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Sikorsky H-34 Chocktaw

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky H-34 or S-58 is a piston-engined military helicopter originally designed by American aircraft manufacturer Sikorsky as an anti-submarine warfare aircraft for the U.S. Navy. It has seen extended use when adapted to turbine power by the British licensee as the Westland Wessex and Sikorsky as the later S-58T.
The Sikorsky S-58 was developed as a lengthened and more powerful version of the Sikorsky Model S-55, or UH-19 Chickasaw, with a similar nose, but with a tail-dragger rear fuselage and landing gear, rather than the high-tail, 4-post pattern. It retained the nose-mounted piston engine with the drive shaft passing through the cockpit placed high above the cargo compartment. The aircraft first flew on 8 March 1954.

 

Der Sikorsky H-34 oder S-58 ist ein Militär-hubschrauber mit Kolbenmotor, der ursprünglich vom amerikanischen Hersteller Sikorsky als U-Boot-Kampfflugzeug für die U.S. Navy entwickelt wurde. Es hat ausgedehnte Verwendung erfahren, als es von dem britischen Lizenznehmer als Westland Wessex und von Sikorsky später als S-58T mit Turbinentriebwerken ausgerüstet wurde.
Die Sikorsky S-58 wurde als verlängerte und stärkere Version des Sikorsky Model S-55, oder UH-19 Chickasaw entwickelt, mit einer ähnlichen Nase, aber mit einem tiefen Heckrumpf mit einem Fahrwerk, anstelle des hohen Schwanzes. Es behielt den Kolbenmotor im Bug  bei, wobei die Antriebswelle durch das hoch über dem Laderaum platzierte Cockpit fuhr. Der Hubschrauber flog erstmals am 8. März 1954.

 

The S-85T is a commercial conversion to turboshaft power using Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Twin-Pac turboshaft with special nose cowling featuring distinctive twin rectangular air intakes.

 

Die S-85T ist eine  Turbowellentriebwerk mit Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Twin-Pac-Turbowelle umgerüstete Variante mit spezieller Bugverkleidung mit markanten rechteckigen Doppel-Lufteinlässen.

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Variants

Versionen

 

CH-34A

U.S. Army version powered by a 1,525 hp R-1820-84

CH-34A

U.S. Army-Version mit 1.525 PS R-1820-84

 

CH-34C

Converted with detail changes to the CH-34A

 

CH-34C

Umbau mit Detailänderungen an der CH-34A

 

UH-34D

Utility transport version for the U.S. Marine Corps

 

UH-34D

Transportversion für das US Marine Corps

 

UH-34G

SH-34G without ASW equipment for cargo and training purposes.

 

UH-34G

SH-34G ohne ASW-Ausrüstung für Fracht- und Trainingszwecke.

 

UH-34J

SH-34J without ASW equipment for cargo and training purposes.

 

UH-34J

SH-34J ohne ASW-Ausrüstung für Fracht- und Trainingszwecke.

  S58T

Conversion to turboshaft power using Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Twin-Pac turboshaft

 

S58T

Umrüstung auf Turbowellenmotor mit Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Twin-Pac-Turbomotor

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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AAM Choctaw1.PNG (35063 Byte) AAM Choctaw2.PNG (35218 Byte) AAM Choctaw4.PNG (36956 Byte)
Air America Air America Air America
 

 

 

AAM Choctaw3.png (34658 Byte)  

 

Air America  

 

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Specifications UH-34D

Rotor diamete

Rotordurchmesser

17.07 m

Length

Länge

17.28 m

Height

Höhe

4.85 m

Engine

Motor

1 × Wright R-1820-84 radial engine, 1,525 hp 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

278 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,583 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,350 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

1,495 m

Range

Reichweite

 293 km

Armament

Bewaffnung

1 flexible 7,62 mm machine gun

Capacity

Zuladung

Crew 2, 18 troops

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Sikorsky H-34 Chocktaw, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

CH-34C 54-886 (54-0886) - 58-133 ? May 1963 ex. VNAF
UH-34D 143983 (55-5261) H J  58-516 1961 ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 144637 - 58-537 ? ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 144639 H V 58-542 1961 ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 144642 (55-5249) H L 58-552 1961 17. Apr. 1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 144643 (55-5250) H M 58-571 1961 17. Apr .1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 144644 (55-5243) H A 58-572 1961 ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 144647 (55-5244) H B 58-578 1961 ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 144648 (55-5251) H N 58-579 1961 17. Apr. 1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 144653 (55-5252) H O 58-608 1961 17. Apr .1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 145733 (55-5255) H R 58-769 1961 17. Apr. 1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 145736 (55-5256) H S 58-758 1961 17. Apr .1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 145741 (55-5257) H T 58-809 1961 17. Apr. 1963 ex USMC / to VNAF
UH-34D 145745 (55-5245) H E 58-813 1961 ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 145746 H U 58-837 1961 ? ex USMC / to VNAF
UH-34D 148063 (55-5247) H G 58-1176 1961 ? ex USMC / to VNAF
HH-34F 63-7973 H 16 58-985 1963 4. Jan 1964 -
HH-34F 63-7972 H 17 58-1049 1963 ? -
HH-34F 63-7974 H 18 58-1056 1963 ? -
UH-34D 143963 H D  58-459  1961 1961 w/o
UH-34D 143975 (55-5242) H C  58-489 1961  12. Oct. 1961 w/o
UH-34D 143976 (55-5259) H H 58-490 1961 27. Jul. 1961 w/o
UH-34D 143978 (55-5260) H I  58-492 1961 19. Apr. 1961 w/o
UH-34D 143630 (55-5248) H K 58-517 1961 15. May 1961 w/o
UH-34D 145730 (55-5253) H P 58-713 1961 9. Aug. 1961 w/o
UH-34D 145732 (55-5254) H Q 58-731 1961 5.Apr. 1961 w/o
UH-34D 145734 H W 58-770 1961 1961 w/o
UH-34D 148054 H F 58-1166 1961 1961 w/o
HSS-1 148803 H X 58-1388 ? ? to ICC / RLAF
HSS-1 148805 H Y 58-1390 ? ? to ICC / RLAF
HSS-1 148806 H Z 58-1391 ? ? to ICC / RLAF
HSS-1 148807 H 11 58-1392 ? ? to ICC
HSS-1 149320 H 12 58-1415 ? ? to RLAF
HSS-1 149392 H 13 58-1495 ? 8. Jul. 1964 w/o
HSS-1 149393 H 14 58-1496 ? 9. May 1966 w/o
HSS-1 149394 H 15 58-1497 ? ? -
UH-34G 139022 H 70 58-120 ? ? w/o
UH-34G 138466 H 69 58-145 ? ? -
UH-34A 143879 H 71 58-529 ? 16. Feb. 1971 w/o
UH-34D 144638 H 27 58-537 ? ? -
UH-34D 144637 H 28 58-538 ? ? -
UH-34A 143911 H 72 58-646 ? 1. Oct. 1971 -
UH-34D 145769 H 35 58-908 ? ? -
UH-34D 145780 H 22 58-948 ? 8. Sep. 1966 possible w/o
UH-34D 145789 H 21 58-973 ? 20. Aug. 1965 possible w/o
UH-34D 145807 H 19 58-1040 ? 18. Aug. 1964 w/o
UH-34D 145808 H 20 58-1042 ? 13. Mar. 1965 -
UH-34D 145812 H 29 58-1052 ? ? -
UH-34D 148057 H 31 58-1170 ? 2. Feb. 1967 w/o
UH-34D 148808 H 23 58-1393 ? 20. Aug. 1965 w/o
UH-34D 150555 H 78 58-1682 ? 20. Jan. 1971 w/o
UH-34D 150577 H 30 58-1708 ? 29 Dec 1965 possible w/o
UH-34D 63-13006 H 24 58-1726 ? ? leased from RTAF ?
UH-34D 63-13007 H 25 58-1727 ? ? leased from RTAF ?
UH-34D 63-13008 H 26 58-1728 ? 5. Mar. 1965 leased from RTAF ?
UH-34D 150556 - 58-1683 ? ? -
UH-34D 150727 - 58-1723 ? 19 Aug 1971 -
 
Sikorsky S-58 Twin Paks, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

S-58T 148811 XW-PHA 58-1398 Dec. 1970  31. May 1974 Scrapped
S-58T 148089 XW-PHB 58-1203 Dec. 1970  31. May 1974 Scrapped
S-58T 148074 XW-PHC 58-1181 Dec. 1970 14. Nov. 1972 w/o
S-58T 148110 XW-PHD 58-1229 Dec. 1970 3. Oct. 1973 Damaged near LS-72
S-58T 148113 XW-PHE 58-1243  Dec. 1970  31. May 1974 Scrapped
S-58T - XW-PHY 58-1723 1972  5 Jan 1973 CIA Special Projects aircraft "727"
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last update 1. January 2018

written 1. January 2018

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