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Douglas DC-3 Skytrain

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-3 is a propeller-driven airliner with tailwheel-type landing gear. The DC-3 developed as a larger, improved 14-bed sleeper version of the Douglas DC-2. It had many exceptional qualities compared to previous aircraft. It was fast, had a good range and could operate from short runways. It was reliable and easy to maintain and carried passengers in greater comfort. Before the war it pioneered many air travel routes. It was able to cross the continental United States, making transcontinental flights and worldwide flights possible, and is considered the first airliner that could make money by carrying passengers alone.

The Douglas C-47 Skytrain or Dakota is a military transport aircraft developed from the civilian Douglas DC-3 airliner. It was used extensively by the Allies during World War II and remains in front line service with various military operators. The C-47 differed from the civilian DC-3 in numerous modifications, including being fitted with a cargo door, hoist attachment, and strengthened floor, along with a shortened tail cone for glider-towing shackles, and an astrodome in the cabin roof.

 

Die Douglas DC-3 ist ein Propellerflugzeug mit Heckfahrwerk. Die DC-3 wurde als größeren, verbesserte Version der 4-Bett-Schlafversion der Douglas DC-2 entwickelt. Sie hatte viele außergewöhnliche Eigenschaften im Vergleich zu früheren Flugzeugen. Sie war schnell, hatte eine gute Reichweite und konnte von kurzen Start- und Landebahnen aus operieren. Sie war zuverlässig und einfach zu warten und beförderte Passagiere in mehr Komfort. Vor dem Krieg war sie der Pionier vieler Flugstrecken. Sie war in der Lage, die kontinentalen Strecken der USA zu durchqueren, transkontinentale Flüge und weltweite Flüge zu ermöglichen, und es gilt als das erste Verkehrs-flugzeug, das allein mit Passagieren Geld ver-dienen konnte.
Der Douglas C-47 Skytrain oder Dakota ist ein militärisches Transportflugzeug, das aus dem zivilen Flugzeug Douglas DC-3 entwickelt wurde. Es wurde während des Zweiten Weltkriegs von den Alliierten ausgiebig genutzt und steht weiterhin in vorderster Reihe mit verschiedenen militärischen Betreibern. Die C-47 unterschied sich von der zivilen DC-3 in zahlreichen Modifikationen, darunter mit einer Frachttür, Hebezeugbefestigung und verstärktem Boden, einem verkürzten Heckkonus für Segelschlepper und einem Astrodom im Kabinendach.

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Variants

Versionen

         
           
           
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Air America CASI

Xieng Khouang Air Transport

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Specifications Douglas C-47A

Wingspan

Spannweite

29.41 m

Length

Länge

19.43 m

Height

Höhe

5.18 m
Wing area Flügelfläche 91.70 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-1830-90C Twin Wasp radial engines, 1,200 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

360 km/h

Empty weight

Leergewicht

8,226 kg

Loaded weight

Startgewicht

14,061 kg

Climb Rate

Steigrate

5.73 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,045 m

Range

Reichweite

2,575 km

Armament

Bewaffnung

Misc.

Capacity

Zuladung 2 Pilots, 21–32 Passengers
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Douglas C-47 Skytrain, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-47A 42-93599 XW-PFX 13529 Aug 1967 Feb 1968 to Laos Air Charter
C-47A 43-30755 XW-PFA 13906 Jul. 1967 1972 to Laos Air Charter
C-47A - B-817 19256 Jul. 1957 ? -
C-47B 43-16147 B-147 20613 1963 1975 -
C-47B 43-48559 B-559 25820 ? 14 Sep 1975 -
C47B 45-0994 B-994 34259  1966 17 Sep 1975 -
C47B 45-1030 B-829 34298 ? 1973 to Lang Xang Airlines as XW-TFB
C47B 45-0999 B-999 34625 1966 ? -
 
Douglas C-47 Skytrain, Bird & Sons
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-47 ? XW-PGJ ? ? ? to CASI
C-47 ? XW-PGK ? ? ? -
C-47B 43-48475 N7780C 25736 1960 Sep. 1965 to CASI
C-47B 43-49502 N7781C 26763 1962 Sep. 1965 to CASI
 
Douglas C-47 Skytrain, CASI
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-47 ? XW-PGJ ? ? ? to Xieng Khouang Air
C-47A - N719A  4309  1966 1970  former N75409 
C47A- - N560, XW-PDE 10160 ? 1974 to Southeast Asia Air Transport
C-47A 42-92197 N7302, XW-PFV 11971 15. Nov.1968 4. Nov. 1977 to Commercial Air Freight
C-47A 42-92258 N4995E 12039 1966 ? -
C-47A-10 42-92708 XW-PFT, N83AC 12539 21. May. 1968 Nov. 1973 to Air Cambodge
C-47A 42-93280 N35MK 13174 Nov. 1965 Oct..1973 to Air Alliance
C-47A 42-93389 XW-PDG 13184 Aug. 1966 ? -
C-47A 42-93683 XW-PEE 13622 ? ? -
C-47A 43-30666 B933, N11AF 13817 Oct. 1961 Feb. 1974 Noted as Air Asia
C-47A 42-10113 N64422 19476 Dec. 1966 Sep. 1972 to Air Alliance
C-47A 43-15596 N64910 20062 1962 ? -
C-47A 43-15690 N8744R 20156 1966 16. Apr. 1966 Crashed Sam Neua, Laos
C-47A 43-16076 N65385 20542 Feb. 1966 1972 -
C-47A - N620Z 25234 Mar. 1967 1970 -
C-47B 43-49414, N55L 26675 1963 14. Feb. 1971 Crashed Phnom Penh, CB
C-47B 43-48475 N7780C 25736 Sep. 1965 Sep. 1965 -
C-47B 43-49502 N7781C 26763 Sep. 1965 Sep. 1965 -
C-47B- 44-77239 N67674 33571 1966 ? -
 
Douglas C-47 Skytrain, Xieng Khouang Air Transport
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-47 ? XW-PGJ ? ? 2. Jan. 1970 Crashed at Long Tien
C-47B 43-49844 XW-TDF 27105 1967 ? -
C-47B ? XW-TDC 33612 1967 ? Former N87636
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last update 25. July 2021

written 1. January 2018

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