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Douglas C-54 Skymaster

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-4 is a four-piston-engine propeller-driven airliner developed by the Douglas Aircraft Company. With the entry of the United States into World War II, in December 1941 the War Department took over the provision orders for the airlines and allocated them to the United States Army Air Forces with the designation C-54 Skymaster. The first C-54 flew from Clover Field in Santa Monica, California on 14 February 1942.

To meet military requirements the first production aircraft had four additional auxiliary fuel tanks in the main cabin which reduced the passenger seats to 26. The following batch of aircraft were designated C-54A and were built with a stronger floor, cargo door with a hoist and winch. The first C-54A was delivered in February 1943.

The DC-4/C-54 proved a popular and reliable type, 1245 being built between May 1942 and August 1947, including 79 postwar DC-4s.

 

Die Douglas DC-4 ist ein Propeller-angetriebenes Verkehrsflugzeug mit vier Kolbenmotoren, das von der Douglas Aircraft Company entwickelt wurde. Mit dem Eintritt der Vereinigten Staaten in den Zweiten Weltkrieg übernahm das Kriegsministeri-um im Dezember 1941 die Aufträge für die Flugge-sellschaften und wies sie unter der Bezeichnung C-54 Skymaster an die United States Army Air Forces zu. Die erste C-54 flog am 14. Februar 1942 von Clover Field in Santa Monica, Kalifornien.
Um den militärischen Anforderungen gerecht zu werden, hatte das erste Serienflugzeug vier zusätz-liche Zusatztanks in der Hauptkabine, wodurch die Passagiersitze auf 26 reduziert wurden. Die folgenden Flugzeuge erhielten die Bezeichnung C-54A und wurden mit einem stär-keren Boden, einer Frachttür mit Hebevorrichtung und einer Winde aufgerüstet. Die erste C-54A wurde im Februar 1943 ausgeliefert.
Die DC-4/C-54 erwies sich als beliebter und zuverlässiger Typ, 1245 wurden zwischen Mai 1942 und August 1947 gebaut, darunter 79 Nachkriegs-DC-4.

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Variants

Versionen

  C-54A
R5D-1

First military version with strengthened airframe, increased fuel capacity, provision for passengers or cargo, 252 built.

  C-54A
R5D-1

Erste Militärversion mit verstärkter Flugzeugzelle, erhöhter Treibstoffkapazität, Bereitstellung für Passagiere oder Fracht, 252 gebaut.

 

C-54D

C-54B with R-2000-11 engines, 380 built.

 

C-54D

C-54B mit R-2000-11-Triebwerken, 380 gebaut

  C-54G

C-54E with different version of the R-2000 engine.162 built.

  C-54G

C-54E mit einer anderen Version des R-2000-Motors.162 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Air America Air America

Civil Air Transport

 

 

 

     
     
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Specifications C-54G

Wingspan

Spannweite

35.81 m

Length

Länge

28.60 m

Height

Höhe

8.38 m

Wing area Flügelfläche

136.00 m2

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-2000-9 Twin Wasp 14-cylinder air-cooled radial piston engines, 1,100 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

443 km/h

Empty weight

Leergewicht

17,658 kg

Loaded weight

Startgewicht

28,123 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,800 m

Range

Reichweite

6,400 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 4, 50 troops
or 44 passengers

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Douglas DC-4, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-54G 45-0619 N12191 36072 27 Sep.1965 13. Nov. 73 Ex. CAT B-1004
C-54G 45-0575 N2168 36028 1957 2 Jan. 1962 leased to Air Vietnam
C-54G 45-0575 N12190 36028 27 Sep. 1965 29 Mar. 19 75 to Air Vietnam
 
Douglas DC-4, Bird & Sons
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-54G 45-0589 N65132 36042 10. Jul. 1975 Mar- 1977 also N74BA
 
Douglas DC-4, Civil Air Transport
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-54A 41-37287 B-1002 3078 ? 1. Mar. 1962 w/o
C-54G 45-0619 B-1004 36072 Mar. 1955 27. Sep. 1965 to Air America as N12191
C-54G 45-0575 B-1010 36028 2. Jan. 1962 27. Sep. 1965 Ex Air America N2168, to Air America as N12190
C-54D 42-72550 B-1012 10655 Nov. 1965  13. Nov. 1973 -
C-54D 42-72764 B-1014 10869 Dec. 1965 13. Nov. 1973 -
C-54G 45-0589 B-1016 36042 Nov. 66 10. Jul. 1975 to Bird & Sons as N65132
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- Last update: 28. March 2011 Written: 10. November 2005 - -
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