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Fairey Gannet

Aircraft of the Royal Australian Navy

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Development

Entwicklung

The Fairey Gannet is a British carrier-borne aircraft of the post-Second World War era. It was developed for the Royal Navy's Fleet Air Arm by the Fairey Aviation Company. It was a mid-wing monoplane with a tricycle undercarriage and a crew of three, with a double turboprop engine driving two contra-rotating propellers. The Gannet was originally developed to meet the FAA's dual-role anti-submarine warfare and strike requirement. It was later adapted for operations as an electronic countermeasures and carrier onboard delivery aircraft. The Gannet AEW.3 was a variant of the aircraft developed as a carrier-based airborne early warning platform.

Fairey selected an engine based on the Armstrong Siddeley Mamba turboprop: the Double Mamba, two Mambas mounted side-by-side and coupled through a common gearbox to coaxial contra-rotating propellers. Each engine drove its own propeller, and power was transmitted by a torsion shaft which was engaged through a series gears to give a suitable reduction ratio and correct propeller-shaft rotation..

Die Fairey Gannet ist ein britisches Trägerflugzeug aus der Zeit nach dem Zweiten Weltkrieg. Es wurde von der Fairey Aviation Company für den Fleet Air Arm der Royal Navy entwickelt. Es war ein Mittelflügel-Eindecker mit einem Dreiradfahr-werk und einer dreiköpfigen Besatzung, mit einem doppelten Turboprop-Motor, der zwei gegenläufige Propeller antreibt. Das Gannet wurde ursprünglich entwickelt, um die U-Boot-Abwehr- und Angriffs- anforderungen der FAA mit zwei Rollen zu erfüllen. Es wurde später für den Betrieb als elektronische Gegenmassnahmen und Träger Transportmaschine angepasst. Die Gannet AEW.3 war eine Variante des Flugzeugs, das als trägergestützte Frühwarn-plattform in der Luft entwickelt wurde.
Fairey entschied sich für einen Motor, der auf dem Armstrong Siddeley Mamba-Turboprop basiert: den Double Mamba, zwei Mambas, die nebeneinander montiert und über ein gemeinsames Getriebe mit koaxialen, gegenläufigen Propellern gekoppelt sind. Jeder Motor trieb seinen eigenen Propeller an, und die Kraft wurde von einer Torsionswelle übertragen, die durch eine Reihe von Zahnrädern in Eingriff ge-bracht wurde, um ein geeignetes Untersetzungs-verhältnis und eine korrekte Drehung der Propeller-welle zu erzielen.

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Variants

Versionen

 

AS.1

Initial Anti-Submarine Warfare version with the addition of a radar and extra crew member, 183 built

 

AS.1

Erste U-Boot-Abwehrversion mit zusätzlichem Radar und zusätzlichem Besatzungsmitglied, 183 gebaut

 

T.2

Dual Control Trainer version of AS.1, 1 converted and 38 built

 

T.2

Trainer Version der AS.1 mit Doppelsteuer, 1 umgebaut und 38 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

 

 

724 NAS

725 NAS

816 NAS (1955)

 

 

 

 
  817 NAS
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Specifications

AS.4

Wingspan

Spannweite

16.56 m

Length

Länge

13.11 m

Height

Höhe

4.19 m

Wing area

Flügelfläche

44.90 m2

Engine

Motor

1 × Armstrong Siddeley ASMD.1 Double Mamba coupled turboprop engine, 2,950 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

500 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,835 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,890 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,600 m

Range

Reichweite

1600 km

Armament

Bewaffnung

Up to 2,000 lb of bombs, torpedoes, depth charges and rockets

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Serial Fairey Gannet
Typ RAN Serial Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks

AS.1

WN456

Misc.

F.9202

8. May1956

23. Mar. 1965

Ditched

AS.1

WN457

Misc.

F.9203

8. May1956

25. Apr. 1963

Ditched

AS.1

WN458

Misc.

F.9204

8. May1956

15. Oct. 1959

Crashed

AS.1

WN459

Misc.

F.9205

8. May1956

10. Nov. 1955

Crashed

AS.1

XA326

Misc.

F.9218

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA327

Misc.

F.9219

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA328

Misc.

F.9220

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA329

Misc.

F.9221

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA330

Misc.

F.9222

8. May1956

20. Feb. 1961

Crashed

AS.1

XA331

Misc.

F.9223

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA332

Misc.

F.9224

8. May1956

30. Jan. 1959

Crashed

T.2

XA333

Misc.

F.9225

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA334

Misc.

F.9226

8. May1956

6.1967

Crashed

AS.1

XA343

Misc.

F.9235

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA350

Misc.

F.9242

8. May1956

16. 3.1963

Ditched

AS.1

XA351

Misc.

F.9243

8. May1956

30. Mar. 1967

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AS.1

XA356

829

F.9248

8. May1956

30.Mar. 1960

Crashed

AS.1

XA359

Misc.

F.9251

8. May1956

9. May 1960

Ditched

AS.1

XA389

Misc.

F.9259

8. May1956

30. Mar. 1967

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AS.1

XA403

311

F.9273

8. May1956

15. 8.1967

Crashed

AS.1

XA434

Misc.

F.9304

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XA436

306

F.9306

8. May1956

17. Jun. 1958

Ditched

T.2

XA514

791

F.9334

8. May1956

15. Aug. 1967

-

T.2

XA517

Misc.

F.9337

8. May1956

15. Aug. 1967

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AS.1

XD898

Misc.

F.9327

1957

15. Aug. 1967

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AS.1

XG784

Misc.

F.9352

Sep. 1958

30. Mar. 1967

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AS.1

XG785

833, 813

F.9353

Sep. 1958

30. Mar. 1967

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AS.1

XG787

818, 828

F.9355

Sep. 1958

15. Aug. 1967

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AS.1

XG789

811, 841

F.9357

Sep. 1958

15. Aug. 1967

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AS.1

XG791

812, 813

F.9359

Sep. 1958

30. Mar. 1967

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AS.1

XG792

813

F.9360

Sep. 1958

2. Feb. 1965

Ditched

AS.1

XG795

Misc.

F.9363

Sep. 1958

30. Mar. 1967

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AS.1

XG796

Misc.

F.9364

Sep. 1958

24. Feb. 1966

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AS.1

XG825

813, 843

F.9367

Sep. 1958

15. Aug. 1967

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AS.1

XG826

Misc.

F.9368

Sep. 1958

15. Aug. 1967

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T.2

XG888

Misc.

F.9417

Sep. 1958

15. Aug. 1967

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Last update 23. January 2023


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last update 23. January 2023

written 1. November 2010

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