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De Havilland
Canada DHC-3 Otter |
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Aircraft of the
Royal Khmer Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The de Havilland Canada
DHC-3 Otter is a single-engined, high-wing, propeller-driven, short
take-off and landing (STOL) aircraft developed by de Havilland Canada.
It was conceived to be capable of performing the same roles as the
earlier and highly successful Beaver, including as a bush plane, but is
overall a larger aircraft. Seating in the main cabin expanded from six
to 10 or 11. Power was supplied by a 600 hp Pratt & Whitney R-1340
geared radial.
Like the Beaver, the Otter can be fitted with skis or floats. The Otter
served as the basis for the very successful Twin Otter, which features
two wing-mounted Pratt & Whitney Canada PT6 turboprops. A total of 466
Otters were manufactured. |
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Die de Havilland Canada DHC-3
Otter ist ein von de Havilland Canada entwickeltes einmotoriges,
Propeller-getriebenes Kurzstart- und Landeflugzeug (STOL). Es wurde so
konzipiert, dass es die gleichen Aufgaben wie die frühere und sehr
erfolgreiche Beaver erfüllen kann, auch als Buschflugzeug, aber insgesamt
ist es ein grösseres Flugzeug. Die Sitzplätze in der Hauptkabine wurden von
sechs auf 10 oder 11 erweitert. Der Antrieb wurde von einem 600 PS starken
Pratt & Whitney R-1340 mit Sternmotor erreicht.
Wie der Beaver kann der Otter mit Skiern oder Schwimmern ausgestattet
werden. Der Otter diente als Basis für die sehr erfolgreichen Twin Otter,
der über zwei PT6-Turboprops von Pratt & Whitney Canada verfügt. Insgesamt
wurden 466 Otter hergestellt. |
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Variants |
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Versionen |
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YU-1A |
Test and evaluation aircraft
for the U.S. Army. |
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YU-1A |
Test- und Evaluierungsflugzeuge
für die US-Armee. |
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U-1A |
STOL utility transport
aircraft for the US Army. |
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U-1A |
STOL-Mehrzwecktransportflugzeug
für die US-Armee. |
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.. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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Twenty U-1A were delivered
under MAP between July 1971 and September 1972, all having pre-viously
served with the U.S. Army. The first, 55-2978, was a YU-1A, with the
others all being U-1A. At least five were destroyed in a Khmer Rouge
raid on Pochentong during
21. March 1972. |
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Zwischen Juli 1971 und September
1972 wurden 20 U-1A unter MAP-Programm ausgeliefert, die alle zuvor bei der
US-Armee gedient hatten. Die erste, 55-2978, war eine YU-1A, die anderen
waren alle U-1A. Mindestens fünf wurden bei einem Angriff der Roten Khmer
auf Pochentong am 21. März 1972 zerstört. |
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Royal Cambodian Air Force |
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Specifications |
U-1A |
Wingspan |
Spannweite |
17.68
m |
Length |
Länge |
12.75
m |
Height |
Höhe |
3.84
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
34.84
m2 |
Engine |
Motor |
Pratt
& Whitney R-1340-AN-3, 600
PS |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
246
Km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2'010
Kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
3'629
Kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
? |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
5'500
m |
Range |
Reichweite |
1'408
Km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2 10 passenger |
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De Havilland
Canada DHC-3 Otter |
Type |
US Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
YU-1A |
55-2978 |
O-52978 |
51 |
Sep. 1971 |
15 Mar. 1972 |
w/o |
U-1A |
55-3244 |
O-53244 |
82 |
Sep. 1971 |
Apr. 1975 |
- |
U-1A |
55-3245 |
O-53245 |
83 |
ca. 1972 |
? |
- |
U-1A |
55-3253 |
O-53253 |
93 |
ca. 1972 |
? |
- |
U-1A |
55-3277 |
0-53277 |
124 |
Aug. 1971 |
21. Mar. 1972 |
w/o 21. Mar. 1972 rocket
attack |
U-1A |
55-3279 |
0-53279 |
127 |
Sep. 1971 |
8 Jan- 1972 |
w/o |
U-1A |
55-3295 |
0-53295 |
149 |
Jul. 1971 |
? 1972 |
damaged during the 21. Mar.
1972 rocket attack |
U-1A |
55-3299 |
0-53299 |
154 |
30. Jun. 1971 |
? 1972 |
damaged during the 21. Mar.
1972 rocket attack |
U-1A |
55-3300 |
0-53300 |
156 |
Sep.1971 |
6. Sep. 1972 |
w/o |
U-1A |
55-3311 |
0-53311 |
173 |
30. Jun. 1971 |
21. Mar. 1972 |
w/o 21. Mar. 1972 rocket
attack |
U-1A |
55-3313 |
0-53313 |
175 |
Aug. 1971 |
13. Nov. 1971 |
shot down |
U-1A |
55-3323 |
0-53323 |
192 |
Sep. 1971 |
10. Mar. 1973 |
w/o |
U-1A |
55-3327 |
0-53327 |
200 |
Sep. 1971 |
21. Mar. 1972 |
w/o 21. Mar. 1972 rocket
attack |
U-1A |
58-1707 |
0-81707 |
322 |
25. Dec. 1971 |
5. May 1972 |
w/o 5. May 1972 rocket
attack |
U-1A |
58-1709 |
0-81709 |
325 |
30. Jun. 1971 |
ca. 1973 |
damaged during the 21. Mar.
1972 rocket attack |
U-1A |
58-1717 |
0-81717 |
335 |
Sep. 1971 |
26. Jan. 1972 |
w/o in accident |
U-1A |
58-1718 |
0-81718 |
337 |
30. Jun. 1971 |
13. May 1972 |
w/o |
U-1A |
59-2209 |
0-92209 |
346 |
Sep. 1971 |
21. Mar. 1972 |
w/o 21. Mar. 1972 rocket
attack |
U-1A |
59-2213 |
0-92213 |
351 |
Aug. 1971 |
21. Mar. 1972 |
w/o 21. Mar. 1972 rocket
attack |
U-1A |
59-2227 |
0-92227 |
378 |
Sep. 1971 |
13. May 1972 |
w/o |
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