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Douglas AD-4 Skyraider

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Aircraft of the Royal Khmer Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Douglas A-1 Skyraider is an American single-seat attack aircraft that saw service between the late 1940s and early 1980s. The Skyraider had a remarkably long and successful career; it became a piston-powered, propeller-driven anachronism in the jet age.

The piston-engined Skyraider was designed during World War II to meet U.S. Navy requirements for a carrier-based, single-seat, long-range, high performance dive/torpedo bomber, to follow-on from earlier types such as the Curtiss SB2C- Helldiver and Grumman TBF- Avenger. Designed by Ed Heinemann of the Douglas Aircraft Company, prototypes were ordered on 6 July 1944 as the XBT2D-1. The XBT2D-1 made its first flight on 18 March 1945 and in April 1945, the USN began evaluation of the aircraft at the Naval Air Test Center (NATC).

In December 1946, after a designation change to AD-1, delivery of the first production aircraft to a fleet squadron was made to VA-19A. Used by the USN over Korea and Vietnam, the A-1 was a primary close air support aircraft for the USAF and VNAF during the Vietnam War. The A-1 was famous for being able to take hits and keep flying. There was added armor plating around the cockpit area for added pilot protection.

 

Die Douglas A-1 Skyraider ist ein amerikanisches Einsitzer-Kampfflugzeug, das zwischen Ende der 1940er und Anfang der 1980er Jahre in Dienst gestellt wurde. Die Skyraider hatte eine bemerkenswert lange und erfolgreiche Karriere; Sie wurde zu einem propellergetriebenen Ana-chronismus im Jet-Zeitalter.
Die mit Kolbenmotor betriebene Skyraider wurde während des Zweiten Weltkriegs entwickelt, um die Anforderungen der U.S. Navy für einen träger-gestützem Einsitzer- Langstrecken- Sturzkamf und Torpedobomber zu erfüllen, der die früheren Typen wie dem Curtiss SB2C- Helldiver folgte und Grumman TBF- Avenger ablösen sollte. Entworfen von Ed Heinemann von der Douglas Aircraft Company, wurden Prototypen am 6. Juli 1944 als XBT2D-1 bestellt. Die XBT2D-1 machte ihren ersten Flug am 18. März 1945 und im April 1945 begann die USN mit dem Testen der Flugzeuge im Naval Air Test Center (NATC).
Im Dezember 1946, nach einem Wechsel der Bezeichnung zu AD-1, wurde die Lieferung des ersten Serienflugzeugs an eine Staffel, der VA-19A vorgenommen. Die A-1, die von der USN über Korea und Vietnam eingesetzt wurde, war während des Vietnamkriegs ein Hauptflugzeug zur Unterstützung der Luftunterstützung für die USAF und VNAF. Die A-1 war berühmt dafür, Treffer zu bekommen und weiter fliegen zu können. Um den Cockpitbereich herum wurde eine Panzerung für zusätzlichen Pilotenschutz hinzugefügt.

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Variants

Versionen

AD-4N

Three-seat night attack version. 307 built.

AD-4N

 Nachtangriffsflugzeuge, 307 gebaut

AD-4NA

AD-4Ns without their night-attack equipment, but fitted with four 20 mm cannon, 100 build

AD-4NA

AD-4N mit ausgebauter Nachtflug-Einrichtung, aber mit 4 20 mm Kanonen, 100 Umbauten

 

A-1H

Single-seat attack aircraft, 713 built.

 

A-1H

Einsitziges Kampfflugzeug, 713 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first four AD-4 Skyraiders arrived during November 1964, with a further six being delivered in October 1965. An additional AD-4 was delivered later as an attrition replacement after one Skyraider was lost at Kratie in September 1966. All the AD-4s were former AdlA aircraft, the delivery of which caused severe criticism from the USA. It has been suggested that the USA wanted to purchase the Skyraiders for use in Vietnam. All had been withdrawn from use by 1970, due to operational losses and wear and tear.

 

Three VNAF pilots defected to Cambodia. The first arrived on 26. February 1962, its pilot belly landing at Pochentong due to heavy battle damage. The pilot had been one of two that attacked the Presidential Palace during a failed Coup d'etat. One of the former VNAF A-1Hs was lost in early 1965.

   
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Royal Khmer Air Force

Royal Khmer Air Force

 
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Specifications A-1H

Wingspan

Spannweite

15.25 m

Length

Länge

11.84 m

Height

Höhe

4.78 m
Wing area Flügelfläche 37.19 m²

Engine

Motor

1 × Wright R-3350-26WA radial engine, 2,700 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

518 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,429 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,340 kg

Climb Rate

Steigrate

14.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,685 m

Range

Reichweite

2,115 km

Armament

Bewaffnung

up to 3,600 kg of Bombs

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Douglas AD-4 Skyraider
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

AD-4N 124140 140 18 Mar. 1964 ? -
AD-4N 125715 715 13 Mar. 1964 ? -
AD-4N 125721 721 8 Oct. 1963 ? -
AD-4N 125722 722 9 Mar. 1964 ? -
AD-4N 125724 724 23 Mar. 1964 ? -
AD-4N 125734 734 24 Apr. 1964 ? -
AD-4NA 125746 746 31 Mar. 1964 ? -
AD-4NA 125762 762 39 Mar. 1964 ? -
AD-4N 126890 890 35 Dec. 1963 ? -
AD-4N 126942 942 29 Mar. 1964 ? -
A-1H 134495 ? ? 26. Feb. 1962 26. Feb. 1962 Ex. VNAF
A-1H 134565 ? ? 1963 ? Ex. VNAF
A-1H ? ? ? 1964 ? Ex. VNAF
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last update 28. July 2021

written 1. June 2021

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