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Douglas
C-54 Skymaster |
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Aircraft of the Air
America |
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Development |
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Entwicklung |
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The Douglas DC-4 is a
four-piston-engine propeller-driven airliner developed by the Douglas
Aircraft Company. With the entry of the United States into World War II,
in December 1941 the War Department took over the provision orders for
the airlines and allocated them to the United States Army Air Forces
with the designation C-54 Skymaster. The first C-54 flew from Clover
Field in Santa Monica, California on 14 February 1942.
To meet military requirements the first production aircraft had four
additional auxiliary fuel tanks in the main cabin which reduced the
passenger seats to 26. The following batch of aircraft were designated
C-54A and were built with a stronger floor, cargo door with a hoist and
winch. The first C-54A was delivered in February 1943.
The DC-4/C-54 proved a popular and reliable type, 1245 being built
between May 1942 and August 1947, including 79 postwar DC-4s. |
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Die Douglas DC-4 ist ein
Propeller-angetriebenes Verkehrsflugzeug mit vier Kolbenmotoren, das von der
Douglas Aircraft Company entwickelt wurde. Mit dem Eintritt der Vereinigten
Staaten in den Zweiten Weltkrieg übernahm das Kriegsministeri-um im Dezember
1941 die Aufträge für die Flugge-sellschaften und wies sie unter der
Bezeichnung C-54 Skymaster an die United States Army Air Forces zu. Die
erste C-54 flog am 14. Februar 1942 von Clover Field in Santa Monica,
Kalifornien.
Um den militärischen Anforderungen gerecht zu werden, hatte das erste
Serienflugzeug vier zusätz-liche Zusatztanks in der Hauptkabine, wodurch die
Passagiersitze auf 26 reduziert wurden. Die folgenden Flugzeuge erhielten
die Bezeichnung C-54A und wurden mit einem stär-keren Boden, einer Frachttür
mit Hebevorrichtung und einer Winde aufgerüstet. Die erste C-54A wurde im
Februar 1943 ausgeliefert.
Die DC-4/C-54 erwies sich als beliebter und zuverlässiger Typ, 1245 wurden
zwischen Mai 1942 und August 1947 gebaut, darunter 79 Nachkriegs-DC-4.
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Variants |
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Versionen |
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C-54A
R5D-1 |
First military version with
strengthened airframe, increased fuel capacity, provision for passengers
or cargo, 252 built. |
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C-54A
R5D-1 |
Erste Militärversion mit
verstärkter Flugzeugzelle, erhöhter Treibstoffkapazität, Bereitstellung für
Passagiere oder Fracht, 252 gebaut. |
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C-54D |
C-54B with R-2000-11 engines,
380 built. |
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C-54D |
C-54B mit R-2000-11-Triebwerken,
380 gebaut |
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C-54G |
C-54E with different version
of the R-2000 engine.162 built. |
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C-54G |
C-54E mit einer anderen Version
des R-2000-Motors.162 gebaut. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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Air America |
Air America |
Civil Air Transport |
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Specifications |
C-54G |
Wingspan |
Spannweite |
35.81 m |
Length |
Länge |
28.60 m |
Height |
Höhe |
8.38 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
136.00 m2 |
Engine |
Motor |
4 × Pratt & Whitney R-2000-9
Twin Wasp 14-cylinder air-cooled radial piston engines, 1,100 hp
each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
443 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
17,658 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
28,123 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
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Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
6,800 m |
Range |
Reichweite |
6,400 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 4, 50 troops
or 44 passengers |
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Douglas DC-4, Air America |
Type |
US Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
C-54G |
45-0619 |
N12191 |
36072 |
27 Sep.1965 |
13. Nov. 73 |
Ex. CAT B-1004 |
C-54G |
45-0575 |
N2168 |
36028 |
1957 |
2 Jan. 1962 |
leased to Air Vietnam |
C-54G |
45-0575 |
N12190 |
36028 |
27 Sep. 1965 |
29 Mar. 19 75 |
to Air Vietnam |
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Douglas DC-4, Bird & Sons |
Type |
US Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
C-54G |
45-0589 |
N65132 |
36042 |
10. Jul. 1975 |
Mar- 1977 |
also N74BA |
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Douglas DC-4, Civil Air
Transport |
Type |
US Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
C-54A |
41-37287 |
B-1002 |
3078 |
? |
1. Mar. 1962 |
w/o |
C-54G |
45-0619 |
B-1004 |
36072 |
Mar. 1955 |
27. Sep. 1965 |
to Air America as N12191 |
C-54G |
45-0575 |
B-1010 |
36028 |
2. Jan. 1962 |
27. Sep. 1965 |
Ex Air America N2168, to Air
America as N12190 |
C-54D |
42-72550 |
B-1012 |
10655 |
Nov. 1965 |
13. Nov. 1973 |
- |
C-54D |
42-72764 |
B-1014 |
10869 |
Dec. 1965 |
13. Nov. 1973 |
- |
C-54G |
45-0589 |
B-1016 |
36042 |
Nov. 66 |
10. Jul. 1975 |
to Bird & Sons as N65132 |
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