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Kaman H-2 Seasprite

Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

Development of the Seasprite had been initiated during the late 1950s in response to a request from the U.S. Navy, calling for a suitably fast and compact naval helicopter for utility missions. Kaman's submission, internally designated as the K-20, was favourably evaluated, leading to the issuing of a contract for the construction of four prototypes and an initial batch of 12 production helicopters. Due to its unsatisfactory performance, from 1968 onwards, the U.S. Navy's existing UH-2s were remanufactured from their originally-delivered single-engine arrangement to a more powerful twin-engine configuration.

In October 1970, the Seasprite was selected by the U.S. Navy as the platform for the interim Light Airborne Multi-Purpose System (LAMPS) helicopter designated as the SH-2D/F. Accordingly, during the 1970s and 1980s, the majority of the existing UH-2 helicopters were remanufactured into the improved SH-2F model.

In 1985, the SH-2G program was started. The U.S. Navy wanted better anti-submarine capabilities and felt upgrading existing helicopters would be a more cost-effective approach. The prototype was a modified SH-2F fitted with two more powerful General Electric T700-GE-401/401C engines. The G-model has a reinforced upper fuselage to support the heavier new engines. The SH-2G also has multifunctional displays and new avionic systems.

Mit der Entwicklung des Seasprite wurde Ende der 1950er Jahre begonnen, als die U.S. Navy einen schnellen und kompakten Marinehubschrauber für Versorgungseinsätze suchte. Kamans Vorschlag, der intern als K-20 bezeichnet wurde, wurde positiv bewertet und führte zur Erteilung eines Auftrags für den Bau von vier Prototypen und einer ersten Serie von 12 Serienhubschraubern. Aufgrund ihrer unbefriedigenden Leistung wurden die vorhandenen UH-2 der U.S. Navy ab 1968 von der ursprünglich gelieferten einmotorigen Anordnung auf eine leistungsfähigere zweimotorige Konfiguration umge-rüstet.
Im Oktober 1970 wurde der Seasprite von der US-Marine als Plattform für den Übergangshub-schrauber des leichten luftgestützten Mehrzweck-systems (LAMPS) mit der Bezeichnung SH-2D/F ausgewählt. Dementsprechend wurden in den 1970er und 1980er Jahren die meisten der vorhandenen UH-2-Hubschrauber zu dem verbesserten Modell SH-2F umgerüstet.

Im Jahr 1985 wurde das SH-2G-Programm gestartet. Die U.S. Navy wollte bessere U-Boot-Abwehrfähigkeiten und war der Ansicht, dass die Aufrüstung vorhandener Hubschrauber ein kosteneffizienterer Ansatz wäre. Der Prototyp war ein modifizierter SH-2F, der mit zwei leistungsstärkeren General Electric T700-GE-401/401C-Triebwerken ausgestattet war. Das G-Modell hat einen verstärkten oberen Rumpf, um die schwereren neuen Triebwerke zu tragen. Die SH-2G verfügt außerdem über multifunktionale Anzeigen und neue Avioniksysteme.

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Variants

 

Versionen

  YHU2K-1 

Four test and evaluation prototypes.

YHU2K-1 

Vier Prototypen und Testmaschinen

  HU2K-1
UH-2A

Utility transport helicopter, powered by a 1,250-shp General Electric T58-GE-8B turboshaft engine. Initial production version.

HU2K-1
UH-2A

Mehrzweckhubschrauber mit einem 1.250 WPS General Electric T58-GE-8B Triebwerk. 84 wurden gebaut.

UH-2B

Utility transport helicopter. 102 built

UH-2B

UH-2A ohne Möglichkeit der Betankung im Schwebeflug (wurde später nachgerüstet). 102 wurden gebaut.

UH-2C

UH-2A and UH-2B helicopters fitted with two 1,250-shp General Electric T58-GE-8B turboshaft engines. One prototype and 40 conversions.

UH-2C

40 UH-2A/B, die mit zwei General Electric T58-GE-8B Triebwerken ausgerüstet wurden.

HH-2C

Search and rescue helicopter, armed with a single Minigun in a chin-mounted turret. Six conversions.

HH-2C

Umbau von sechs UH-2C zu bewaff-neten und gepanzerten Rettungs-hubschraubern für den Einsatz im Vietnamkrieg. Die Bewaffnung bestand aus einer 7,62 mm Minigun in einem Drehturm.

HH-2D

Search and rescue helicopter, without any armament or armour. Conversions from UH-2A and UH-2Bs.

HH-2D

Umbau von 67 UH-2A/B zu unbewaffneten und ungepanzerten Rettungshubschraubern.

SH-2D

Anti-submarine warfare helicopter, 20 conversions from earlier models.

SH-2D

Umbau von 20 H-2 zu U-Jagd-Hubschraubern.

YSH-2E

Two test and evaluation helicopters, fitted with an advanced radar and LAMPS equipment.

YSH-2E

Umbau von zwei H-2 zu U-Jagd-Hubschraubern mit großem Radar.

SH-2F

Anti-submarine warfare helicopter, powered by two 1,350shp General Electric T58-GE-8F turboshaft engines. Improved version. Conversions from SH-2Ds and earlier models.

SH-2F

U-Jagd-Hubschrauber mit zwei 1.350 WPS General Electric T58-GE-8F Triebwerken. 54 wurden neu gebaut, 110 wurden aus früheren Versionen umgebaut.

SH-2G

Anti-submarine warfare helicopter, powered by two 3446-shp General Electric T700-GE-401 turboshaft engines.

SH-2G

U-Jagd-Hubschrauber mit zwei 1.723 WPS General Electric T700-GE-401 Triebwerken. 17 wurden neu gebaut. Neun SH-2F wurden umgerüstet

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

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Drawings

Zeichnungen

Helicopter Utillity Squadron

 

 

 

   
  HU-1 (later HC-1) HU-2 (later HC-2) HU-4 (later HC-4)

Helicopter Combat Support  Squadron

 

 

 

  HC-1 HC-1 HC-1
 

 

 

  HC-2 (1966) HC-2 HC-2
 

 

 

 
  HC-2 (1970) HC-2 (1970) HC-4 (later HSL-30)
 

 

 

 
  HC-5 (later HSL-31) HC-7 HC-7

Light Helicopter Anti Submarine Squadron

 

 

 

  HSL-30 HSL-31 HSL-32
 

 

 

  HSL-33 HSL-33 HSL-33
 

 

 

  HSL-34 HSL-35 HSL-36
 

 

 

  HSL-36 HSL-37 HSL-74
 

 

 

  HSL-84 HSL-84 HSL-94
 
Specifications

UH-2A

SH-2F

Rotor diameter

Rotordurchmesser

13.41 m

13.41 m

Length

Länge

15.90 m

15.90 m

Height

Höhe

4.11 m

4.72 m

Engine

Motor

1 × General Electric T58-GE-8B turboshaft, 1,525 shp

2 × General Electric T58-GE-8F turboshaft, 1,350 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

278 km/h

265 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,767 kg

3,193 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,627 kg

5,805 kg

Climb Rate

Steigrate

?

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,305 m

6,860 m

Range

Reichweite

1,080 km

679 km

Armament

Bewaffnung

none

2 x torpedoes

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Serial, Kaman H-2 Seasprite
YUH-2A 147202 - 147205 4
UH-2A 147972 - 147983 12
UH-2A 149013 - 149036 24
UH-2A 149739 - 149786 48
UH-2B 150139 - 150186 48
UH-2B 150621 - 150623  3
UH-2B 151300 - 153135 36
UH-2B 152189 - 152206 18
SH-2F 161641 - 161658 18
SH-2F 161898 - 161915 40
SH-2F 162576 - 162587 12
SH-2G 163209 - 163214 6
SH-2F 163541 - 163552 12

Total

281


- Last update: 1. January 2024 Writen: 1. September 2010 - -
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