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Pilatus PC-6 Porter

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Pilatus PC-6 Porter is a single-engined STOL utility aircraft designed by Pilatus Aircraft of Switzerland. First flown in 1959, the PC-6 continues in production at Pilatus Flugzeugwerke in Stans, Switzerland. It has been built in both piston engine- and turboprop-powered versions and was produced under licence for a time by Fairchild Hiller in the United States.

The airframe is of a rugged and low-maintenance construction; featuring high levels of accessibility, interchangeability, and favourable manning levels. The wings, fuselage, and empennage are manufactured using conventional semi-monocoque construction techniques, the primary structure being composed of aluminium; the central structure retains critical strength despite the cutout areas for the sliding doors of the main cabin. Corrosion resistance is achieved via a combination of plating and a polyurethane-based enamel paint. The simple nature of the structure allows for ease of repair in the field. Features such as low-pressure tyres, twin-clipper disc brakes, and a highly energy-absorbent undercarriage enable the aircraft to be capable of operating from rough or otherwise challenging terrain.
 

 

Die Pilatus PC-6 Porter ist ein einmotoriges STOL-Nutzflugzeug von Pilatus Aircraft aus der Schweiz. Der 1959 erstmals geflogene PC-6 wird bei den Pilatus Flugzeugwerken in Stans, Schweiz, weiter produziert. Es wurde sowohl in Kolbenmotor- als auch in Turboprop-Versionen gebaut und wurde von Fairchild Hiller in den USA eine Zeitlang in Lizenz hergestellt.
Die Flugzeugzelle ist von einer robusten und wartungsarmen Konstruktion; Sie zeichnen sich durch hohe Zugänglichkeit, Austauschbarkeit und günstige Wartung aus. Die Flügel, der Rumpf und das Leitwerk werden unter Verwendung herkömmlicher Halbschalen-Konstruktion hergestellt, wobei die Primärstruktur aus Aluminium besteht; Trotz der Aussparungen für die Schiebetüren der Hauptkabine behält die zentrale Struktur ihre kritische Stärke. Die Korrosionsbeständigkeit wird durch eine Kombination von Plattierung und einer Lackfarbe auf Polyurethanbasis erreicht. Die einfache Art der Struktur ermöglicht eine einfache Reparatur im Feld. Eigenschaften wie Niederdruckreifen, Scheibenbremsen und ein stark energieabsorbierendes Fahrgestell ermöglichen es dem Flugzeug, in rauem oder anderweitig anspruchsvollem Gelände zu arbeiten.

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Variants

Versionen

 

PC-6/340

Porter: Initial production version, powered by a 340-hp Lycoming GSO-480-B1A6 flat-six piston engine.

PC-6/340

Porter: Erste Serienversion, angetrieben von einem 340 PS starken Lycoming GSO-480-B1A6 Sechszylinder-Boxermotor.

 

PC-6/A

Turbo-Porter: Initial turboprop powered version, fitted with a 523 shp Turbomeca Astazou IIE or IIG turboprop engine.

 

PC-6/A

Turbo-Porter: Erste Turboprop-Version, ausgestattet mit einem 523 PS starken Turbomeca Astazou IIE- oder IIG-Turboprop-Triebwerk.

 

PC-6/B

Turbo-Porter: This version was powered by a 550-shp Pratt & Whitney Canada PT6A-6A turboprop engine.

 

PC-6/B

Turbo-Porter: Diese Version wurde von einem 550 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A-6A Turboprop-Triebwerk angetrieben

 

PC-6/B1

Turbo-Porter: Similar to the PC-6/B, but fitted with a 550-shp Pratt & Whitney Canada PT6A-20 turboprop engine.

 

PC-6/B1

Turbo-Porter: Ähnlich dem PC-6/B, aber mit einem 550 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A-20 Turboprop-Triebwerk ausgestattet.

 

PC-6/C

Turbo-Porter: One prototype built by Fairchild Industries in the United States, powered by a 575-shp Garrett TPE331-25D turboprop engine

 

PC-6/C

Turbo-Porter: Ein von Fairchild Industries in den USA gebauter Prototyp, der von einem 575 PS starken Garrett TPE331-25D Turboprop-Triebwerk angetrieben wird

 

PC-6/C1

Turbo-Porter: Similar to the PC-6/C, but fitted with a 575-shp Garrett TPE 331-1-100 turboprop engine.

 

PC-6/C1

Turbo-Porter: Ähnlich dem PC-6/C, aber mit einem 575 PS starken Garrett TPE 331-1-100 Turboprop-Triebwerk ausgestattet

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Air America Air America Air America
 

 

 

Air America Air America CASI
 

 

 

CASI CASI CASI
 

 

 

 

 

CASI  

 

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Specifications PC-6

Wingspan

Spannweite

15.9 m

Length

Länge

11.0 m

Height

Höhe

3.20 m
Wing area Flügelfläche 28.8 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop, 550 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

244 km/h

Empty weight

Leergewicht

1'270 kg

Loaded weight

Startgewicht

2'770 kg

Climb Rate

Steigrate

331 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,197 m

Range

Reichweite

1,612 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 10 passengers
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Pilatus PC-6 Porter, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PC-6/A-H2 - N9444 521 Apr. 1965 20. Jun. 1975 -
PC-6/A-H2 - N391R 519 25. Feb. 1966 24. Apr.1972 w/o at LS321 at Nyot Mo
PC-6/C-H2 - N392R 530 31. Mar. 1966 30. Oct. 1973 w/o at Lam Son, former V-611
PC-6/C-H2 - N748N 539 2. Dec. 1965 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N285L 565 29. Mar. 1965 20. Jun. 1975 -
PC-6/C-H2 - N152L 554 25. May 1966 8. Apr. 1972 former XW-PBQ, w/o Ban Xieng Lom
PC-6/A-H2 - N12235 556 28. Feb. 1966 10. Dec. 1967 former XW-PBL, w/o at Can To
PC-6/C-H2 - N153L 576 16. May 1966 29. Apr. 1975 w/o
PC-6/C-H2 - N184L 557 May. 1965 Jun. 1975 -
PC-6/C-H2 - N192X 586 2. May 1966 29. Apr. 1975 w/o at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N193X 587 2. May 1966 27. Nov. 1968 w/o at Old San Soak
PC-6/C-H2 - N180K 550 Mar. 1969 29. Apr. 1971 w/o near Moung Nham (LS63)
PC-6/A-H2 - N185X 566 2. Nov. 1964 12. Jan 1967 w/o at Chu Lai
PC-6/A-H2 - XW-PCB 567 Jul. 1967 21. Mar. 1971 w/o at Tha Tam Bleung
PC-6/C-H2 - N194X 592 20. May 1966 20. Jun.1975 -
PC-6/C-H2 - N195X 593 20. May 1966 5. Apr. 1972 w/o at Tin Bong
PC-6/C-H2 - N196X 596 27. Jun. 1966 19. Aug. 1969 w/o at LS-20A Long Tieng
PC-6/C-H2 - N197X 597 25. Jun. 1966 24. Dec. 1971 w/o at LS-20A Long Tieng
PC-6/C-H2 - N393R 598 31. Mar. 1966 17. Mar. 1971  w/o at Can To
PC-6/C-H2 - N394R 599 1967 Jul. 1975 -
PC-6/C-H2 - N198X 600 19. Aug. 1966 20. Jul.1975 -
PC-6/C-H2 - N199X 601 19. Aug. 1966 20. Aug. 1971 w/o at Chiang Mai
PC-6/C-H2 - N355F 2013 Mar. 1969 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N358F 2016 4. Mar. 1969 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N359F 2017 22. Aug 1967 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N360F 2018 22. Aug 1967 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N365F 2022 31. Aug. 1971 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N366F 2023 31. Aug. 1971 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N367F 2024 20. Jul. 1972 29. Apr. 1975 Abandoned at Tan Son Nhut
PC-6/C-H2 - N3612R 2033 31. Aug. 1971 18. Oct. 1974 -
PC-6/C-H2 - N5302F 2048 20. Jul. 1972 Feb. 1975 -
PC-6/C-H2 - N5304F 2049 20. Jul. 1972 25. Nov. 73 w/o at Ban Boua M
 
Pilatus PC-6 Porter, Bird & Sons
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PC-6 - N4226G 526 22. May 1962 6. Dec. 1962 -
PC-6 - N4227G 532 11. Dec. 1962 10. Jan. 1963 w/o Vientane
PC-6/A - XW-PBI 553 29. Ja.n 1964 1. Sep. 1965 to CASI
PC-6/A - XW-PBQ 554 23. Apr. 1963 1. Sep. 1965 to CASI
PC-6/A - XW-PBL 556 17. Oct. 1963 1. Sep. 1965 to CASI
PC-6/A-H1 - XW-PCB 567 24. Jul. 1964 1. Sep. 1965 to CASI
PC-6/A-H2 - XW-PCH 576 27. Feb. 1965 1. Sep. 1965 to CASI
PC-6/A-H2 - XW-PCI 523 11. Aug. 1965 1. Sep. 1965 to CASI
 
Pilatus PC-6 Porter, CASI
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PC-6/A-H2 - XW-PCH 576 1. Sep. 1965 16. May 1966 to Air America as N153L
PC-6/B1-H2 - XW-PCI 523 1. Sep. 1965 1. Jul. 1977 to Thai Army
PC-6/A-H1 - XW-PCB 567 1. Sep. 1965 Jul. 1967 to Air America
PC-6/A - XW-PBI 553 1. Sep. 1965 24. Aug. 1968 w/o Pa Doung
PC-6/A - XW-PBQ 554 1. Sep. 1965 25. May 1966 to Air America
PC-6/A - XW-PBL 556 1. Sep. 1965 Oct. 1965 to Air America
PC-6/A-H2 - XW-PCK 591 15. Nov. 1965 13. Dec. 1967 w/o near Sam Thong
PC6/B-H2 - XW-PDC 547 29. Nov. 1966 30. Dec. 1969 w/o at LS-20A Long Tieng
PC-6/A-H2 - XW-PCN 594 13. Dec. 1965 14. Jul. 1973 w/o near LS337
PC-6/A-H2 - XW-PCO 595 Dec. 1965 2. Apr. 1971 crashed into a mountain West of LS4
PC-6/B-H2 - XW-PCQ 602 Dec. 1965 29. May 1966 w/o at LS-20A Long Tieng
PC-6/B-H2 - XW-PCR 603 19. Jan. 1966 1. Dec. 1971 w/o next LS51 W of Long Chieng
PC-6/B-H2 - XW-PDG 517 25. Aug. 1966 1. Jul. 1977 -
PC-6/B1-H2 - XW-PDI 620 16. Sep. 1966 11. Nov. 1976 later N62154
PC-6/B1-H2 - XW-PFB 581 May 1967 12. Jul. 1974 -
PC-6/B1-H2 - XW-PFC 631 6. Sep. 1967 1. Jul. 1977 later N62148, to Thai Army
PC-6/B1-H2 - XW-PFD 632 6. Sep. 1967 1. Jul. 1977 later N62153, to Thai Army
PC-6/B-H2 - XW-PCL 583 15. Nov. 1967 1971 -
PC-6/B1-H2 - XW-PFQ 667 26. Feb. 1968 11. Nov. 1976 later N62156
PC-6/B1-H2 - XW-PFR 668 1. Apr. 1968 9. May 1973 w/o near LS32
PC-6/B1-H2 - XW-PFW 669 19. Jun. 1968 1. Jul. 1977 later N62161, to Thai Army
PC-6/B1-H2 - XW-PEF 672 8. Oct. 1968 11. Nov. 1976 later N62149
PC-6/B1-H2 - XW-PEX 695 15. Mar. 1969 15. Aug. 1971 w/o at LS-20A Long Tieng
PC-6/B1-H2 - XW-PEO 704 3. Nov. 1969 1. Jul. 1977 later N62160, to Thai Army
PC-6/B1-H2 - XW-PGN 705 26. Mar 1970 1. Jul. 1977 later N61612, to Thai Army
PC-6/B1-H2 - XW-PHG 711 20. Apr. 1970 1. Jul. 1974 w/o near of LS20 Sam Thong
PC-6/B1-H2 - XW-PKI 2011 1. Jan 1971 1. Jul. 1977 later N62157
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last update 21. January 2018

written 1. January 2018

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