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Beech Expediter

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Beechcraft Model 18 (or "Twin Beech", as it is also known) is a 6- to 11-seat, twin-engined, low-wing, tailwheel light aircraft manufactured by the Beech Aircraft Corporation of Wichita, Kansas. Continuously produced from 1937 to November 1969 (over 32 years, a world record at the time), over 9,000 were produced, making it one of the world's most widely used light aircraft. As a civilian aircraft it was also used as a military aircraft.

Das Beechcraft-Modell 18 (oder "Twin Beech", wie es auch bekannt ist) ist ein 6- bis 11-sitziges, zweimotoriges, Leichtes Transportflugzeug mit Heckrad-, das von der Beech Aircraft Corporation aus Wichita, Kansas hergestellt wird. Kontinuier-lich produziert von 1937 bis zum November 1969 (über 32 Jahre, ein Weltrekord zu der Zeit), wurden mehr als 9.000 Maschinen produziert, so dass es eines der weltweit am häufigsten verwendeten Leichtes Transportflugzeug. Als ziviles Flugzeug, wurde es auch als Militärflugzeug eingesetzt.

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FAA Variants

 

FAA Versionen

 

C.1

Some C-45Bs were supplied to the RAF under Lend-Lease.

 

C.1

Einige C-45Bs wurden der RAF unter dem Lend-Lease Abkommen geliefert.

 

C.2

C-45Fs Standardized seven-seat version supplied to the RAF and FAA under Lend-Lease

 

C.2

C-45Fs standardisierte Siebensitzige Version, die an die RAF und FAA unter dem Lend-Lease Abkommen.

 

Operational history

 

Einsatzgeschichte

61 Lend-Lease Expediter IIs were delivered to the Royal Navy and most were delivered to India for communications work. In January 1949, the Royal
Navy still had 24 in service. The three primary post-war Royal Navy Expediter II operators were: 728 NAS, Fleet Radio Unit (FRU) at Hal Far, Malta; 781 Squadron (Southern Communications Unit) at Lee on-Solent, UK; and 782 NAS (Northern Com-munications Unit) at Donibristle, UK.  The last Expediter IIs were struck off charge by the Royal Navy and scrapped at Hal Far in August 1957.   

61 Lend-Lease Expediter II wurden an die Royal Navy geliefert und die meisten wurden für Kommunikationsarbeiten nach Indien geliefert. Im Januar 1949 hatte die Royal Navy noch 24 im Dienst. Die drei wichtigsten Betreiber der Royal Navy Expediter II der Nachkriegszeit waren: 728 NAS, Fleet Radio Unit (FRU) in Hal Far, Malta; 781 Squadron (Southern Communications Unit) in Lee on-Solent, UK; und 782 NAS (Northern Com-munications Unit) in Donibristle, UK. Die letzten Expediter II wurden von der Royal Navy abgesetzt und im August 1957 in Hal Far verschrottet.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  728 NAS (1951) 742 NAS (1943) 781 NAS (1951)
 

 

 

   
  782 NAS (1946)    
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FAA Units

Front-line Squadrons

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Second-line Squadrons

701 NAS, 712 NAS, 724 NAS, 728 NAS, 730 NAS, 733 NAS
742 NAS, 755 NAS, 781 NAS, 782 NAS, 791 NAS, 799 NAS
RNAS-Flights
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Specifications

C.2

Wingspan

Spannweite

14.53 m

Length

Länge

10.43 m

Height

Höhe

2.84 m

Wing area

Flügelfläche

32.40 m

Engine

Motor

Zwei Pratt & Whitney Wasp-Junor R-985-1
9 Zylinder Sternmotoren
900 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

360 Km/h

Empty weight

Leergewicht

2'520 Kg

Loaded weight

Startgewicht

3'560 Kg

Climb Rate

Steigrate

9.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7.300 m

Range

Reichweite

1'200 Km

Armament

Bewaffnung

keine
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Serials, Beech Expediter
C.2 FT980 - FT996 17
C.2 HD752 - HD776 25
C.2 KP103 - KP124 19

Total

61


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last update 1. August 2022

written 1. November 2011

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