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11th China International
Aviation and Aerospace Exhibition in Zhuhai 2016 |
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Text: |
Chakrit-Samithinan |
Pictures: |
Chakrit-Samithinan |
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The 11th
China International Aviation and Aerospace Exhibition was held from 1st
to 6th November 2016 in Zhuhai, Guangdong province. This event attracted
700 domestic and foreign exhibitors from altogether 42 countries. 151
aircrafts were exhibited, either on static or in flight. The first ever
public showing of China’s Stealth Fighter Chengdu J-20 was eagerly
awaited, and on the opening day, two J-20 made a flypast at low altitude
and one of them gave a short demonstration of its manoeuvrability. They
flew in from another airbase and left again without touching down in
Zhuhai. Quite in contrast, China’s new transport aircraft, the Xian
Y-20, which looks surprisingly similar to the Boeing C-17 Globemaster
III, was exhibited on the ground and in the air. Only shown in the
static park were China’s Xian H-6 strategic bomber, the AVIC AG-600
which claims to be the biggest amphibian airplane in the world, the
KJ-2000 AWACS aircraft and the up-graded Chengdu J-10 fighter which is
carrying the designation J-10B. Unsurprisingly, neither the Sukhoi
Su-27/30 derivative Shenyang J-11 nor the updated J-11B was displayed.
The Shenyang J-31 Fighter, which was presented two years ago in Zhuhai
was neither seen nor heard from during the entire air show. |
Die 11.
China International Aviation and Aerospace Exhibition, auch Air Show
China genannt, wurde vom 1. bis 6. November in Zhuhai, Guangdong Provinz
abgehalten. Rund 700 einheimische und ausländische Firmen aus 42 Ländern
stellten ihre Produkte aus. Insgesamt waren 151 Flugzeuge in der
Ausstellung, die meisten allerdings nur im Vorfeld oder in der Halle.
Die erste öffentliche Vorstellung des neuen Tarnkappenjägers Chengdu
J-20 wurde mit Spannung erwartet, und zwei dieser Stealth Jäger machten
zur Eröffnung einen tiefen Vorbeiflug. Einer der beiden demonstrierte
noch kurz seine Manövrierbarkeit bevor er wieder verschwand. Beide
Flugzeuge kamen von einer anderen Base und kehrten ohne Landung in
Zhuhai auch wieder dorthin zurück. Im Gegensatz dazu zeigte sich der
neue chinesische Transporter Xian Y-20, der überraschende Ähnlichkeiten
mit der Boeing C-17 aufweist, sowohl am Boden wie auch in der Luft. Nur
in der statischen Ausstellung zu bewundern waren der Xian H-6
strategische Bomber, das größte Flugboot der Welt, die AVIC AG-600, das
KJ-2000 AWACS Flugzeug und die vom Chengdu J-10 weiterentwickelte J-10B.
Keine Überraschung war, dass weder der vom Sukhoi Su-27/30 abstammende
Frontline Jäger J-11 noch die weiterentwickelte Version J-11B gezeigt
wurden. Außerdem wurde der mit viel Fanfaren vor zwei Jahren
vorgestellte Jäger Shenyang J-31, der eine auffallende Ähnlichkeit mit
dem F-22 Raptor besitzt, weder gezeigt noch in den Medien erwähnt. |
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1st August Team |
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Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-10 of the 1st
August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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China |
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While the
Chengdu J-20 only made an appearance on the opening day, the Xian Y-20
transporter was on show and in the air for two days. The TFC-2000
“Mountain Eagle” which has been developed from the MIG-21 and China’s
own 1st August aerobatic team comprising of 6 J-10 fighter aircrafts
however performed on a daily basis. |
Während der
Chengdu J-20 nur kurz am Eröffnungstag gezeigt wurde zeigte sich der
Xian Y-20 Transporter über zwei volle Tage. Der TFC-2000 “Berg Adler”,
der eine Weiterentwicklung des altbewährten MiG-21 darstellt, und das
bekannte 1st August Team mit 6 Maschinen des Typs Chengdu J-10 zeigten
sich täglich in der Luft. |
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Xian Y-20
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Xian Y-20
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Guizhou JL-9
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu JF-17
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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Chengdu J-20
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-20
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Chengdu J-20
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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European |
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On the
civilian front, Boeing, Airbus, Bombardier and Sukhoi all brought their
latest aircrafts to Zhuhai. Boeing showed a 787-9 in the colors of
Hainan Airlines, Airbus impressively demonstrated their A-350 test
aircraft while the Bombardier CS-300 and the Sukhoi Superjet 100 in
Yamal Airlines livery were seen only on the ground. This underlined the
importance the aircraft manufacturers attach to the Chinese Market which
is expected to grow tremendously in the years ahead. Airbus for example
expects to have 2000 of their aircrafts flying in China by the year
2020. Bomardier hold a letter of intent from the Chinese lessor CDB
Financial Leasing for 20 CS-300 while Sukhoi has not yet been able to
secure any orders for the SSJ-100. |
An der
zivilen Front zeigten sich Boeing, Airbus, Bombardier und Sukhoi mit
ihren neuesten Jets in Zhuhai. Boeing war mit einer buntbemalten 787-9
der Hainan Airlines und Airbus mit der Werksmaschine des A-350 im
Flugprogramm vertreten, während man die Bombardier CS-300 und der Sukhoi
Superjet 100 in den Farben der Yamal Airlines nur fuer zwei Tage am
Boden zu Gesicht bekam. Die Präsenz von allen vier Herstellern
untermauert die Vorrangstellung, die der chinesische Markt wegen der
großen Wachstumsrate in Anspruch nehmen kann. Airbus erwartet
beispielsweise, dass 2000 ihrer Jets bis im Jahr 2020 in China im
Verkehr sind. Bombardier hat einen Vorvertrag für 20 Flugzeuge des Typs
CS-300 mit der chinesischen CDB Financial Leasing unterschrieben,
während Sukhoi weiterhin auf eine Bestellung des Superjets 100 wartet. |
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The new Airbus
A350 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Boeing 787-9
Hainan Airlines (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
BaE Hawk of the
Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
BaE Hawk of the
Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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BaE Hawk of the
Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
BaE Hawk of the
Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
BaE Hawk of the
Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
BaE Hawk of the
Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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The Russians |
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majority of the daily aerial demonstrations however was executed by the
foreign participants who were in the air both in the morning and in the
afternoon. They included the Russian Knights and the Swifts from Russia,
the Red Arrows who stopped over in Zhuhai on their Far East Tour and a
single Pakistani J-17 fighter aircraft. While the Russian Knights are
regular participants in this bi-yearly event, the demonstrations by a
mixed team of Russian Knights with their Sukhoi Su-27s and the Swifts
with their Mig-29s was the first ever performed outside Russia. Both the
Russian Knights and the Swifts also performed individually, the Knights
with 5 aircrafts and the Swifts with 6 aircrafts. |
Der
Grossteil des Flugprogrammes wurde allerdings von den ausländischen
Teilnehmern bestritten, die täglich sowohl am Morgen wie auch am
Nachmittag ihr Können zum besten gaben. Es waren diese die Russian
Knights und die Swifts aus Russsland, die Red Arrows, die auf ihrer
Fernost Tour Zhuhai besuchten, und ein einzelner JF-17 Thunder der
pakistanischen Luftwaffe. Während die Russian Knights in vergangenen
Jahren immer wieder an dieser alle zwei Jahre stattfindenden Air Show
teilgenommen haben, waren die Vorführungen des gemischten Teams
bestehend aus 5 Sukhoi Su-27 und vier Mig-29 die ersten, die außerhalb
Russlands gezeigt wurden. Beide Teams zeigten sich auch individuell in
der Luft, die Russian Knights mit 5 Flugzeugen und die Swifts mit 6
Flugzeugen. |
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Suchoy SU-27 from the Russian
Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Suchoy SU-27 from the Russian
Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Suchoy SU-27 from the Russian
Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Suchoy SU-27 from the Russian
Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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Russian Suchoy
SU-27 and MiG 29 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Russian Suchoy
SU-27 and MiG 29 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Russian Suchoy
SU-27 and MiG 29 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
Russian Suchoy
SU-27 and MiG 29 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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MiG 29 of the Swift
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
MiG 29 of the Swift
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
MiG 29 of the Swift
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
MiG 29 of the Swift
(Picture courtesy Chakrit-Samithinan) |
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MiG 29 of the Swift
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MiG 29 of the Swift
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