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Piasecki-Vertoll HUP- Retriever

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Aircraft of the U. Navy & U.S. Marines Corps

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Development

Entwicklung

The Piasecki HUP- Retriever was a compact single radial engine, twin overlapping tandem rotor utility helicopter developed by the Piasecki Helicopter Corporation of Morton, Pennsylvania during the late 1940s and produced during the early 1950s.

The design featured two three bladed 35 foot diameter rotors in tandem in which blades could be folded for storage in ships’ hangars.

The HUPs were powered by a single Continental R975-46 radial engine, with a take-off rating of 550 hp. To provide rescue without crew assistance, an electrically operated door, available after folding the copilot’s seat forward, opened through which a rescue sling could be lowered from an overhead winch.

Die Piasecki HUP- Retriever war ein kompakter Einmotoriger Mehrzweck-Hubschrauber mit Doppelrotor und überlappenden Rotorblättern der  von der Piasecki Helicopter Corporation in Morton, Pennsylvania in den späten 1940er Jahren ent-wickelt und in den frühen 1950er Jahren produziert wurde.

Der Entwurf besass zwei dreiblättrige Rotoren mit einem Durchmesser von 14.6 m. Die Rotorblätter konnten für den Schiffsgestützten Einsatz gefaltet werden könnte.

Die HUPs wurden von einem einzigen Continental R975-46 Sternmotor angetrieben, mit einer Start-leistung von 550 PS. Um einen Rettunseinsatz ohne die Unterstützung der Crew zu gewährleisten verfügte die HUP über eine elektrisch betriebene Luke mit einer Seilwinde.

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Variants

Versionen

  XHJP-1

The first two prototypes

XHJP-1

zwei Prototypen

  HUP-1

Utility transport, search and rescue helicopter for the U.S. Navy, powered by a 525 PS Continental R-975-34 piston engine.

HUP-1

Transport, Such- und Rettungshelikopter der U.S. Navy mit einem 525 PS Continental R-975-34 Kolbenmotor.

  HUP-2
UH-25B

Improved version, powered by a 550 PS Continental R-975-46 piston engine.

HUP-2
UH-25B

Verbesserte Version mit einem 550 PS Continental R-975-46 Kolbenmotor.

  HUP-2S

The HUP-2S was an anti-submarine warfare helicopter, fitted with a dunking sonar equipment.

HUP-2S

Die HUP-2S war ein Anti-U-Boot Hubschrauber mit einem Tauchsonar.

  HUP-3
UH-25C

Utility transport helicopter for the U.S. Navy, powered by a 550 PS Continental R-975-46A piston engine.

HUP-3
UH-25C

Transport, Such- und Rettungshelikopter der U.S. Navy mit einem 550 PS Continental R-975-46A Kolbenmotor.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

A total of 213 HUP- helicopters went to the U.S. Navy. The last HUP left the production line in July 1954. At the height of their career, they were in fact carried aboard all the aircraft carriers of the American fleet for rescue operations. Over their 20 years of service life, these helicopters were responsible for saving countless lives.

Insgesamt 213 HUP-Hubschraubern gingen an die US Navy. Die letzte HUP- verliess die Fertigungslinie im Juli 1954. Auf dem Höhepunkt ihrer Karriere, sie waren an Bord aller Flugzeugträger der US Flotte für Rettungs-operationen zuständig. Im Laufe ihrer 20-jährigen Dienstzeit waren die Hubschrauber verantwortlich für das Retten von unzähligen Besatzungs-mitgliedern.

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Drawings

Zeichnungen

Helicopter Combat Support Squadron

 

 

 

  HU-1 (1956) HU-1 (1957) HU-1 (1957)
 

 

 

  HU-1 (1958) HU-1 (1958) HU-1 (1959)
 

 

 

  HU-1 (1960) HU-2 (1953) HU-2 Det 36 (1954)
 

 

 

  HU-2 (1957) HU-2 (1957) HU-2 (1959)
 

 

 

  HU-2 (1959) HU-2 (1961) HU-2 (1962)

Helicopter Anti Submarine Squadron

 

 

 

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  HS-2 (1953) HS-3 (1952)

Composite Squadron

 

 

 

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  VU-1 (1962)  

Marine Helicopter Transport Squadron

 

 

 

    ..

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  HMR-773

Naval Reserve

 

 

 

 
  NARW-72 NARW-73 NARW-77
 

 

 

  NARW-77 NARW-83 NARW-87
 

 

 

   
  NARW-93    

Helicopter Training Squadron

 

 

 

  HTU-1 (1952) HTU-1 (1956) HT-8 (1962)

Base Flights

 

 

 

  China Lake El Toro Point Mugu
 

 

 

   
  Moffett Field    
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Specifications

HUP-1

Rotor diameter

Rotordurchmesser

?

Length

Länge

12.50 m

Height

Höhe

3.90 m

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-985, 450 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

145 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

2,184 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,000 m

Range

Reichweite

451 km

Armament

Bewaffnung

none

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Serial, Piasecki HUP-
HUP-1 124588 - 124594 6
HUP-1 124915 - 124929 15
HUP-1 126706 - 126715 10
HUP-2 128479 -128600 20
HUP-2 129418 - 129522 (104)
HUP-2 129978 - 130085 108
HUP-2 130086 - 130100 (15)
HUP-2 134434 - 134437 4
HUP-2 134677 - 134691 (14)
HUP-2 135718 - 135745 (28)
HUP-3 147582 - 147630 49
HUP-3 149088 1

Total

213


- Last update: 22. December 2012 Written: 3. November  2012 - -
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