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Fairchild C-123B / K Provider

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Fairchild C-123 Provider is an American military transport aircraft designed by Chase Aircraft and subsequently built by Fairchild Aircraft for the USAF. The C-123 Provider was designed originally as an assault glider aircraft. Two powered variants of the Provider (XCG-20) were developed during the early 1950s. The XC-123 used two Pratt & Whitney R-2800-23 air-cooled radial piston engines, while the XC-123A was fitted with four General Electric J47-GE-11 turbojets, in two pods. While the piston-powered XC-123 was initially well regarded for tactical transport for its ruggedness and reliability and ability to operate from short and unimproved airstrips, the turbojet-powered XC-123A was found unable to operate from short and rough airstrips. The contract was finally awarded to Fairchild Engine and Airplane, who assumed production of the former Chase, a refined version of the C-123.

 

Die Fairchild C-123 Provider ist ein amerikanisches Militärtransportflugzeug, das von Chase Aircraft entworfen und später von Fairchild Aircraft für die USAF gebaut wurde. Die C-123 Provider wurde ursprünglich als Lastensegler entwickelt. Zwei motorisierte Varianten der Providers (XCG-20) wurden in den frühen 1950er Jahren entwickelt. Die XC-123 verwendete zwei luftgekühlte Sternmotoren Pratt & Whitney R-2800-23, während die XC-123A mit vier General Electric J47-GE-11 Turbojets in zwei Pods ausgestattet war. Während der kolbenbetriebene XC-123 anfänglich für taktische Transporte wegen seiner Robustheit und Zuverlässigkeit und der Fähigkeit, von kurzen und improvisierten Landebahnen aus zu operieren, geschätzt wurde, war die mit dem Turbojet betriebene XC-123A nicht in der Lage, auf kurzen und unebenen Landepisten zu operieren. Der Vertrag wurde schließlich an Fairchild Engine und Airplane vergeben, die die Produktion der früheren Chase, einer verfeinerten Version der C-123, annahmen.

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Variants

Versionen

 

C-123B

Production model based on the XC-123 with two 2300 hp R-2800-99W engines, 302 built

C-123B

Serienmodell basierend auf dem XC-123 mit zwei 2300 PS R-2800-99W Motoren, 302 gebaut.

 

C-123K

C-123Bs with two underwing J85 booster engines and larger wheels, 183 converted.

C-123K

C-123Bs mit zwei J85 Booster-Triebwerken unter den Flügeln und größere Räder, 183 umgebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Air America (1964) Air America (1966) Air America (1969)
 

 

 

 
Air America (1970) Air America (1970)

 

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Specifications C-123K

Wingspan

Spannweite

33.53 m

Length

Länge

23.92 m

Height

Höhe

10.36 m
Wing area Flügelfläche 113.60 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-2800-99W 18-cylinder radial engines, 2,300 hp each

2 × General Electric J85-GE-17 turbojets, 2,850 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

367 km/h

Empty weight

Leergewicht

16,042 kg

Loaded weight

Startgewicht

27,000 kg

Climb Rate

Steigrate

5.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,800 m

Range

Reichweite

1,666 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 4,
11,000 kg of cargo or
62 Troops
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Fairchild C-123 Provider, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-123B ? ? ? ? 27 Nov. 1962 w/o on landing on PDJ
C123? ? ? ? ?  Dec 1972 w/o
C-123B - N5007X ? 1966 ? -
C-123K 54-0613 613 20062 ? ? -
C-123K 54-0717 617 20066 ? ? -
C-123K 54-0636 636 20085 ? ? -
C-123K 54-0671 671 20121 ? ? -
C-123K 55-4524 524 20182 ?  7. Mar. 1973 w/o
C-123K 55-4545 545 20206 ? ? -
C-123K 55-4555 555 20216 14. Mar. 1962 27. Aug. 72 29 Jan. 1968 converted to C-123K, crashed
C-123K 55-4556 556 20217 ? 20 Sep 1971 damaged at LS-11 
C-123B/K 55-4576 576 / N5006X 20237 14. Mar. 1962

1. Dec. 1973

30 Sep. 1968 converted to C-123K,  to RTAF
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- Last update: 2. March. 2023 Written: 19. April 2006 - -
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