 6. Sep. 1972 w/o
U-1A 55-3311 0-53311 173 30. Jun. 1971 21. Mar. 1972 w/o 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 55-3313 0-53313 175 Aug. 1971 13. Nov. 1971 shot down
U-1A 55-3323 0-53323 192 Sep. 1971 10. Mar. 1973 w/o
U-1A 55-3327 0-53327 200 Sep. 1971 21. Mar. 1972 w/o 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 58-1707 0-81707 322 25. Dec. 1971  5. May 1972 w/o 5. May 1972 rocket attack
U-1A 58-1709 0-81709 325 30. Jun. 1971 ca. 1973 damaged during the 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 58-1717 0-81717 335 Sep. 1971 26. Jan. 1972 w/o in accident
U-1A 58-1718 0-81718 337 30. Jun. 1971 13. May 1972 w/o
U-1A 59-2209 0-92209 346 Sep. 1971 21. Mar. 1972 w/o 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 59-2213 0-92213 351 Aug. 1971 21. Mar. 1972 w/o 21. Mar. 1972 rocket attack
U-1A 59-2227 0-92227 378 Sep. 1971 13. May 1972 w/o
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last update 18. July 2021

written 1. January 2018

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